InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Populaire gratis Nederlandstalige nieuwssites

Populaire gratis Nederlandstalige nieuwssites

Populaire gratis Nederlandstalige nieuwssites Op internet is een grote variëteit aan sites te vinden die het nieuws op meer of minder uitgebreide wijze aanbieden. Zo zijn er sites die direct verbonden zijn aan een papieren krant, maar ook sites die uit particuliere initiatieven opgestart zijn. Daarnaast zijn er nog de zogenaamde weblogs, die niet zozeer het nieuws brengen, als wel vaak aan het nieuws gerelateerde opiniestukjes. In dit artikel zullen een aantal nieuwssites behandeld worden, die gratis te bezoeken zijn. Het gaat hier niet om sites die slechts een klein stukje van het artikel laten zien, waarna tegen betaling de rest gelezen kan worden, maar volledig gratis sites met een gemiddelde tot hoge kwaliteit en kwantiteit aan nieuws. De volgorde waarin de diverse sites genoemd worden, is volledig willekeurig. De voorkeur naar één of meerdere van deze sites zal ook vooral van persoonlijke voorkeuren afhangen; qua inhoud zijn de sites aan elkaar gewaagd.

Telegraaf.nl

De Telegraaf.nl is direct gelieerd aan de papieren Telegraaf, wat als voordeel heeft dat degenen die de stijl van deze krant waarderen deze zelfde stijl terug kunnen vinden op het internet. De site wordt gekenmerkt door een zeer heldere lay-out, waarbij de eerste pagina in een oogopslag de belangrijkste gebeurtenissen van de afgelopen tijd (zo'n 24 uur) presenteert in diverse koppen met introductieteksten. Deze pagina wordt aan de bovenkant steeds opgevuld met nieuwe berichten, waardoor het laatste nieuws steeds goed bovenaan de pagina te vinden is. Aan de linkerkant zit een menu waarbij per tijdstip, weer met het laatste nieuws bovenaan, al het nieuws te vinden is. Daarnaast is ook de typische indeling van de telegraaf, met bijvoorbeeld Telesport en financieel, terug te vinden in de site; aan de bovenzijde kan er gekozen worden voor een specifieke rubriek.

De voordelen van deze site zijn dat deze het laatste nieuws continue op de site aanbiedt, met een groot gebruikersgemak en een overzichtelijke startpagina. Als minpunten bij deze site vallen twee zaken direct op. Het eerste is dat het nieuws op deze site (net als de papieren variant) niet altijd even objectief gebracht wordt. Een ander minpunt, voor sommigen wellicht juist een positief punt, is de reeks commentaren die vaak onder artikelen geplaatst kan worden. Deze commentaren dragen niet vaak bij aan een intelligente discussie over het artikel, maar laten vaak juist een negatieve, simplistische (vaak ook beledigende) visie los over op het onderwerp.

Nu.nl

Nu.nl is een van de meest populaire Nederlandse nieuwssites op het internet. De voorpagina van Nu.nl kenmerkt zich door een overzichtelijke indeling, waarbij het nieuws reeds op de voorpagina verdeeld is in de diverse rubrieken (algemeen, sport, financieel, enz). Ook bij deze site is er aan de linkerkant een keuzemenu, alleen kan bij deze site de keuze slechts gemaakt worden uit de diverse hoofdgroepen. Aan de onderkant van de pagina staat tenslotte het belangrijkste nieuws geordend naar datum; vandaag, gisteren en eerder. Hierdoor is in één oogopslag te zien wat de belangrijkste gebeurtenissen van de afgelopen tijd zijn geweest. Daarnaast kenmerkt nu.nl zich ook door het snelle aanbod van nieuws.

De voordelen van deze site zijn zowel de overzichtelijke lay-out met een ordening in onderwerpen, alswel het snelle aanbod van nieuws. Daarnaast worden de commentaren, die bij ieder artikel bijgevoegd kunnen worden, verborgen gehouden voor degenen die slechts het artikel willen lezen. Voor degenen die willen reageren, is het mogelijk om via één klik naar de commentaren te gaan.

Fok.nl

Fok.nl is naast Nu.nl één van de populairste nieuwssites. In het midden van de pagina is een lijst met korte koppen en introductieteksten te vinden, met aan de linkerkant een menu met de verschillende hoofdgroepen en korte koppen van de nieuwste gebeurtenissen. Het belangrijkste afwijkende kenmerk van Fok.nl is dat deze een zeer actief forum heeft, waar op een grote diversiteit aan onderwerpen gereageerd en gediscussieerd kan worden.

De voordelen van deze site zitten in de combinatie van forum en nieuwssite. Hierdoor is het mogelijk om op één site zowel een discussie te ontketenen over achtergronden van het nieuws, alswel het laatste nieuws te volgen. Nadeel is bij deze site echter dat de commentaren onder de nieuwsartikelen wederom over het algemeen een grote bron van irritatie kunnen zijn.

NRC.nl en NRCNext.nl

NRC heeft een tweetal populaire nieuwssites op het internet staan, beiden in de stijl van de papieren krant die zij vertegenwoordigen.

Bij NRC.nl kenmerkt de startpagina zich door een overzicht met de belangrijkste nieuwsgegevens aan de linkerkant van de pagina. Hierbij zijn korte introductieteksten zichtbaar. De artikelen die zichtbaar zijn op NRC.nl onderscheiden zich door de kwaliteit van de teksten. Vaak gaan deze teksten dieper op het nieuws in, waardoor zij ook in lengte groter zijn. Ook zijn er uitgebreide dossiers te vinden aan informatie als achtergrond bij deze kwalitatief hoge artikelen. Qua snelheid en kwantiteit van het nieuwsaanbod doet NRC.nl echter onder voor andere sites. NRCNext.nl is niet zozeer een nieuwssite, alswel een nieuwsblog; het biedt interessante stukken aan over uiteenlopende onderwerpen.

Het voordeel van NRC.nl is de grotere inhoud en kwaliteit van de aangeboden stukken; iets wat helaas wel ten koste gaat van de hoeveelheid artikelen en de snelheid waarmee het nieuws zichtbaar wordt op de site.
Gerelateerde artikelen
De Telegraaf, ideale krant voor het gehele gezinDe Telegraaf, ideale krant voor het gehele gezinDe Telegraaf is de grootste krant van Nederland en wordt ook wel dé gezinskrant van Nederland genoemd vanwege de versche…
Waar vind je gratis realtime koersen?Waar vind je gratis realtime koersen?Realtime koersen heb je nodig bij beleggen. Heb je geen handelsprogramma, zoals de Tradebox van ABN-AMRO of het Beleggin…
Google Nieuws Nederland: volg het nieuwsGoogle Nieuws Nederland: volg het nieuwsHet gevecht om het nieuws is verder verhevigd. Nu is er Google Nieuws Nederland. Deze site is verfrissend, zeer overzich…
Journalistiek: Lokaal nieuwsJournalistiek: Lokaal nieuwsEr zijn verschillende vormen van journalistiek, waaronder lokale journalistiek. Lokale journalistiek spitst zich toe op…
Proefabonnement op een krant, gratis of met kortingProefabonnement op een krant, gratis of met kortingEen abonnement op een krant is duur, zeker als je ziet dat je ook gratis een krant kunt meepakken in het openbaar vervoe…

Reageer op het artikel "Populaire gratis Nederlandstalige nieuwssites"

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 23-02-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!