InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Augmented reality: wat is het en hoe wordt het gebruikt?

Augmented reality: wat is het en hoe wordt het gebruikt?

Augmented reality: wat is het en hoe wordt het gebruikt? Augmented reality is een soort samenspel tussen een virtuele omgeving en de daadwerkelijke wereld om je heen. Deze interactie kan plaatsvinden vanwege de vele hulpmiddelen die gebruikt kunnen worden. Augmented reality kan voor verschillende doeleinden gebruikt worden. Eén van de grootste doeleinden is de entertainmentindustrie. De interactie tussen spelers en de virtuele wereld zorgt voor nieuwe spelmogelijkheden en beleveniservaringen. Wat voor toepassingen bestaan er nog meer waarbij er gebruikgemaakt wordt van augmented reality?

Augmented reality

Wat is augmented reality precies?

Augmented reality zorgt ervoor dat er een samensmelting is tussen virtual reality en de echte wereld. Vaak worden er afbeeldingen 'over de daadwerkelijke wereld' geprojecteerd. Hierbij kun je bijvoorbeeld aan een app denken die een virtueel object op straat laat zien. In sommige gevallen worden er simulaties afgebeeld die een interactie lijken te kunnen aangaan met gebeurtenissen die in de daadwerkelijke wereld plaatsvinden. Dit kan bijvoorbeeld een projectie op een muur zijn die een menselijke vinger volgt. Er zijn meerdere apparaten en sensoren benodigd om ervoor te zorgen dat het beeld weergegeven wordt en er interactie mogelijk is.

Wat voor hulpmiddelen kunnen er gebruikt worden?

Augmented reality-bril

Voor de weergave van de simulatie wordt er veelal gebruikgemaakt van een augmented reality-bril. De gebruiker waant zich hierdoor in de simulatie. Dit bevordert in de meeste gevallen de gebruikerservaring.

Diaprojectoren

Als er geen bril gebruik wordt, kunnen er onder andere diaprojecties gebruikt worden om een beeld te creëren. Deze projecties kunnen bijvoorbeeld op een wand of een vlakke tafel geprojecteerd worden. Een vlakke ondergrond zorgt ervoor dat het beeld beter tot zijn recht komt.

Het gebruik van sensoren

Sensoren kunnen gebruikt worden om de bewegingen van bijvoorbeeld handen en voeten te traceren. Dit is nodig om de mogelijkheid van een interactie te kunnen creëren. De aanwezige software kan ervoor zorgen dat er iets met deze gegevens gebeurt. In de beelden en virtuele wereld kan er een reactie plaatsvinden, waardoor bijvoorbeeld virtuele objecten aangewezen of bewogen worden.

Toepassingen

Augmented reality biedt talloze mogelijkheden voor allerlei toepassingen. Deze toepassingen kunnen een mogelijkheid bieden voor onder andere veiligheid en entertainment.

Navigatie

Augmented reality is een uitstekende aanvulling op de informatie die piloten en chauffeurs tot hun beschikking hebben. Hiermee kunnen zij hun geplande route weergeven en de bijhorende informatie op een display weergeven. Informatie zoals routewijzigingen kan van essentieel belang zijn. Hiernaast is het mogelijk om de snelheid van voertuigen weer te geven en nabije obstakels te accentueren. Deze technologie zorgt voor extra veiligheid voor auto's, schepen en vliegtuigen.

Entertainmentindustrie

De entertainmentindustrie heeft veel baat bij augmented reality omdat er zoveel verschillende toepassingen mogelijk zijn. Bij sommige toepassingen wordt er een spel gecreëerd waarbij dia-projecties ervoor zorgen dat een tafel gevuld is met virtuele afbeeldingen. Door middel van diverse sensoren is er een interactie mogelijk tussen de echte en virtuele wereld, wat ten goede komt aan de gebruikservaring. Een bekende augmented reality-app is de Pokémon GO-app. Hiermee wordt de echte wereld gecombineerd met de fictieve Pokémon-karakters. Met behulp van je GPS-locatie van je telefoon is het mogelijk om jezelf in de virtuele wereld voort te bewegen. De speler krijgt hierdoor de mogelijkheid om Pokémon te vinden en te vangen.

Sportuitzendingen

Sport op televisie wordt in de huidige tijd gecombineerd met augmented reality. Dit zorgt ervoor dat de televisiezenders de kijker van extra informatie over de wedstrijd kunnen voorzien. Een voorbeeld is het accentueren van bepaalde gebeurtenissen die op het veld plaatsvinden. Hierbij kan men denken aan lijnen die afgebeeld worden om weer te geven welke speler het eerst de finish heeft behaald. Hiernaast kan men met deze techniek spelers omcirkelen en tegelijk van extra commentaar voorzien.

Design

Augmented reality kan apps de mogelijkheid bieden om bijvoorbeeld het beeld van je woonkamer of eetkamer te combineren met een virtueel meubelstuk. De gebruiker kan met behulp van dit soort toepassingen een betere indruk krijgen van hoe de kamer er eventueel uit komt te zien. Het voordeel van zo'n applicatie is dat het meubelstuk of ander object niet meteen gekocht hoeft te worden (of zelfs geleend dient te worden) om alvast een beeld te kunnen vormen.
© 2017 Island, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Augmented reality: informatie op de voorruit van je autoNavigatie op je voorruit, het lijkt ver weg, toch is het al mogelijk met de technieken die beschikbaar zijn. Met augment…
Augmented reality toepassingenAugmented reality is een technologie welke extra toevoegingen aan de realiteit weergeeft. Er ontstaat een extra laag van…
Augmented Reality: Wat is het en wat kun je er mee?Augmented Reality is een verzamelterm voor alle technologie waarbij de realiteit en de virtuele wereld met elkaar gecomb…
Simulatie (virtual reality)Natuurkunde is in virtual reality helemaal in. Niet zozeer om te doorgronden hoe onze wereld in elkaar steekt, maar om e…
Google Glasses en de concurrent Vuzix met Smart Glasses M100Augmented reality (toegevoegde realiteit) kent al toepassingen op bijvoorbeeld smartphones, zo is het mogelijk om via de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BagoGames, Flickr (CC BY-2.0)
  • https://www.mediamoose.nl/blog/innovatie/augmented-reality-hoe-ziet-de-toekomst-eruit/
  • http://www.digitaltrends.com/mobile/best-augmented-reality-apps/

Reageer op het artikel "Augmented reality: wat is het en hoe wordt het gebruikt?"

Infoteur: Island
Laatste update: 08-10-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!