InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Eigen wijsheden op een spreukentegel

Eigen wijsheden op een spreukentegel

Tegeltjeswijsheden zijn van alle tijden: “Oost west thuis best”, “Na regen komt zonneschijn”, “ Wie het laatst lacht, lacht het best”. De techniek van tegels maken is ook al een eeuwenoud ambacht. De receptuur is eigenlijk nagenoeg onveranderd. Toch zijn er tegelfabrieken die tegels bakken en beschilderen nieuw leven hebben ingeblazen door een koppeling te maken met de modernste techniek via internet.

Eigen spreukentegel een uniek cadeau

Vanaf de pc kan rechtreeks aan een tegelbakkerij een opdracht worden gegeven voor een tegeltje met een eigen tekst. Zelfs een eigen foto kan op een tegel worden verwerkt. Een uniek en origineel cadeau. Goed opgeleide tegelmakers zorgen voor een prachtig resultaat dat anders is dan de strakke fabriekstegel.

Wijsheden als zeer persoonlijke teksten

Internet geeft nieuwe mogelijkheden door thuis vanaf de eigen computer een keuze te maken uit voorgebakken tegels of liever eigen teksten en afbeeldingen door te geven om te laten verwerken. Zeer persoonlijke teksten zijn daardoor mogelijk zoals: “Geslaagd”, met daarbij de toevoeging van de naam van de geslaagde of: “Gefeliciteerd met”, met vermelding van gegevens. Het kiezen van eigen afbeeldingen maakt het laten vervaardigen van een tegel nog aantrekkelijker. Een tegel als een goedmakertje in plaats van bloemen is een origineel cadeau. En zelfs aan de achterkant kan de tegel van een tekst worden voorzien.

Kiezen van huis uit

Maar ook kant en klare tegels, met andere dan de traditionele tegeltjeswijsheden, kunnen worden geleverd. Door tekstschrijvers bedachte en door kunstenaars ontworpen tegels krijgen een handbeschilderd volgnummer waardoor ze toch uniek zijn. Uitgebreide websites met doorklikmogelijkheden, rubriceringen en een zoekmachine maken het kiezen van huis uit makkelijk. Met een standaardlevertijd van zeven dagen is de tegel betrekkelijk snel in bezit.

Niet verkleuren of verbleken

De spreukentegels worden ambachtelijk gevormd, gesneden, gestempeld en van een datum voorzien. Het kan daarbij voorkomen dat er putjes en onvolledigheden te zien zijn, wat de charme is van ambachtelijke tegels. De eigen tekst wordt met poederglazuur op de tegel geprint.
De tegel wordt gewoonlijk in de standaardmaat geleverd van 13 x 13 centimeter en 8 millimeter dik. Het afbakken van de tegel gebeurt in 900 tot 1000 graden. De kleuren van de print worden op die manier in het glazuur gesmolten waaroor de tekst en afbeelding één geheel vormt met de tegel. Verkleuren en verbleken is daarom onmogelijk. Het verzenden van de tegel gaat per post in een speciale verpakking waardoor breuk wordt voorkomen.

Spreuken en gezegden zijn er op elk gebied. Een willekeurige bloemlezing is:

  • Ik hoef niet te zwemmen in het geld, maar pootjebaden vind ik heerlijk.
  • Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt beter.
  • Als u niet buiten roken kunt, moet u buiten roken.
  • Soms kun je beter achteraf vergiffenis vragen, dan vooraf toestemming.
  • Je kan drie keer vallen, zolang je maar vier keer opstaat.
  • Een appel kan niet veranderen in een peer.
  • Geld moet rollen, anders hadden ze het wel vierkant gemaakt.
  • Het zijn de dwarsliggers die het spoor doen rechtlopen.
  • Wie het laatst lacht, snapt de grap niet.
  • Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
  • Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze geld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Leukespreuk.nl

Reageer op het artikel "Eigen wijsheden op een spreukentegel"

Reactie

Anoniem Xd, 15-03-2012 19:19 #1
Super leuke spreuken! Zoiets hebben mijn neefjes en nichtjes ook, maar dan voor school, hahaha :D.
Bijv: Gooi niet met gummetjes, boeken komen harder aan.
Of: Schrijf niet met potlood op de muur, pen blijft beter zitten.
Het slaat nergens op, maar toch is het leuk!
Supersite!

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 14-03-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: Spreekwoorden en gezegden
Reacties: 1
Schrijf mee!