InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Alexa, informatie opzoeken over websites

Alexa, informatie opzoeken over websites

Alexa is een website waarop je informatie kan opzoeken over andere websites zoals eigenaar, bezoekers per dag, het publiek dat de website bezoekt, et cetera. Maandelijks wordt hij door meer dan 10 miljoen unieke bezoekers bezocht.

Hoe gebruiken?

Typ in het balkje simpelweg de website of een trefwoord in en klik vervolgens op één van de zoekresultaten. Je kan ook via categorieën zoeken met Web Directory, rechts vanonder. Onder Hot Topics vind je de meest gezochte trefwoorden en onder Top Sites vind je de meest bezochte websites ter wereld. Je kan ook werken via land, dan krijg je een lijst van de 100 meest bezochte websites in het land dat je aanduidde. Het is ook mogelijk een Alexa Toolbar te downloaden, die gemakkelijk hanteerbaar.

Hoe maak ik een account?

Om een account te maken klik je op 'Register' in de rechterbovenhoek. Hier vul je Email, Naam en Nickname in. Kies je land en klik op Register. Door Send me occasional Alexa e-mail updates aangevinkt te laten, krijg je af en toe emails van Alexa. Het is op Alexa niet nodig een account te hebben om de website te gebruiken.

Nut?

Alexa is zeer nuttig om volgende zaken te weten te komen
  • Hoe vaak wordt een bepaalde website bezocht
  • Door welke doelgroep wordt een bepaalde website bezocht
  • Waar staat de website in de ranglijst van meest bezochte websites, wereldwijd en per land
  • Vergelijk de populariteit van verschillende websites
  • Ontdek via welke zoekwoorden mensen op de website terecht komen
  • Ontdek wie achter de website zit (contactinformatie)

Visie?

Alexa wil informatie vergaren over alle websites ter wereld en deze aan de mensen laten zien. Wanneer een website opgestart is, wie de eigenaar is en hoe vaak de website bezocht wordt, is vaak belangrijk om de echte waarde ervan te kennen. Louche ogende sites kan je op deze manier gemakkelijk eens nakijken.

Eigenaars?

Alexa werd in 1996 opgericht door een kleine vzw, maar in 1999 werd het verkocht aan Amazon.com voor 250 miljoen dollar.
Vandaag de dag is het volledig in het bezit van Amazon.com

Kritiek?

Er is heel wat kritiek op Alexa, niet alleen omdat sommige website eigenaars vinden dat hun privacy geschonden wordt, maar ook omdat Alexa software gebruikt zonder dat de gebruiker daarvan bewust is, om de gegevens te verzamelen. Hij volgt het surfgedrag van gebruikers met behulp van de Alexa toolbaar, dat natuurlijk niet door iedereen gebruikt wordt. Daarom is Alexa eigenlijk slechts een steekproef. Niet iedereen wordt vertegenwoordigd. Ook werkt de toolbaar enkel met Internet Explorer en Firefox, hierdoor worden andere browsers (Opera, Safari..) te kort gedaan. Zo zijn er heel weinig Mac gebruikers die niet met Safari werken.
© 2010 - 2019 Bieraait, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alexa, informatie opzoeken over websites"

Infoteur: Bieraait
Gepubliceerd: 03-07-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!