Sociale media begrippenlijst
Op sociale media sites vindt interactie plaats. Mensen komen samen om te communiceren over onderwerpen die zij belangrijk vinden. En soort zoekt soort. Zo ontstaan overal netwerken van mensen die hetzelfde denken of elkaar aanvullen. Het vertrouwen in de sociale media neemt dan ook toe. Men hecht meer waarde aan de visie van het eigen netwerk dan aan die van organisaties. Sociale media zijn ook voor PR doeleinden geschikt. De inhoud is doorzoekbaar, deelbaar en altijd actueel.
Sociale media zijn niet meer weg te denken. Bedrijven gebruiken het als instrument om naar doelgroepen te luisteren, jijzelf verzamelt misschien vrienden en deelt persoonlijke informatie. In de wereld van de sociale media komen er echter steeds weer nieuwe begrippen bij. En dat terwijl oudere begrippen nog lang niet voor iedereen duidelijk zijn. Wat betekenen al die termen? Hieronder het 'woordenboek van de sociale media'.
Blog
Een weblog heet ook wel een blog, geschreven door een 'blogger'. Een blog is een website die actueel gehouden wordt doordat er zeer regelmatig nieuwe bijdragen verschijnen. De eerste informatie die naar voren komt is het laatst geschreven bericht. De site ziet eruit als een soort logboek van informatie, vaak van persoonlijke aard of rond een bepaald thema. Een tekstblog komt het vaakst voor, maar ook bestaan er fotoblogs of vlogs (videoblogs), alsmede podcasts (audio). De mogelijkheid bestaat om als bezoeker een reactie achter te laten.
Blogosphere
Met blogosphere wordt de wereldwijde ‘gemeenschap’ van weblogs en webloggen bedoeld, dus alle blogs en hun interconnecties tezamen.
Delicious
Delicious is een zgn. social bookmarking website. Hier kun je je favoriete websites en bladwijzers opslaan en delen met andere gebruikers. Niet alleen nuttig om informatie te bewaren maar ook om deze te zoeken. De zoekresultaten zijn handmatig geplaatst en aan elk resultaat zit een mate van populariteit. Zo worden ongewenste sites en advertenties gefilterd.
Facebook
Facebook is het grootste sociale netwerk wereldwijd, met momenteel 700 miljoen leden, onder wie vier miljoen in Nederland. Facebook kun je vergelijken met een persoonlijke website die in verbinding staat met de websites van je vrienden of familie. Gebruikers kunnen contacten zoeken, vriendschap sluiten, foto's en berichten naar elkaar sturen of deze plaatsen, spellen spelen, etc. De site is vergelijkbaar met Hyves. Bekenden zoek je op via hun e-mailadres of hun naam, en nodig je vervolgens uit om zich te registreren. Daarna is er toegang tot elkaars profielpagina. Een groep maken kan ook, zo kunnen alle leden van de groep gemakkelijk op de hoogte worden gehouden van nieuwtjes, evenementen die op de agenda staan, publicatie van foto's, en kunnen ze via discussiefora met elkaar in contact staan.
Flickr
Flickr is een netwerk waar je foto's en video kunt delen. De site groeide in korte tijd uit tot een populaire opslagplaats, vooral onder bloggers. De gebruiker kan bij het uploaden van foto's aangeven of anderen de foto mogen gebruiken. Ook kunnen de foto's in privébezit blijven. Uploaden gebeurt via pc, e-mail of mobiele telefoon. Het aantal foto's op Flickr? Meer dan vier miljard!
Follower
Een follower (volger) is een persoon, bedrijf of instantie die jou volgt op Twitter.
Foursquare
Deel je verblijfplaats! Foursquare is een snel groeiend netwerk dat gebruikers online laat inchecken op fysieke locaties, zodat anderen weten waar je bent. Het gaat echter niet enkel om het invoeren van je locatie maar ook om het geven van tips en to do’s bij de locatie en het uitvoeren of volgen daarvan. Een locatie kan van alles zijn, bijv. een museum, supermarkt, restaurant of bar. Wie vaak op dezelfde plek incheckt kan badges verdienen. Dit zijn virtuele medailles die je krijgt voor allerhande prestaties, d.w.z. het vervullen van je sociale ambities! Behalve dit is er ook nog een puntensysteem en een mayorship-game, dit alles bedoeld om je te motiveren. Foursquare is al met al een handig marketingmiddel dat ook door bedrijven gebruikt wordt.
Google Buzz
Google Buzz werkt samen met Gmail, het e-mailprogramma van Google. De bedoeling van de site is om te concurreren met Facebook, dus ook Buzz is een sociale netwerksite en messaging-dienst. Updates, foto's, video's en meer deel je met vrienden en bekenden en praten doe je over de thema's die jou interesseren. Opmerkingen worden direct naar je inbox verstuurd.
Hashtags
Een hashtag is een manier om in een twitterberichtje aan te geven in welke context een opmerking valt. Dit gebeurt door het #-teken in het bericht te plaatsen, als een soort labeltje. Wil je een uitleg twitteren? Dan voeg je aan je bericht de tekens #uitleg toe. Het nut van hashtags wordt nog duidelijker in de zoekfunctie, waar je door middel van het typen van een hashtag in één keer alle berichten over een bepaald onderwerp in beeld krijgt. Zo lees je wat anderen erover op te merken hebben, en waar ze precies over discussiëren. Twitter maakt van een hashtag trouwens automatisch een link naar de zoekopdracht.
Like'en
Waardeer je iets op Facebook, dan kan de duim op. Op websites die deze functie van Facebook geïntegreerd hebben, kan het ook. Er is geen omgekeerde duim of zoiets als je iets juist niet leuk vindt. Op Hyves zit iets dergelijks, zo kun je er je respect betuigen als je iets leuk vindt.
LinkedIn
LinkedIn is het grootste zakelijke sociale netwerk ter wereld, en heeft in Nederland meer dan 2 miljoen leden. Het belangrijkste doel is de leden gebruik te laten maken van elkaars netwerk. Je netwerk is opgebouwd uit je directe contacten, relaties van je contacten enz., en dient voor diverse doeleinden. Zo kun je je netwerk gebruiken voor het vinden van een baan, het zoeken van kandidaten, specialisten, zakelijke kansen etc. Ook kun je er gratis vragen stellen die andere vakmensen beantwoorden en kun je vacatures plaatsen. LinkedIn is namelijk de ideale plek voor werving en selectie, want potentiële nieuwe werknemers liggen er voor het oprapen. Door het systeem van doorverwijzen via een in je netwerk aanwezig contact is de kiem gelegd voor een vertrouwensband tussen de gebruikers.
Microblogging
Microblogging is een online dienst die gebruikers in staat stelt korte tekst- of multimediafragmenten te publiceren. Het verschil met gewoon 'bloggen' is dat bij het microbloggen de publicaties veel kleiner zijn. Vaak gaat het enkel om een foto met onderschrift of om een tekstberichtje van een paar regeltjes. De populairste en bekendste microblogging-dienst is Twitter.
Multimedia sharing sites
Multimedia sharing sites zijn sites zoals YouTube en Flickr, waar je op een gemakkelijke manier multimedia bestanden kunt delen. Hiermee worden films, muziek en ander beeldmateriaal bedoeld.
MySpace
Myspace was ooit het populairste sociale netwerk ter wereld, maar is inmiddels door Facebook overvleugeld. Het netwerk houdt onder meer weblogs, profielen, groepen en dergelijke bij. Je kunt er zoeken naar profielen van mensen uit jouw doelgroep, zodat je als vanzelf contacten legt. De virtuele vriendschap kune je vervolgens onderhouden door het posten van bulletins, uitnodigen voor events, berichten sturen, blogs schrijven en het plaatsen van commentaren.
Orkut
Populair sociaal netwerk van Google, met vooral aanhangers in Brazilië en India. Iedere gebruiker kan een community starten, een soort forum dat over een bepaald onderwerp gaat. Zo zie je vanzelf welke interesses een persoon heeft. Op Orkut vind je nieuwe vrienden, onderhoud je je connecties en verzamel je gegevens over thema's en personen. De typische naam is ontleend aan de maker van de site, Google werknemer Orkut Büyükkökten.
Podcasting of Vodcasting
De combinatie van 'iPod' en broadcast... of de combinatie 'video on demand' en broadcast. De naam zegt het al, wie aan het podcasten is, zendt dus zijn opgenomen en op internet gezette audio- of videomateriaal uit. In de breedste zin staat podcasting voor het verspreiden van digitale bestanden die door speciale programma's afgehaald worden om ze te gebruiken. Podcasting kent drie vormen: 'live' streaming, vergelijkbaar met gewone radio, 'on demand streaming': een uitzending kan worden beluisterd wanneer men wil maar deze kan niet worden gedownload, en 'download': de luisteraar downloadt het bestand en luistert zo vaak hij wil zonder online te hoeven zijn.
RSS
RSS (Really Simple Syndication) wordt vooral gebruikt bij weblogs, fora of nieuwssites om telkens op de hoogte te kunnen zijn van de laatste berichten. Het is een technisch hulpmiddel waarmee je je op de vernieuwingen (updates) van websites kunt abonneren. Zodra er een nieuw item verschijnt krijg je een signaal. Dit bespaart surf- en zoektijd. Je houdt de berichten bij in een RSS reader. In deze door jouw ingestelde RSS reader krijg je automatisch de recent toegevoegde messages te zien. Abonneer je je op meerdere RSS feeds, dan kun je ze allemaal bij elkaar zetten. Zo komt het nieuws vanzelf naar je toe.
Quora
Een snelgroeiend netwerk waar vragen gevolgd kunnen worden. Het is zoals de site zelf zegt een voortdurend verbeterende collectie van vragen en antwoorden, gemaakt, aangepast en georganiseerd door iedereen die Quora gebruikt. Wie veel kennis van zaken heeft en vele antwoorden weet bouwt zo zijn eigen reputatie op. Maar belangrijker is natuurlijk de toegevoegde waarde voor iedereen die met een vraag zit. Het belangrijkst is daarom dat elke vragenpage de beste bron wordt voor diegenen die zoeken naar een serieus en kwalitatief antwoord.
SlideShare
SlideShare lijkt op Youtube, maar je deelt er geen (muziek)filmpjes maar documenten, presentaties en professionele video's. In het begin vooral een zakelijke toepassing maar steeds vaker ook voor entertainment. Natuurlijk ook geschikt bij studies en webconferenties.
Social bookmarking
Social bookmarking is een krachtig hulpmiddel bij het zoeken, ordenen en beheren van informatie op internet. Dit in de vorm van een lijst met bookmarks die je zelf bij elkaar hebt gezet. De lijst kun je etiketteren met 'tags', zodat je ze gemakkelijk kunt terugvinden. Ook kun je de lijst delen met anderen. Het systeem heet ook wel 'folksonomy', ofwel metadatering (data over data) door de massa. Voorbeelden van websites die er gebruik van maken zijn Flickr en Delicious.
Tags op sociale media
Een tag is een etiket op internet. Het is een woord dat als belangrijk wordt aangemerkt en waar informatie aan is gekoppeld. Door op een tag te klikken krijg je gerelateerde onderwerpen of teksten in beeld waar dit woord mee in verband staat. Taggen zie je overal terug, ook bijvoorbeeld bij foto's in Facebook. Een 'tag cloud' is een wolk van etiketten, een visuele weergave van inhoudstags die op een site worden gebruikt. Tags die vaker gebruikt worden, worden bijv. groter afgebeeld of op een andere manier benadrukt.
Tumblr
Bloggen zoals bloggen ooit bedoeld was, dat beoogt de site van Tumblr, een internetdienst vergelijkbaar met Twitter. Op Tumblr gaat het om 'tumblelogging', een interactie van korte, directe berichten. Tumblr laat je moeiteloos alles delen, van teksten, foto's, quotes, links tot muziek en video. Je kunt de lay-out aanpassen naar je smaak, zowel met kleur als thema's. En de reblog-button is bedoeld om in een enkele muisklik je publicatie te verspreiden naar duizenden andere blogs.
Tweet
Een tweet is een berichtje op Twitter, van max. 140 tekens. Het bestaat hoofdzakelijk uit tekst en/of links naar teksten, audio en/of video plus hashtags. Een 'retweet' is het doorsturen of overnemen van een tweet van iemand anders. Populariteit wordt er vaak aan afgemeten. Wie vaak wordt geretweet, is belangrijk in cyberspace. Een 'promoted tweet' is een door bedrijven gesponsorde tweet, die bovenaan staat als er in Twitter wordt gezocht. Qua promotie kan men ook nog gebruik maken van een 'promoted trend', waar een een gesponsord thema tussen de meest getwitterde onderwerpen komt te staan.
Twitter
Twitter is instant messaging gecombineerd met webloggen, met als resultaat een snelle verslaggeving! Twitter met als logo een klein vogeltje, is een populaire microblogwebsite met een groei van een 1/2 miljoen gebruikers per maand. De gebruikers -ieder met een eigen profiel- kunnen korte berichtjes van maximaal 140 tekens publiceren. Het verzenden van een twitterberichtje heet ook wel twitteren (of tweeten), dat kwetteren betekent. Zo communiceren de gebruikers 'real time' met elkaar, behalve via de pc ook op een gsm, smartphone of een ander mobiel apparaat met een internetaansluiting. En wat je twittert gaat allang niet meer over wat je precies aan het doen bent. 'Wat gebeurt er?', is momenteel de basisvraag. Vertel wat je bezighoudt, wat je van plan bent en wat je visie is. Wil je globaal weten wat er gaande is, let dan op de 'trending topics', onderwerpen waar op dat moment veel over wordt gesproken.
User-generated-content
User generated content is letterlijk vertaald 'door gebruikers gegenereerde inhoud'. Het is een heel breed begrip, en komt neer op een inhoudelijke bijdrage van een gebruiker aan een online medium. Deze bijdrage kan een stuk tekst zijn, bijv. een recensie, reactie, wiki, recept, weblog, of een video, foto's of audio-opnamen. Bekende voorbeelden van online media die gebruikmaken van user-generated content zijn Wikipedia, Flickr, YouTube en Hyves.
Virale marketing
Dit is een marketingtechniek die probeert via sociale netwerken de bekendheid van een merk te vergroten of de koppeling tussen het merk en positieve emoties te leggen. Een soort mond-tot-mondreclame met internet als middel. Zo kan op een snelle en goedkope manier een grote groep mensen - vooral jongeren - worden bereikt. Als eenmaal een campagne gestart is, 'plant het zich voort' over het internet, als een epidemie. Daarna is er een uitdovingsfase. Een belangrijk element is dat de commerciële boodschap vaak verborgen is. Bij ontdekking kan dit juist averechts werken.
Wiki
Een 'wiki' is een omgeving op internet waar je informatie kunt toevoegen, bewerken of verwijderen. Een voorbeeld hiervan is de website Wikipedia waar de geboden informatie collectief verzameld is. Samenwerking is het motto, daarom maken vooral bedrijven gebruik van 'wiki's'.
Yammer
De zakelijke versie van Twitter. Bedrijven twitteren niet alleen, maar kunnen nu ook op Yammer terecht. De grote vraag is hier vooral waar je aan werkt. Een beetje lijkend op Twitter, kunnen gebruikers berichten plaatsen over zichzelf, nieuws plaatsen, updates volgen van anderen, onderwerpen 'taggen', vragen stellen en antwoorden krijgen. Maar dan alles met een zakelijke bedoeling. En alleen zij met hetzelfde e-maildomein kunnen aansluiten bij een bepaald netwerk.
YouTube
YouTube is wereldwijd de belangrijkste bron van allerhande filmpjes met als motto Broadcast Yourself. De website biedt de mogelijkheid om kosteloos te uploaden, bekijken en delen van videofilms door gebruikers. Degene die een filmpje inzendt, de uploader, kan deze voorzien van tags (trefwoorden) ook wel 'labels' genoemd die classificatie mogelijk maken. Elke gebruiker heeft een eigen 'televisiekanaal', waarop al zijn filmpjes te bekijken zijn.
“How different would people act if they couldn't show off on social media? Would they still do it?” ~ Donna Lynn Hope