InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Smart Dust, de slimme chip van de toekomst

Smart Dust, de slimme chip van de toekomst

Smart Dust, de slimme chip van de toekomst Smart Dust biedt ongekende technologische mogelijkheden. Van slimme oorlogsvoering en tracking tot slim containerbeheer en beveiliging. Straks zitten we allemaal onder de Smart Dust. Smart Dust is de overal aanwezige en vaak onzichtbare nieuwe computer op micro- en nanoniveau (sensors, robots) die, ingebed in zijn omgeving, alles en iedereen en ook hun omgeving in de gaten kan houden.

Wat is Smart Dust?

De naam Smart Dust werd jaren negentig bedacht door de Amerikaanse wetenschapper Kris Pister. In zijn fantasie zouden we gebombardeerd worden met een collectie sensorcomputertjes ter grootte van zandkorrels. De grootte van een zandkorrel is nog niet gehaald, maar het idee is zeker niet losgelaten. De Amerikaanse krijgsmacht is al vele jaren bezig met de ontwikkeling en de civiele industrie ontdekt nu ook deze mini draadloze sensornetwerken. Het aantal denkbare toepassingen lijkt namelijk nog steeds heel groot met dit draadloos sensornetwerk.

Efficiënt gebruik van de chip

De chips zijn naar het schijnt nog te groot en hebben de omvang van een munt. Maar als het lukt om er kleine, energiezuinige chips van te maken die uit hun omgeving hun eigen energie winnen, dan is Smart Dust over tien tot vijftien jaar gemeengoed. Naar het schijnt. Want geruchten gaan dat de Amerikanen al vormen van Smart Dust gebruiken in de strijd tegen de Taliban. Zodra de chips aan kleding of ander persoonlijk materiaal kleven, is de persoon en zijn zijn bewegingen en de omgeving namelijk zo te traceren. Maar dat is allemaal geheim. Misschien is ook de grootte en de zelfredzaamheid van de chip dus geen probleem meer. Er wordt zelfs gesproken over oorlogsvoering op nano niveau.

Gezondheid en monitoring

Vele toepassingen van Smart Dust zijn denkbaar. Stel u hebt diabetes of hartklachten. Dan is monitoring op afstand eenvoudig mogelijk. De dokter houdt u op afstand in de gaten en kan ingrijpen wanneer dat nodig is. Allemaal zonder een grote belasting voor de patiënt. De patiënt kan zo eenvoudig worden gevolgd, gemonitord en worden geholpen waar dat nodig is.

Besproeien grasveld

Chips die met plastic zijn gecoat kunnen worden uitgestrooid op een grasveld, de temperatuur en droogte van het veld in de gaten houden. Als het tijd is om te besproeien wordt een signaal gegeven, waardoor de sproei installatie automatisch aanslaat. Zo kan veel efficiënter worden besproeid en dus veel water worden bespaard. Er komt ook geen of nauwelijks arbeid aan te pas.

Congressen

Denkt u eens aan congressen, waar u niet steeds weer allerlei mensen uit het oog wilt verliezen. Een spreker of een bekende. Met Smart Dust kunnen mensen precies worden gevolgd. We kennen de trackers die personen en voertuigen kunnen volgen, maar Smart Dust is een stap verder doordat het formaat van de apparatuur klein is.

Beveiliging

Een gebied of pand kan met Smart Dust goed worden beveiligd. Zodra temperatuur, geluid of trillingen afwijken van normaal kunnen de chips eenvoudig met elkaar contact op nemen om na te gaan hoe groot eventueel de bedreiging is en om vervolgens snel alarm te slaan.

Slot de overal aanwezige computer heet Smart Dust

In technische zin lijken we de sciencefiction met Smart Dust voorbij. Er zijn legio mogelijkheden en de aandacht neemt ervoor toe. Niemand weet echter hoe ver de Amerikaanse krijgsmacht nu echt is, en hoe lang het gaat duren dat de kamer stofvrij maken een echt andere betekenis gaat krijgen dan nu nog het geval is.
Gerelateerde artikelen
Handboek godsdienstwetenschap van Ninian SmartrecensieHandboek godsdienstwetenschap van Ninian SmartHet boek 'Godsdiensten van de wereld' is een standaardwerk op het gebied van godsdiensten in de wereld. Het boek is een…
Smart Lock instellen voor je ChromebookSmart Lock instellen voor je ChromebookVoor het ontgrendelen van je Chromebook is normaal het invoeren van een wachtwoord vereist. Google heeft voor gebruikers…
QuantStamp wil Smart Contracts in cryptowereld veilig makenQuantStamp wil Smart Contracts in cryptowereld veilig makenIn het spoor van Bitcoin zijn de verschillende cryptocoins in 2017 enorm in populariteit gestegen. Ethereum is in 2017 u…
Adidas SMART BALL: analyseer en verbeter je traptechniekMet de Adidas SMART BALL is het mogelijk om je traptechniek te analyseren en te verbeteren. Binnenin de bal zijn er sens…

Reageer op het artikel "Smart Dust, de slimme chip van de toekomst"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 14-03-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!