Zelf een boek promoten via een website

Een boek uitgeven is één. Er voor zorgen dat het gelezen wordt is twee. Zelfs bij het uitgeven door een erkende uitgever, maar vooral bij uitgave in eigen beheer, is persoonlijk promoten via een website van groot belang. Neem er de tijd voor en je zult zien dat het oplevert. Zelf een website maken is niet zo moeilijk. Met een beetje computerhandigheid moet het al lukken en een goede en mooie website met duidelijke informatie kan lezers voor het boek trekken.

Folderen met flyers

Er is best veel promotie mogelijk met niet te veel kosten. Naast activiteiten die de uitgever verricht kun je flyers verzenden naar je persoonlijke netwerk. Wil je postzegels uitsparen dan kan dit natuurlijk per e-mail. Met de tegenwoordige mogelijkheden om foto’s af te drukken kost het niet zo veel om een speciale promotiekaart te laten maken waar je mee kunt (met een modern woord) “folderen”. Stap naar de boekhandelaren uit je woonplaats en haal hen over om je boek in voorraad te nemen. Benader de pers persoonlijk nadat ze van de uitgever documentatie hebben gekregen. Vergeet daarbij de gratis huis-aan-huisbladen niet die vaak om kopij verlegen zitten. Kortom, doe alles om je boek en zeker ook jezelf in de belangstelling te krijgen.

Zelf boek promoten via gratis website

Een prima promotiemogelijkheid is ook een eigen website. Denk niet meteen aan hoge kosten want met een beetje computerhandigheid en veel geduld kun je veel zelf. Wil je reclame op je website accepteren dan kun je zelfs een gratis website ontwikkelen. Helaas krijg je dan geen mooie domeinnaam omdat er ook veel naamgegevens van de website zelf in staan. Maar ook daar is een alternatief voor. Koop een eigen domeinnaam (kost niet veel) en laat die doorschakelen naar de naam van de gratis website (forwarden). Een beetje ingewikkeld maar met behulp van de Helpdesk is het best te doen.

Wat zet je op die website?

  • Een frontpagina
  • Een aanbeveling voor je boek
  • Een korte inleiding van je boek
  • Een kort verslag van de presentatie van je boek
  • Kopieën van alle publiciteit
  • Een beschrijving van jezelf
  • Een link naar je Blog
  • Een link naar je e-mail
  • Informatie over de verkoop

Frontpagina

Plaats foto’s en geef aan waar je website over gaat. Denk aan overzichtelijkheid. Het is gauw teveel.

Aanbeveling

Zoek in je kennissenkring iemand uit die verstand heeft van literatuur en een positief verhaaltje wil schrijven over je boek. Of laat desnoods je uitgever daar voor zorgen maar zet er dan wel bij dat het van de uitgever is.

Inleiding

Met de nodige objectiviteit kun je die zelf schrijven en baseren op het voorwoord van je boek. Geef die inleiding een wervend karakter.

Presentatie

Schrijf zelf een verslag van de presentatie van je boek of vraag iemand die er bij was dit te doen. Het hoeft geen literatuur relaas te zijn. Prettig leesbaar is wél van belang. De lezer moet het idee krijgen: Jammer dat ik daar niet bij was.

Publiciteit

Probeer interviews af te laten nemen. Bereid je daar goed op voor en benadruk bijvoorbeeld per interview een bepaald aspect waardoor de artikelen niet teveel op elkaar lijken.

Beschrijving

Vaak worden beschrijvingen van personen niet in de ik-stijl geschreven. Je kunt hem uiteraard wel zelf opstellen alsof het over je beste vriend gaat.

Blog

Nog een karweitje is het maken van een blog. Een goed lopend blog kan heel positief werken. Maar reken er op dat velen, wat ze je willen toevertrouwen, niet op een blog plaatsen dat door iedereen gelezen kan worden.

E-mail

Vragen en mededelingen worden door sommigen liever per e-mail verstuurd.

Informatie

Uiteraard geef je duidelijke informatie over waar je boek te koop is en voor welke prijs. Ook over wat de verzendkosten zijn en hoe lang het duurt voordat iemand het in huis heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zelf een boek promoten via een website"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: Maart 2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: Zoeken op internet
Schrijf mee!