Online RPG (Role Playing Game)

Online RPG (Role Playing Game) Een populaire hype onder zowel jongeren als ouderen is Online Role Playing Games, oftewel “MMORPG” wat staat voor Multi-Massive Online Role Playing Game. Aangezien de meeste games Engelstalig zijn is enige kennis van de Engelse taal wel vereist.

Introduction

In deze spellen kies je een personage en een naam voor deze en vervolgens kom je in een grafische wereld terecht met andere spelers over de hele wereld. Doel is hierbij om je personage sterker te maken door monsters te verslaan, quests te spelen, nieuwe wapens en uitrustingen te kopen en zo een hoger niveau te krijgen waardoor je sterker wordt. Daarbij kun je tegelijkertijd met andere spelers chatten/spreken en ook samen groepen vormen en samen vechten.

Free or paying

Online RPG’s zijn spellen die online te downloaden zijn, en je kunt ze ook alleen online (via het internet) spelen. Je hebt hierbij twee varianten:
  • Games waarbij je per maand betaald
  • Games die je gratis te installeren en spelen zijn, maar speciale items binnen de games moeten via een online shop gekocht worden.

Categorieen

De personages hebben vaak de volgende categorieën:
  • Warrior : vecht veelal met zwaarden of bijlen als wapens. Zijn sterke vechters en zullen ook sneller in niveau stijgen. Ze zijn niet afhankelijk van het vechten in groepen.
  • Hunter/Archer: vecht veelal met speer of pijl en boog. Zijn redelijk sterk om vijanden van veraf te vechten, van dichtbij minder sterk. Zijn niet afhankelijk van vechten in groepen.
  • Magician/ Illusionist/Elementalist: Vechten met een staf en gebruiken magie. In sommige spellen zijn ze de sterkste personages, in sommige middelmatig. Ze kunnen beide goed in groepen als alleen vechten.
  • Healer: Vechten met allerlei wapens, zijn zwakke vechters, maar houden het lang vol door hun helende talenten. Ze zijn vooral geschikt en ook gewild in groepen. Ze kunnen gestorven spelers weer tot leven wekken.

Terminologie

Binnen deze spellen worden vaak dezelfde terminologie / taal gebruikt. Hieronder een aantal met hun betekenis.
  • PVE = Person versus Enemy – gevecht van persoon tegen monster
  • PVP = Person versus Person – wanneer een speler tegen een andere speler vecht met instemming van beide partijen
  • PK = Personal Kill – wanneer een speler een andere speler vermoordt zonder dat deze speler daar toestemming voor heeft/krijgt. Vaak betekent dit dat de speler dan vanaf een bepaald punt overnieuw moet beginnen.
  • DC = Disconnect – de verbintenis met internet was verbroken
  • B> = Buying – persoon wil iets kopen
  • S> = Selling – persoon wil iets verkopen
  • T> = Trading – persoon wil iets ruilen

Goed om te weten

Als je het woord “rpg (games)” in een zoekmachine zoekt vindt je er vele. Er zitten echter wel verschillen in deze spellen. Sommige spellen zijn meer voor jongere spelers en hebben graphics / beelden die wat lieflijker aandoen en de monsters zijn ook wat lieflijker neergezet. Veelal in deze spellen kennen ze ook geen “PK”, en is er meer controle over wat er tussen de spelers gezegd en/of gedaan wordt. De spellen voor oudere spelers zijn wat “agressiever” opgesteld en meer competitief, er wordt hier dus veelal “PK” gebruikt door de sterkere spelers.
Gerelateerde artikelen
Virtuele wereld: Second LifeVirtuele wereld: Second LifeVele mensen vinden hun heil in het virtueel leven wanneer het echte leven hen niet mee zit. Zo komen veel mensen terecht…
Cheats, hints, eastereggsCheats, hints, eastereggsCheats, hints en eastereggs (codes) zijn er voor bijna alle soorten games (spelletjes). Wat kun je met cheats, easteregg…
De Sense: alle zintuigen in werking tijdens het internettenDe Sense: alle zintuigen in werking tijdens het internettenOnline winkelen heeft zijn beperkingen. Vaak zou je het product eerst wel eens willen voelen of proeven voor het daadwer…
Wat is een gameverslaving?Wat is een gameverslaving?Een onderschatte verslaving is een gameverslaving. Spellen op de spelcomputers en op personal computers kunnen een te gr…

Het knippen en plakken in ExcelHet knippen en plakken in ExcelHier enige informatie over knippen en plakken, verplaatsen e.d. in dit artikel. Als u hier meer over wilt weten, lees da…
Verschillen tussen Marktplaats en eBayVerschillen tussen Marktplaats en eBayU wilt graag iets kopen of verkopen via het internet. Welke site is het meest geschikt voor u? Erg bekende en veelgebrui…
Bronnen en referenties
  • www.gamingnation.nl

Reageer op het artikel "Online RPG (Role Playing Game)"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: November 2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!