InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Voor- en nadelen van online shoppen

Voor- en nadelen van online shoppen

Tegenwoordig geven veel mensen de voorkeur aan online shopping door zijn vele voordelen. Producten zijn gemakkelijker te vinden en je hoeft niet meer uit je zetel te komen om een aankoop te doen. Buiten deze voordelen zijn er echter ook een aantal nadelen aan verbonden. We sommen beiden even voor je op. Online winkelen is de laatste tijd zeer populair geworden vanwege de grote beschikbaarheid van het internet. Online winkelen is een soort van e-business waar een consument direct kan winkelen via internet. eBay en Amazon zijn de twee meest populaire en vertrouwde websites waar je online kan winkelen. Miljoenen producten worden wereldwijd verkocht door middel van het e-business model.

Voordelen

Eenvoudig te vinden

Het vinden van een product op het internet is veel makkelijker dan ditzelfde product in een plaatselijke winkel te zoeken. Websites zijn zodanig uitgerust met gesofisticeerde zoekmachines zodat het vinden van een bepaald artikel een koud kunstje wordt. Dit in tegenstelling tot fysieke winkels waar je effectief moet zoeken eer je het gewenste artikel hebt gevonden. Dit kan zelfs heel frustrerend worden als je van winkel naar winkel moet hollen. Bij online winkelen worden we al niet met dit probleem geconfronteerd. Als je iets niet vindt op de ene site bezoek je gewoon een andere zonder veel tijd te verspillen.

Goedkopere producten

Sommige producten kunnen veel goedkoper zijn als je ze besteld in een andere land. Op die manier kan je toch wel een hoop geld besparen door online goed rond te kijken en prijzen te vergelijken.

Bespaar tijd en energie

Je hoeft geen tijd te verspillen door je in de menigte te begeven. Veel mensen hebben een hekel aan de hele winkel moeten afzoeken om een bepaald product te vinden om dan nog eens in een rij te moeten wachten om te kunnen betalen. Ook winkelen in je plaatselijke winkels kan tijdrovend zijn als je niet beschikt over een eigen wagen. Al deze problemen kunnen eenvoudig worden verholpen door je aankopen online te doen.

Keuzevrijheid

De keuze mogelijkheden zijn zeer hoog als je online winkelt dan dat je ter plaatse koopt. Een bepaald product zal online in veel meer verschillende maten en kleuren voorkomen.

Prijsflexibiliteit

Er heerst een grote vrijheid van prijsflexibiliteit op het internet. Als de prijs van een bepaald product je niet aanstaat surf je gewoon even verder op zoek naar een goedkopere prijs. Deze procedure kan je natuurlijk ook in een normale winkel uitvoeren maar dit zou veel meer tijd en energie in beslag nemen.

Hoge tevredenheid

Online winkelen de dag van vandaag is heel betrouwbaar, vandaar dat het percentage van tevredenheid ook vrij hoog ligt. Gemiddeld gezien hebben verkopers van online producten 99% aan positieve feedback.

Bescherming

Betrouwbare websites zoals eBay bieden voldoende bescherming van de koper om mensen aan te zetten en te motiveren tot het maken van aankopen via hun site. Ze garanderen terugbetaling bij leveringen die niet overeenkomen met de effectieve aankoop.

Zeldzame producten

Online winkelen kan ook zeer nuttig zijn voor het kopen van zeldzame producten. Bijvoorbeeld: zeldzame auto-onderdelen.

Privacy

Er zijn een aantal producten die je liever niet in het openbaar wilt aankopen zoals seksartikelen. Online kan je al je producten aankopen met de gewenste privacy en anonimiteit.

Nadelen

Vertraging

Het grootste nadeel van online winkelen is dat je het product niet onmiddellijk ter beschikking zult hebben. Je moet wachten tot het geleverd wordt. Als de levertijd te lang is kan het toch interessanter zijn om het product in een fysieke winkel aan te kopen.

Mindere kwaliteit

Je kunt de werkelijke kwaliteit van een product moeilijk inschatten. Soms kan de omschrijving van een product afwijken van het daadwerkelijk product. Hierdoor zou je kunnen opgezadeld worden met producten van mindere kwaliteit.

Verzendingskosten

Een andere belangrijk nadeel van online winkelen zijn de verzendingskosten. Producten zijn over het algemeen goedkoper dan in een winkel maar daarbij worden altijd verzendingskosten aangerekend waardoor het product opeens veel duurder wordt dan in een lokale verkooppunt.

Leveringsproblemen

Een levering van een product is niet altijd zonder risico. Deze problemen kunnen ontstaan wanneer de verkoper er niet in slaagt om het originele product te leveren of er beschadiging optreedt als gevolg van transport.

Oplichting en fraude

Naast het toenemen van online winkelen stijgt ook het aantal gevallen van oplichting en fraude. Het is dan ook aangeraden om altijd gebruik te maken van vertrouwde websites om het risico te beperken.

Producten die je beter wel in een echte winkel koopt

Sommige producten koop je best wel in een fysieke winkel. Denk maar aan kleding die je liever vooraf hebt gezien en gepast alvorens deze te kopen.

Terugzenden van producten

Een artikel terugzenden is niet zo evident bij online aankopen. Hoewel de verkoper dit wel accepteert ben je verplicht dit binnen een korte tijdspanne de doen en dien je hiervoor ook eens verzendkosten te betalen.

Garantie problemen

Veel elektronische artikels worden verkocht zonder internationale garantie. Zorg er dus best voor dat je contact opneemt met de verkoper om te controleren of het artikel valt onder de internationale garantie of niet.
Gerelateerde artikelen
Online muziek kopenOnline muziek kopenNiet alle muziek is verkrijgbaar in platenzaken of warenhuizen. Om deze muziek toch op legale manier in bezit te krijgen…
De grote internetwinkel Amazon.comDe grote internetwinkel Amazon.comAmazon.com is een groot internetbedrijf dat is opgericht in 1994. Inmiddels is het een van de allergrootste online retai…
Online betaaldiensten: hoe goed en veilig zijn ze?Online betaaldiensten: hoe goed en veilig zijn ze?Online winkelen heeft een grote vlucht genomen en daarvan profiteren ook online betaaldiensten als Paypal en iDeal. De o…
Zomerse smartphone applicatiesZomerse smartphone applicatiesOok als je op vakantie gaat, de zon tegemoet, dan neem je natuurlijk je smartphone met je mee. Om je goed voor te bereid…
Het succes van online shoppenHet succes van online shoppenOnline winkelen wordt steeds populairder. U hoeft uw luie stoel niet meer uit om nieuwe kleding, schoenen of cosmetica t…

Reageer op het artikel "Voor- en nadelen van online shoppen"

Infoteur: Robin990
Laatste update: 20-10-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!