Mag ik foto’s van internet halen?

Op het internet staan miljoenen foto’s die u eenvoudig over kunt nemen en zelf op het internet kunt plaatsen. Tenzij bij de foto anders aangegeven, rust er op alle foto’s auteursrechten. De schending van de Auteurswet kan financiële gevolgen hebben. Bepaalde foto’s op het internet komt u op meerdere websites tegen. In veel gevallen zijn de foto’s gebruikt zonder toestemming van de “auteur”. Het werk van een fotograaf wordt beschermd door de Auteurswet 1912 zonder dat hij of zij daarvoor actie hoeft te ondernemen. Dit geldt niet alleen voor foto’s, maar ook voor artikelen, tekeningen en stukken tekst.

Auteurswet 1912

In deze wet worden de volgende zaken wettelijk beschermd: “teken-, schilder-, bouw- en beeldhouwwerken, lithografieën, graveer- en andere plaatwerken” daarnaast geldt het ook voor filmen en fotografische werken. In het geval de auteur afstand gedaan heeft van de rechten, zijn de foto’s vrij van rechten te gebruiken.

Foto’s gebruiken van het internet

Zonder nadrukkelijke toestemming van de fotograaf, is het niet toegestaan om foto’s van het internet te halen. De foto’s die u op het internet tegenkomt zijn mogelijk illegaal gebruikt, op het moment dat u ze overneemt, schendt u zelf ook de rechten. De eigenaar van de foto’s kan in een rechtelijke procedure een financiële vergoeding afdwingen voor het gebruiken van zijn werk. Daarnaast zijn er op het internet ook diverse websites, die rechtenvrije foto’s beschikbaar stellen. Deze foto's bevatten vaak een tekst door de foto heen of onderaan de foto.

Daarnaast moet u ook nog rekening houden met het portretrecht van mensen. U mag niet zomaar foto’s publiceren waar mensen op staan, zonder dat deze mensen toestemming hebben gegeven voor het plaatsen van de foto.

Wat zijn de gevolgen van het illegaal gebruiken van een foto?

De eigenaar van de foto, kan u via een rechtszaak dwingen om er een vergoeding voor te betalen. Voor de fotograaf is het echter geen eenvoudige procedure. Hij moet eerst een nota sturen waarin u een tarief in rekening wordt gebracht voor de foto. Daarna moet er nog een herinnering en een aanmaning worden verstuurd, waarin wordt verwezen naar het gevolgen van het niet betalen van de nota.

Vervolgens staat de weg open naar een rechtelijke procedure. Het is toegestaan voor de fotograaf om een hoger tarief te verhalen bij het onrechtmatig gebruiken van foto’s.

Hoe hoog is de vergoeding voor het gebruiken van een foto?

Het tarief wordt vastgesteld door de eigenaar van de foto. Het kan gaan om slechts een paar euro tot honderden euro’s. Nadat u een foto zonder toestemming hebt gebruikt, zullen de tarieven hoger uitvallen. De eigenaar mag de gemaakte kosten doorberekenen (bijvoorbeeld incassobureau, deurwaarder en advocaat). Het tarief bij het illegaal gebruiken van de foto kan hierdoor in de honderden euro’s lopen.

Wanneer schend ik de auteursrechten?

Bij het overnemen van een foto, schendt u duidelijk de rechten. Schending van de rechten kan ook ontstaan door het overnemen van het idee en de foto zelf te maken. Dit zal wel lastig worden om aan te tonen in een rechtszaak, maar het is mogelijk. Ook het overnemen van een deel van de foto is niet toegestaan.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht

Reageer op het artikel "Mag ik foto’s van internet halen?"

Reactie

Marjan Bruinvels, 03-05-2014 22:45 #1
Hoe kan ik zien hoeveel Mb een foto is? Ik moet ze groter dan 1 Mb aanleveren voor een vakblad.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: Juni 2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!