InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Verkopen via internet: 7 aandachtspunten

Verkopen via internet: 7 aandachtspunten

Verkopen via internet: 7 aandachtspunten Steeds meer mensen doen het: hun artikelen verkopen via het internet, oftewel online winkelen. Van tweedehandsboeken tot auto's, niets lijkt te gek. Een aantal websites springen hier slim op in. Op diverse locaties op het internet - denk aan marktplaats, ebay en speurders - word je de ruimte geboden je virtuele marktkraampje uit te stallen. Hoe pak je dit nu op zo'n manier aan dat je marktkraampje lekker gaat lopen? Websites als marktplaats en dergelijke vormen de ideale startbasis voor je eigen winkel, of je nu plannen hebt om in het groot te gaan of niet. Op een dergelijke website kan je er achter komen of het verkopen via het web je eigenlijk wel ligt, je kan lekker experimenteren met prijzen etcetera, zonder dat je meteen dure softwarepakketten aan moet schaffen en gelikte websites moet creëren. Een groot nadeel van dergelijke websites is dat je je eigen winkeltje geen unieke naam en gezicht kan geven. Wanneer je de stap neemt om je eigen kraam te starten zijn er een aantal punten waar je rekening mee moet houden om je bezoekersaantal optimaal te krijgen en te behouden.

  1. Professionaliteit: zorg er ten alle tijden voor dat je een professionele uitstraling hebt. Dit wekt vertrouwen en genegenheid bij potentiële kopers. Wanneer je site een slechte uitstraling of slordige indeling heeft surfen de bezoekers direct weer door naar een volgende website.
  2. Volledigheid: zorg ervoor dat je een soort van FAQ (frequently asked questions) bij de hand hebt of nog beter, op je website hebt staan, waarin je de meest voorkomende vragen en antwoorden bespreekt. Denk hierbij onder meer aan productdetails, afmetingen, gewicht, materiaal etcetera van je producten. Wanneer je recensies hebt vermeldt deze dan ook.
  3. Eerlijkheid: bouw geen luchtkastelen. Wees eerlijk over de kwaliteit van je producten, dit creërt vertrouwen bij kopers, waardoor zij mogelijk weer opnieuw voor jouw bedrijfje kiezen.
  4. Duidelijkheid: wees duidelijk over de gang van zaken bij mogelijke problemen of ontevredenheid. Hoe zit het met retour sturen? Wanneer kan men een pakketje verwachten? Mogelijk kan je de klanten via track and trace hun bestelling laten volgen.
  5. Verzendkosten: hou deze zo laag mogelijk! Hogere portokosten schrikken af, waardoor men liever naar een bedrijf gaat zonder dergelijke hoge kosten, of zelfs naar een live winkel.
  6. Contact: zorg voor goede contacteermogelijkheden en wees bereikbaar. Niets is vervelender dan dagen moeten wachten op antwoord van een winkel, dat heb je zelf waarschijnlijk ook wel eens ervaren.
  7. Verzending: zorg voor een nette afhandeling van een bestelling. Verpak een product degelijk en het liefst waterdicht door er een extra plastic zak of iets dergelijke omheen te doen. Zorg ervoor dat de kans zo groot mogelijk is dat het product onbeschadigd op de plaats van bestemming aan komt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verkopen via internet: 7 aandachtspunten"

Infoteur: Melod
Laatste update: 03-10-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!