Verkopen via je eigen webwinkel: aandachtspunten
Steeds meer mensen doen het: hun artikelen verkopen via het internet, oftewel online winkelen. Van tweedehandsboeken tot auto's, niets lijkt te gek. Een aantal websites springen hier slim op in. Op diverse locaties op het internet - denk aan Marktplaats en Ebay - wordt je de ruimte geboden je virtuele marktkraampje uit te stallen. Ook kun je je spullen verkopen via je eigen webwinkel. Hoe pak je dit nu op zo'n manier aan dat je marktkraampje lekker gaat lopen?
Online spullen verkopen: is het iets voor jou?
Vanachter je computer de spullen die al jaren op zolder liggen met een paar muisklikken verkopen of actief op zoek gaan naar handelswaar om aan te kopen en vervolgens zelf weer door te verkopen: er zijn vele verschillende manieren voor verkoop op het Internet. Websites als Marktplaats en dergelijke vormen de ideale startbasis voor je
eigen online winkel, of je nu plannen hebt om in het groot te gaan of niet. Op een dergelijke website kan je er achter komen of het verkopen via het web je eigenlijk wel ligt, je kan lekker experimenteren met prijzen et cetera, zonder dat je meteen
dure softwarepakketten aan moet schaffen en gelikte websites moet creëren. Een groot nadeel van dergelijke websites is dat je je eigen winkeltje geen unieke naam en gezicht kan geven.
Een eigen online winkel beginnen
Wanneer je eenmaal hebt gemerkt dat het online verkopen van spullen bij je past, wil je je koopwaar wellicht op grotere schaal in de markt zetten en een eigen online winkel beginnen. Zorg dat je je goed voorbereid om te voorkomen dat je voor verrassingen komt te staan. Denk bijvoorbeeld aan onderstaande zaken:
- Marktonderzoek: ga na of er daadwerkelijk vraag is naar de producten die je wilt gaan verkopen via Internet. En hoe zit het met de concurrentie? Waarin ga jij je onderscheiden van andere aanbieders?
- De hosting van je webwinkel: je hebt een website nodig om je eigen webwinkel op te starten. Sommige hostingbedrijven bieden een compleet pakket voor webwinkels aan waarbij je software meegeleverd krijgt waarmee je eenvoudig je eigen webwinkel kunt bouwen.
- Voorraad opbouwen: om je klanten zo snel mogelijk van dienst te kunnen zijn, is het belangrijk een voorraad op te bouwen van de producten die je wilt verkopen. Er is zo veel aanbod op het Internet dat het bij de meeste producten belangrijk is dat je snel kunt leveren. Wanneer je geen ruimte hebt voor een voorraad, kun je dropshipping overwegen. Je verkoopt de producten dan via een soort tussenpersoon die de producten wel op voorraad heeft.
- Betaalmethoden bepalen: uiteraard wil je dat je klanten je op tijd betalen en dat je niet maanden zit te wachten op je betaling. Zorg ervoor dat je klanten een keuze hebben tussen meerdere manieren om te betalen, bijvoorbeeld iDEAL, incasso, achteraf betalen of betalen per creditcard.
Verkopen via Internet en de regels waar je je aan moet houden
Of je nu incidenteel iets verkoopt of online spullen verkopen een vaste bron van inkomsten vormt, er zijn een aantal regels waar je rekening mee moet houden.
Inschrijven bij de KVK
Omdat je een eigen onderneming start, dien je je webwinkel in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK) in het handelsregister. Je betaalt eenmalig een bedrag voor het inschrijven van je webwinkel en wordt automatisch aangemeld bij de belastingdienst.
Belastingdienst
Omdat het waarschijnlijk de bedoeling is om winst te maken met de verkoop van je producten, moet je belasting afdragen aan de belastingdienst. Afhankelijk van de aard en omvang van je werkzaamheden, betaal je belasting over de winst uit je onderneming of worden je inkomsten als "overige inkomsten" gezien door de belastingdienst. Houd er in elk geval rekening mee dat niet de gehele verkoopprijs voor jou is, maar dat er nog belasting van afgetrokken moet worden.
BTW-aangifte
Over de meeste spullen moet je omzetbelasting betalen, ook wel BTW genoemd. Nederland kent 3 BTW-tarieven en het is afhankelijk van welk soort product je verkoopt welk BTW-tarief je moet hanteren. Voor een aantal producten geldt een vrijstelling. Je telt de BTW bovenop de verkoopprijs van je product en dit draag je uiteindelijk aan de belastingdienst af.
Verkopen via je eigen webwinkel: hoe maak je het succesvol?
Wanneer je de stap neemt om je eigen kraam te starten zijn er een aantal punten waar je rekening mee moet houden om nieuwe klanten te werven en behouden.
- Professionaliteit: zorg er te allen tijde voor dat je een professionele uitstraling hebt. Dit wekt vertrouwen bij potentiële kopers waardoor de kans groter is dat ze iets bij jou kopen. Wanneer je site een slechte uitstraling of slordige indeling heeft, surfen de bezoekers direct weer door naar een volgende website.
- Volledigheid: zorg ervoor dat je een soort van FAQ (frequently asked questions) bij de hand hebt of nog beter, op je website hebt staan, waarin je de meest voorkomende vragen en antwoorden bespreekt. Denk hierbij onder meer aan productdetails, afmetingen, gewicht, materiaal etcetera van je producten. Wanneer je recensies hebt, zet deze dan op je website zodat potentiële klanten ervaringen van andere klanten kunnen nalezen.
- Eerlijkheid: bouw geen luchtkastelen. Wees eerlijk over de kwaliteit van je producten, dit creërt vertrouwen bij kopers, waardoor zij mogelijk weer opnieuw voor jouw webwinkel kiezen.
- Duidelijkheid: wees duidelijk over de gang van zaken bij mogelijke problemen of ontevredenheid. Hoe zit het met retour sturen? Wanneer kan men een pakketje verwachten? Mogelijk kan je de klanten via track and trace hun bestelling laten volgen.
- Verzendkosten: hou deze zo laag mogelijk! Hogere verzendkosten schrikken af, waardoor men liever naar een bedrijf gaat zonder dergelijke hoge kosten, of zelfs naar een live winkel.
- Contact: zorg voor goede contacteermogelijkheden en wees bereikbaar. Niets is vervelender dan dagen moeten wachten op antwoord van een winkel.
- Verzending: zorg voor een nette afhandeling van een bestelling. Verpak een product degelijk en het liefst waterdicht door er een extra plastic zak of iets dergelijke omheen te doen. Zorg ervoor dat de kans zo groot mogelijk is dat het product onbeschadigd op de plaats van bestemming aan komt.