InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Hoe besparen op de aankoop van spelletjes op Steam?

Hoe besparen op de aankoop van spelletjes op Steam?

Hoe besparen op de aankoop van spelletjes op Steam? Iedereen die anno 2017 graag videogames op de computer speelt, kent Steam wel. Steam is een digital rights management (DRM)-platform dat ervoor zorgt dat videospelletjes op een legale manier, digitaal verspreid en gespeeld kunnen worden. Naast de webwinkel van Steam zelf, kan je op verschillende andere plaatsen Steam-codes verkrijgen. Andere verkopers, bundelsites en keysites zijn de belangrijkste andere distributeurs van Steam-codes. Met wat zoekwerk en geduld kan je een heleboel geld uitsparen bij de aankoop van je Steam-codes door deze verschillende distributiekanalen met elkaar te vergelijken. Met wat geluk kan je zelfs gratis Steam-codes op de kop tikken.

Gratis

De goedkoopste manier om aan Steam-games te geraken, is om er voor te zorgen dat je deze gratis krijgt. Naast het feit dat er een hele boel games gratis zijn op het Steam-platform, kan je ook op andere manieren gratis Steam-codes verwerven. Als je een uitzonderlijk recensietalent hebt, kan je eventueel via het schrijven of monteren van recensies gratis de nieuwste videogames op te kop tikken. Heb je, zoals de meesten onder ons, niet het talent of de tijd om reviews te maken, dan kan je nog altijd meedoen aan gratis loterijen van Steam-games, zoals op Steamgifts. Door het hoge aantal deelnemers kan het moeilijk zijn om aan het allernieuwste spel te geraken, maar je kan het altijd proberen.

Kortingen

Bron: 0atman, Flickr (CC BY-SA-2.0)Bron: 0atman, Flickr (CC BY-SA-2.0)
Koopjesperiode op Steam
Indien je het geduld kan opbrengen om wat te wachten met het aankopen van je favoriete spel, kan je wachten tot je favoriete games aan een leuke korting staan. Steam organiseert heel het jaar door kleine koopjesperiodes. Hierbij zullen diverse spelen voor een (halve) week aan een gereduceerde prijs worden aangeboden. Daarnaast zijn er twee grote jaarlijkse uitverkoopmomenten rond de kerstperiode en rond de start van de grote vakantie. Tijdens deze periode staan praktisch alle games, zelfs de allernieuwste, met een korting uitgestald. Tussentijds, bijvoorbeeld met Pasen, Halloween en Valentijn zijn er kleinere thematische opruimperiodes. Wil je voor de allerlaagste prijs gaan, dan kan het nuttig zijn om de sites Steamprices of Steamdb te consulteren. Deze sites geven de laagste prijs ooit van een bepaalde game weer. Hetgeen je een indicatie kan geven hoeveel je kan uitsparen en of de huidige koopjesperiode wel de allervoordeligste is.

Koopjesperiode bij andere videospelletjesverkopers

Het kan eveneens de moeite lonen om bij andere online gameverkopers rond te neuzen. Gamersgate en Greenmangaming zijn bekende sites die uitsluitend digitaal opereren. Ook sites met een gemengd aanbod, zoals de sites van speelgoedwinkels, Bol.com of Amazon, hebben soms interessante acties met leuke kortingen. Daarnaast worden nog enkele videospelletjes op de traditionele manier, met name in een doosje, verkocht in fysieke (speelgoed)winkels. Bij sommige van deze games worden ook Steam-codes meegeleverd. Het kan dus ook interessant zijn om kortingen in de traditionele winkel in de gaten te houden.

Bron: Alexas Fotos, PixabayBron: Alexas Fotos, Pixabay
Bundelsites
Naast de online gameverkopers bestaan er ook bundelsites. Deze sites bieden voor een beperkte tijd (thematische) bundels aan. Deze bundels kennen vaak de grootste kortingen als je kijkt naar elke individuele game. Nadeel is dat in vele bundels dezelfde spelletjes terugkeren, waardoor je veel codes dubbel zal hebben en dat in vele bundels spelen zullen zitten die je eigenlijk niet wil hebben. Waardoor het in feite duurder kan worden om een bundel te kopen waaruit je slechts één of twee spelen wil spelen. Deze mengelmoes van videospelen kan echter ook een voordeel zijn. Soms bieden deze bundels onbekende pareltjes aan die je nooit individueel zou aankopen, maar die achteraf zeer leuk blijken te zijn. Ook kan je de overbodige codes altijd uitdelen of proberen te ruilen met andere spelers. Vaak zullen codes van deze bundels weer opduiken in de voornoemde loterijen.

Vaak bieden deze bundelsites ook DRM-vrije spelen of andere digitale producten, zoals digitale boeken of muziek, aan. Veel bundelsites bieden daarnaast ook individuele Steam-codes aan, die net als op Steam en de sites van andere gameverkopers onderhevig zijn aan korte uitverkoopmomenten. Bekende bundelsites zijn Humblebundle en Fanatical (het voormalige Bundelstars). Kleinere sites die vooral focussen op indiespelen zijn bijvoorbeeld Groupees.com en Indiegala.

Keysites

In de grijze zone van het internet bevinden zich de keysites. Op keysites worden aparte Steam-codes verkocht die rechtstreeks van particuliere handelaars komen. Deze codes kunnen van occasionele verkopers zijn die een paar codes op overschot hebben, maar ook van mensen die de hand weten te leggen hebben op grotere hoeveelheden codes. Daarnaast zijn er ook criminelen actief op deze websites. Zo worden er sommige codes verkregen via kredietkaartfraude en later aangeboden op deze sites. Als je met zo iemand zaken gedaan hebt, heb je een malafide code gekocht en kan het zijn dat jij jouw nieuwe spel later zal verliezen. Waar dergelijke keysites vroeger een uiterst slechte naam hadden, hebben deze de dag van vandaag een betere reputatie. Onder andere door een toenemende controle op fraude en de mogelijkheid voor gamers om zich te verzekeren tegen niet werkende of dubieuze codes. Weet wel dat je nog steeds betrokken kan zijn bij de handel van gestolen goederen op zo een sites, hoewel er anno 2017 nog vrij weinig kopers echt in de problemen zijn gekomen. Gewoon omdat het onmogelijk te weten is of jij als bonafide koper wist, dat je een malafide verkregen code ging kopen.

In tegenstelling tot de voorgaande mogelijkheden bieden keysites jouw favoriete spelen het hele jaar door in korting aan. Echter meestal zullen zij niet de allerlaagste kortingen aanbieden, gezien de meeste verkopers nog een beetje winst willen maken. Laat je ook niet verleiden tot het kopen van codes die enkel geldig zijn in het buitenland, zoals de veelvoorkomende Russische codes. Hoewel deze goedkoper zijn, zullen deze enkel werken voor accounts van mensen die in Rusland wonen.

Waar kan ik mij het beste informeren over de huidige kortingen?

Met uitzondering van de keyverkopers en de retailsector, worden de kortingen op alle andere kanalen nauwgezet opgevolgd op het web. Naast Steamprices en Steamdb zijn er ook nog diverse fora, sites en een redditgroep op het internet aanwezig, die voor jou de beste aanbiedingen kunnen opvolgen. Het belangrijkste bij het afdingen van de laagste prijs is om steeds geduld te hebben en je goed te informeren op het internet of je wel degelijk de laagste prijs zal gaan betalen... want zelfs in koopjesperiodes kunnen de kortingen nog dieper zakken voor een paar uren.
© 2017 Willibrordus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waarom zijn vrouwen gek op uitverkoop?De meeste vrouwen zijn gek op shoppen. Wanneer de uitverkoop start rennen veel Nederlandse vrouwen massaal naar de winke…
Wanneer begint de uitverkoop van sportartikelen?Wanneer begint de uitverkoop van sportartikelen?Een groot deel van Nederland sport minstens één keer per week. Om goed voor de dag te komen zal je de juiste sportartike…
Wanneer begint de uitverkoop van kerstartikelen?Wanneer begint de uitverkoop van kerstartikelen?Kerstmis gaat gepaard met vele versieringen, kerstartikelen kunnen echter zeer prijzig zijn. Wie verstandig is koopt ker…
Steam: Gratis downloaden Steam en Steam gamesSteam: Gratis downloaden Steam en Steam gamesWat is Steam? Steam is een applicatie en digitaal distributie platform, waarmee je online games kunt downloaden en spele…
Geld besparen op kledingGeld besparen op kledingHet aanschaffen van kleding is tegenwoordig erg duur. Toch zijn er handige tips en trucs om hier op te besparen. Let bij…
Bronnen en referenties
  • Polygon, https://www.polygon.com/2015/2/9/8006693/the-truth-behind-those-mysteriously-cheap-gray-market-game-codes, bezocht op 27-06-2017
  • Afbeelding bron 1: 0atman, Flickr (CC BY-SA-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Alexas Fotos, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe besparen op de aankoop van spelletjes op Steam?"

Infoteur: Willibrordus
Laatste update: 11-11-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!