InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > 5G, het supersnelle mobiele netwerk van de toekomst

5G, het supersnelle mobiele netwerk van de toekomst

5G, het supersnelle mobiele netwerk van de toekomst De telecomsector staat nooit stil en nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar in sneltempo op. Slechts een aantal jaren na de introductie van een 4G-netwerk voor mobiel internet moet deze zijn plaats afstaan aan 5G. Nieuwe technologie maakt het mogelijk om via 5G zo'n honderd keer sneller mobiel te surfen dan via een 4G-netwerk, waardoor anno 2016 zowel privébedrijven als overheden overal ter wereld enthousiast investeren in een verbetering van de bestaande technologie.

Wat is 5G?

'5G' staat voor de vijfde generatie telecommunicatiesystemen, en verwacht wordt dat deze in de jaren na 2016 de belangrijkste bouwstenen van onze digitale maatschappij zullen vormen. In vergelijking met zijn 4G-voorganger betekent het nieuwe mobiele netwerk een enorme stap voorwaarts in onder andere reactiesnelheden. Verbindingen zouden minstens honderd keer sneller worden en de capaciteit zou verhogen tot een duizendvoud. Tests die werden uitgevoerd door Samsung geven een snelheid van 10Gbit per seconde aan (tegenover 1,25 Gigabyte per seconde via 4G).

De voordelen van 5G

De enorm verhoogde snelheid is het belangrijkste verschil met zijn voorgangers, maar niet het enige. Ook volgende voordelen maken de nieuwe technologie revolutionair:
  • De 5G-verbinding is veel stabieler en betrouwbaarder dan 3G en 4G
  • Het netwerk kan door meer gebruikers tegelijkertijd worden aangewend
  • Per gebied kan een veel groter datavolume gebruikt worden
  • Het bereik is groter

Toepassingsmogelijkheden

Verhoogde connectiviteit, zowel tussen individuele gebruikers als met aangesloten systemen, wordt hét sleutelwoord van de digitale toekomst, en hierin zal het 5G-netwerk een cruciale rol spelen.

The internet of things

5G biedt het type voordelen die de ontwikkeling van meer intelligente machines en software faciliteren. Alles kan beter en sneller met elkaar in verbinding worden gesteld. Een stijgend aantal dagelijkse gebruiksobjecten wordt uitgerust met sensors en actuatoren om via het internet met elkaar te communiceren. Mensen en objecten zijn steeds meer geïnterconnecteerd via communicatiesystemen en kunnen permanent verslag uitbrengen over hun status en die van hun omgeving. Dergelijke intelligente onderling verbonden apparaten worden ook wel "the internet of things" genoemd.

Al de individuele apparaten staan in verbinding met elkaar via M2M ("machine 2 machine") communicatie-interfaces.

Invoer van 5G

Europa bekijkt samen met de grote telecomspelers op welke termijn een 5G-netwerk voor onze regio uitgerold kan worden. Er wordt anno 2016 volop gewerkt aan een standaardisering van het systeem op globale schaal, in functie van de verschillende toepassingsmogelijkheden over de hele wereld. In dit kader werd in 2014 een overeenkomst rond interoperabiliteit en standaardisering afgesloten tussen Eurocommissaris Neelie Kroes en Mun-Kee Choi, Zuid-Koreaans minister van Wetenschap, ICT en Toekomstplanning. In 2015 volgde een gelijkaardige verbintenis met Japan. Bovendien heeft de Europese Unie enkele honderden miljoenen euro's uitgetrokken voor het onderzoek naar 5G-technologie.

Een voorlopige planning stelt de invoering van een 5G-netwerk in Europa voorop in 2020.
© 2016 - 2017 Sharyheuninckx, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt / Pixabay
  • https://en.wikipedia.org/wiki/5G
  • http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-680_en.htm

Reageer op het artikel "5G, het supersnelle mobiele netwerk van de toekomst"

Infoteur: Sharyheuninckx
Gepubliceerd: 01-03-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!