InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Hoe werkt streaming video?

Hoe werkt streaming video?

Hoe werkt streaming video? Streaming video is bewegend digitaal beeld via internet. Als je een filmpje wilt afspelen, gaat dit bestand via internet en eventueel een intern netwerk naar je PC waar de film op je beeldscherm wordt getoond. Op elke plek, op elk moment! Er wordt niets opgeslagen of gedownload – geen belasting van je harde schijf en de auteursrechten zijn beschermd.

Waarom streamen?

Een digitaal videobestand via internet versturen duurt erg lang. Om het bestand te verkleinen wordt er een compressie op uitgevoerd, er wordt beeld- en geluidsinformatie uitgehaald en hiermee kan een bestand tien tot honderd keer kleiner worden.

Maar dat is nog niet alles. Als je een bestand wilt binnenhalen via internet, moet je het normaal gesproken eerst helemaal downloaden, dus binnenhalen en opslaan op je harde schijf en pas daarna kun je het bekijken of gebruiken. Dat is nog steeds lang wachten, en daarom wordt het gecomprimeerde videobestand geëncodeerd, oftewel op een bepaalde manier opgeslagen.

Het bijzondere van streaming video is namelijk dat je niet hoeft te wachten tot het hele bestand in het geheugen van je computer is geladen; het bestand is zodanig opgeslagen dat je vrijwel direct kunt beginnen met kijken zodra je het opent. Met andere woorden, de data van het bestand wordt als continue stroom verstuurd en afgespeeld. Deze wordt opgeslagen in een buffer, een soort werkgeheugen. Terwijl je afspeelt wordt de rest van het filmpje in het geheugen geladen zodat je zonder vertragingen kunt kijken. Dit heet buffering.

Het filmpje komt terecht in het werkgeheugen van je computer maar wordt niet opgeslagen op je harde schijf, het kost dus geen geheugenruimte op de PC.

Beeldkwaliteit

Streaming video is er in vele verschillende beeldkwaliteiten. Hoe de kwaliteit is, heeft te maken met de compressie die er op wordt uitgevoerd – hoe meer informatie we eruit halen tijdens het comprimeren, hoe slechter de beeldkwaliteit. Veel clips op YouTube hebben kleine, vlekkerige beeldjes maar streaming video is er ook in DVD kwaliteit. Hoe goed de kwaliteit is, hangt af van drie factoren:
  • het aantal beeldjes per seconde
  • de afmetingen van het beeld
  • en de kleurdiepte

Afhankelijk van de beschikbare faciliteiten (de snelheid van de internetverbinding bijvoorbeeld) en de toepassing (stel dat je een film op grootbeeld wilt vertonen) kun je kiezen voor verschillende beeldkwaliteiten.

Toepassing en benodigdheden

Wat kun je dan met een video stream? Je kunt een film natuurlijk starten en stoppen. In principe speel je de film één af, daarna wordt de verbinding verbroken. Daarnaast is het meestal ook mogelijk om voor- en achteruit te ‘spoelen’, dus de film op een ander punt te starten. De tussenliggende informatie hoeft dan niet binnengehaald te worden.

Voor het gebruik van streaming video zijn er wel een aantal benodigdheden op technisch gebied.

  • Een computer met beeldscherm of zelfs een beamer als je het beeld op een groot scherm wilt vertonen.
  • Een snelle internetverbinding, een zogenaamde “breedband” verbinding, dus kabel of ADSL. Een goede internetverbinding moet minimaal een snelheid hebben van 2 MB per seconde; dit is een instap breedband abonnement.
  • Software om de film af te spelen. Tijdens het encoderen kan men kiezen voor allerlei verschillende mogelijkheden en elk bestandsformaat heeft weer een eigen ’player’ oftewel afspeelprogramma. De standaard is MPEG, en andere bekende spelers zijn Flash, Windows Media Player, Real Media, en Quicktime. De meeste players kunnen gratis gedownload worden via internet.
  • Toegang tot films – het beeldmateriaal moet ergens opgeslagen zijn en het moet op een gemakkelijke en veilige manier te benaderen. Daarnaast is het natuurlijk van belang dat al het materiaal goed van trefwoorden voorzien is, zodat het makkelijk terug te vinden is. YouTube is een goed voorbeeld van een dergelijk platform. Ook zijn er diverse websites zoals Netflix waar je (betaald) films en series kunt kijken.

Voordelen van streaming video

Wat zijn nu de voordelen van streaming video? Streaming video is vooral heel flexibel omdat je geen fysieke DVD of drager meer nodig hebt. Zolang je een computer hebt met een internetaansluiting, kun je overal kijken, en op elk moment. Omdat het niet wordt opgeslagen op de computer, wordt je harde schijf niet belast. En zo blijven de rechten van de eigenaar van het beeldmateriaal ook beschermd.

Nu nog een breedbeeld computerscherm en een luie stoel en voortaan kijk je alle films via Internet!
© 2008 - 2019 Theodoos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Videobestanden afspelen op de computerVideobestanden afspelen op de computerOm video- en geluidsbestanden vlot te kunnen afspelen op de computer waren er heel wat ontwikkelingen nodig. Onder meer…
Realtime streaming koersenRealtime streaming koersenRealtime Streaming Koersen: sinds de opkomst van het internet voor iedere particuliere belegger beschikbaar. Maar wat is…
Gratis online tv series kijken - Nederlandse ondertitelingGratis online tv series kijken - Nederlandse ondertitelingHet gratis online kijken van tv series op het internet is in opkomst. Maar hoe en waar kun je online gratis tv series ki…
Filmpje downloadenFilmpje downloadenBijna elke geproduceerde film is geschikt om illegaal te worden gedownload. Het proces om film te downloaden op je pc is…
Film of serie verdwenen van Netflix? Dit is er aan de handFilm of serie verdwenen van Netflix? Dit is er aan de handVind je een film of serie op Netflix die je wilt bekijken dan kun je deze opslaan in Mijn Lijst. In tegenstelling tot de…

Reageer op het artikel "Hoe werkt streaming video?"

Infoteur: Theodoos
Laatste update: 01-01-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!