Interactiviteit door technologische ontwikkelingen

Producenten hedendaags maken veel gebruik van interactiviteit om consumenten te binden aan hun merk. Dit doen ze veelal door gebruik te maken van vernieuwde digitale ontwikkelingen. Online betaalsysteem PayPal en Amerikaanse talentenshow American Idol gingen je voor met unieke en digitale snufjes op het gebied van technologie.

Technologie

Technologische snufjes en middelen verrijken onze levens op verschillende manieren. Kijk maar eens naar het internet, het is groot en indrukwekkend tegelijk. Maar technologie heeft niet alleen voordelen, maar ook nadelen. Je kan jezelf verliezen erin, waarbij het lijkt alsof je bewust keuzes maakt, maar eigenlijk wordt bestuurd door je apparaten. Je komt in een wereld van technologische ontwikkelingen, die bewust worden gebruikt door producenten om interactie te stimuleren. Het idee om altijd en met iedereen verbonden te zijn is fijn.

Interactie

Het internet is een interactief medium dat de bezoeker dwingt om zelf keuzes te maken en de mogelijkheid biedt om te reageren op dingen. Interactie is noodzakelijk en niet alleen nuttig, maar de traditionele interactie via websites alleen kan al snel vervelen of de authenticiteit ervan verliezen. De wetenschappelijke definitie van interactiviteit is ‘op elkaar inwerkend’. Een voorbeeld daarvan is een website waarbij je moedwillig surft naar een site. Om de bezoeker te betrekken bij je website kom je vaak een interessante banner of link tegen, waar je besluit op te klikken. Websites moeten interactief zijn, hiermee creëer je betrokkenheid. Hoe hoger de betrokkenheid hoe meer interactie met de bezoeker. Maar tegenwoordig hoeft interactiviteit niet meer alleen online te gebeuren. Technologie is hedendaags niet meer te missen in ons leven. Het maakt ons leven makkelijker. Hoe kan je mensen nou op een unieke manier aantrekken en interactief bezig laten zijn met je campagne, op een manier dat ze er zelf onderdeel van maken. Hoe kun je je campagne inzetten, zodat mensen het elke keer weer opnieuw gebruiken en zich ook verspreidt via mond-tot-mond reclame. Het is belangrijk dat mensen met je merk bezig zijn. Door een uniek element toe te voegen aan je campagne creëer je betrokkenheid en directe interactie. Een mooi voorbeeld is dat van PayPal in Singapore in 2012. Het nodigt op een unieke manier uit tot interactie.

PayPal subway campaign

PayPal heeft in februari 2012 gebruikgemaakt van zogeheten QR-codes in metrostations in Singapore. Een QR-code (quick response) is een barcode die ingescand kan worden met de camera van je mobiele telefoon. Met de QR-codes konden reizigers via de reclameborden op de muren gemakkelijk onderweg winkelen. Dit maakt het shop-to-go gemakkelijker dan ooit. Om hiervan gebruik te maken moet je de QR-code app eenmalig downloaden, scan het product dat je wilt aanschaffen en via PayPal kan je dan via je mobiele telefoon inloggen en je aankoop bevestigen.

PayPal heeft dit gedaan in 15 verschillende metrostations. Hierbij hebben ze ook gebruikgemaakt van Valentijnsdag, door verschillende aanbiedingen van acht participerende winkelketens aan te bieden. Dit is een mooie interactieve en unieke, online mobiel shopinitiatief van PayPal. Met dit voorbeeld tonen ze aan dat je niet alleen op de traditionele manier mensen kunt aantrekken, maar door juist iets unieks, uitnodigend en interactiefs toe te voegen, creëer je veel meer interactie en betrokkenheid. Het voordeel is dat de consumenten op een unieke en leuke manier online kunnen shoppen, zonder dat je daarvoor ook echt online hoeft te gaan, via een laptop of pc. Je hoeft alleen de app te openen, de code te scannen en in te loggen met je PayPal-account. Technologie moet er zijn om ons leven makkelijker te maken. De consument heeft behoefte aan gemak en via deze manier kunnen ze dat krijgen. Het nadeel van zo een campagne is dat consumenten het gemak wel erg serieus kunnen gaan nemen en niet meer traditioneel een winkel bezoeken. Ze zullen alle aankopen online gaan doen en missen ook op deze manier het persoonlijk contact met de producent.

Digitaal

American Idol is een voorbeeld van een digitaal transmediaal concept, omdat het gebruikmaakt van meerdere digitale platformen om één verhaal te vertellen en over te brengen. Mensen kunnen thuis meedoen met stemmen via digitale televisie, internet, social media en applicaties die je kunt downloaden. Er is ook een sing-a-long karaokespel te koop waarbij je thuis American Idol kunt naspelen. Er is ook een app voor de smartphone waarbij je thuis op de bank kunt jureren. Al deze media vertellen hetzelfde verhaal. Je hoeft de show niet te volgen op televisie, om te weten wie de deelnemers zijn en hun persoonlijke story.

American Idol is via verschillende platformen te volgen, zoals Facebook, Twitter en YouTube. Je kunt de juryleden en de deelnemers volgen en meestal ook live. De show laat de deelnemers zien met hun smartphone, bijvoorbeeld een tweet versturend of een foto plaatsend op Facebook. Dit concept is daarnaast ook crossmediaal, omdat alle platformen naar elkaar linken. Via de website word je doorverwezen naar het YouTube-kanaal, om de optredens terug te zien en via YouTube vervolgens weer naar social media. Tijdens de -show op televisie zie je de andere platformen ook terugkomen en wordt er door de presentator gevraagd om deze te bezoeken en je stem bijvoorbeeld uit te brengen. Er is via al deze mediakanalen interactie en alle platformen zijn op elkaar aangesloten.

Mediagedrag

American Idol maakt ook gebruik van massamedia, daarmee staat televisie bovenaan voor het grote bereik. Het publiek dat meer wil weten over de show of de ‘persoonlijke story’ van de deelnemers kan dit doen via social media of de website, door middel van behind the scènes filmpjes. Dit doen ze door niet alles te laten zien op televisie en zo de nieuwsgierigheid van de kijker te trekken. American Idol wordt gesponsord door Coca Cola en Ford motors. Dit laten ze dan ook vaak terug zien op televisie. Ze hebben een webshop waar je merchandise kan kopen en ook om de deelnemers te supporten. Je kunt je ook aanmelden via een nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes rondom de show. Er zijn daarvoor vanaf seizoen 5 verschillende reclamecampagnes ingezet via televisie en internet. Zo zijn er bekende sterren die een commercial hebben gemaakt. De deelnemers zelf maken ook tv-spotjes voor televisie, waarbij ze indirect een sponsor sponsoren zoals Ford motors of Coca Cola.

Dit wekt de nieuwsgierigheid van de kijker, om meer te willen weten en te zien. Via de Coca Cola-spotjes kun je bijvoorbeeld meehelpen om een tekst voor een lied te maken. Dit kun je doen via social media of de website. Ze worden hiermee ook gevraagd om te participeren. Ook hierbij is er sprake van digitale interactie. American Idol is een goed voorbeeld van een transmediaal concept, omdat het gebruikmaakt van meerdere platformen om hetzelfde verhaal over te brengen. Eén platform kan al voldoende impact creëren, in dit geval televisie. Datzelfde impact wordt dan ook versterkt, omdat het publiek meer adaptaties van het verhaal kan volgen. Bij American Idol draaide het vooral om het creëren van een boost op tv, waarna online interactie werd gestimuleerd door middel van vernieuwde digitale ontwikkelingen.
© 2016 - 2024 Habsy89, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Digitaal rechercheurDigitaal rechercheurWe worden steeds vaker slachtoffer van criminele netwerken die zich bezighouden met oplichting, fraude, spam en het vers…
Polissen digitaal versturen aan de klantPolissen digitaal versturen aan de klantSinds 1 juli 2010 is het niet meer noodzakelijk om de verzekerde een polis te verstrekken op papier. Hiermee is het elek…
Wat is electronic Human Resource Management (e-HRM)?E-HRM staat in voor het digitaal beheren van activiteiten aangaande personeelszaken. Veel bedrijven hebben een personeel…
Digitale leerkrachtopleiding: DigiPaboDigitale leerkrachtopleiding: DigiPaboDe digitalisering van de maatschappij neemt nog steeds toe. Ook opleidingen maken veelvuldig gebruik van internet en e-m…

Gebruiksvriendelijkheid (usability) van een websiteGebruiksvriendelijkheid (usability) van een websiteOm bezoekers te krijgen en te behouden is het belangrijk dat een website gebruiksvriendelijk is. Wanneer bezoekers van e…
Sensatieberichten op Facebook, het doel van clickbaitSensatieberichten op Facebook, het doel van clickbaitJe komt ze waarschijnlijk wel tegen op je Facebooktijdlijn, de berichten waar je nieuwsgierigheid door gewekt wordt. Ber…
Bronnen en referenties
  • Chen, Y. (2013, 2 13). PSFK.nl. Opgeroepen op 3 1, 2013, van PSFK.nl: http://www.psfk.com/2012/02/paypal-subway-shopping-wall.html#ixzz1mf6SAL1N
  • Kaa, H. v. (2009, 10 12). Frankwatching. Opgeroepen op 3 12, 2013, van www.Frankwatching.com: http://www.frankwatching.com/archive/2009/10/12/handleiding-voor-non-fictie-transmedia-deel-2/#more-41222
  • Ketterij, B. v. (2013, 2 8). Frankwatching. Opgeroepen op 3 18, 2013, van www.frankwatching.com: http://www.frankwatching.com/archive/2013/02/08/nederlandse-marketeers-gaan-voor-interactie-infographic/
  • Tegel, T. (2010, 10 13). Frankwatching. Opgeroepen op 3 18, 2013, van www.frankwatching.com: http://www.frankwatching.com/archive/2010/10/13/online-campagne-top-5-interactieve-campagnes/
Habsy89 (6 artikelen)
Gepubliceerd: 26-02-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.