Online shoppen: de risico's
Online shoppen is makkelijk en snel maar kan u ook blindelings vertrouwen op uw verkoper? Wanneer u gaat winkelen, kan u de artikelen vastnemen, ter plaatse beoordelen, of direct informatie vragen aan uw verkoper vooraleer u het product koopt. Bij online shoppen kan u enkel afgaan op de informatie die de website u biedt. Om te vermijden dat u bedrogen uitkomt, kunt u enkele voorzorgen nemen.
Online inkopen
Bij online shoppen heeft u geen direct of persoonlijk contact met der verkoper. Sommige sites bieden wel een instant online chat waar u informatie kan vragen maar deze is zeer beperkt. Daarbij is het enkel mogelijk dat u het product keurt aan de hand van de informatie dat de webshop u biedt. Het is dus af wachten op de effectieve levering van uw bestelling om er achter te komen of u inderdaad waar gekregen heeft voor uw geld. Er kan namelijk heel wat misgaan tijdens het ganse verloop van de aankoop. U kan bijvoorbeeld niet tevreden zijn met de kwaliteit van het product, de bestelling is niet compleet of men heeft het verkeerde product geleverd. Dikwijls worden ook de beloofde levertijden niet nageleefd of men krijgt het product helemaal niet toegestuurd.
Toch hoeft een online aankoop geen negatieve ervaring te zijn. In principe dienen de sites aan dezelfde wettelijke verplichtingen te voldoen dan wanneer u een product in een winkel aankoopt. Omdat de aankoop online gebeurt, zijn er wel extra reglementeringen voorzien.
Van belang bij online inkopen
Bij het online shoppen, kijkt u best naar de volgende punten:
- Webshop info
- Wettelijke vermeldingen
- Productinfo
- De bestelling en de betaling
- De levering
- De klantendienst
- De terugzending en de terugbetaling
Webshop info
Hiermee bedoelen we de volgende informatie:
- De identificatie gegevens van de winkel (naam, geografisch adres, e-mail adres, telefoonnummer)
- Algemene voorwaarden en privacy beleid
- BTW nummer
- Een contactpunt
- Taal mogelijkheden
Indien één van deze gegevens duidelijk ontbreekt (bv. geen contactpunt noch BTW nummer), hebben ze waarschijnlijk iets te verbergen. Ga dan beter niet over tot de aankoop. Dit is een zeer belangrijk punt om fraudeurs op het internet op te sporen. Hecht er dus veel belang aan. Vergis u niet met de contact gegevens van de webdesigner. De webdesigner wordt meestal op elke site vermeld. Klikt u er op, komt u op de gegevens van de webontwikkelaar terecht.
Productinformatie
Bij het product moeten de belangrijkste elementen vermeld worden. Hiermee bedoelen we fysieke eigenschappen van het product, de afmetingen, de prijs met vermelding van de BTW, het gewicht, overeenstemmende foto's, de beschikbaarheid en de leveringstermijn, de leveringskosten en uiteindelijk de totale prijs van de aankoop.
Bestellingen en betalen
Voor u overgaat tot het bestellen van een product, is het natuurlijk aangeraden na te gaan of u beschikt over de nodige betaalmiddelen. De meeste webshops bieden verschillende betaalmogelijkheden aan maar ga altijd na of u één van deze betaalmethoden kan gebruiken. Er dient steeds één gratis betaalmethode aangeboden te worden. De betalingen dienen via een veilige applicatie te gebeuren.
De bestelling die u maakt, dient u ergens te kunnen bewaren (al is het in e-mail vorm) en de site moet u de mogelijkheid geven de bestelling die u geplaatst hebt, te kunnen afdrukken.
Verder geldt ook de dubbele klik methode. Hiermee kunnen misklikken op bestellingen uitgeloten worden.
Er geldt een verbod op reeds aangekruiste opties, producten en dergelijke
De levering
Nadat u een bestelling geplaatst heeft, dient u de mogelijkheid te hebben om uw bestelling op te volgen. Zodoende kan u nagaan wanneer het product verzonden is en wanneer u het product bij u thuis wordt afgeleverd. De verschillende leveringsopties en terugzendmogelijkheden dienen vermeld te worden.
De verzendkosten kunnen sterk uiteenlopen. Ofwel betaalt u standaard verzendkosten bij uw pakket ofwel wordt de levering gratis aangeboden na een bepaald aankoopbedrag.
De klantendienst
Elke webwinkel dient een klantendienst aan te bieden waarbij u met al uw vragen en klachten terecht kan. Bent u niet tevreden over het product, dan dient er een mogelijkheid te zijn om het product terug te sturen en een terugbetaling te ontvangen.
Terugzenden en terugbetaling
Standaard dienen de terug gezonden goederen binnen de 30 dagen terugbetaald worden met inbegrip van de oorspronkelijke verzendkosten.
Opgelet. Bij vele webwinkels dient u de terugzending uit eigen zak te betalen.
Onwettige clausules
De vermelding van de algemene voorwaarden is in het principe niet verplicht. Indien er geen voorwaarden op de site vermeld staan, gelden de gewone wettelijke regels. Het is ook de bedoeling dat de regels worden opgelegd voor de aankoop en niet nadat u de aankoop afgesloten hebt. Ook mogen verkopers u bepaalde wettelijke rechten niet ontzeggen zoals bijvoorbeeld het recht op de vastgelegde 2 jaarlijkse garantie.
Opgelet. Soms denkt u dat de wettelijke regels gelden maar liggen de algemene voorwaarden van de verkoper ergens ver verdoken op de site.