InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Wat is electronic Human Resource Management (e-HRM)?

Wat is electronic Human Resource Management (e-HRM)?

E-HRM staat in voor het digitaal beheren van activiteiten aangaande personeelszaken. Veel bedrijven hebben een personeelsafdeling om de zaken betreffende werknemers te beheren. Deze dienst staat in voor de in -en uitstroom van personeel, regelt de uitbetaling van salarissen, houdt de vakantiedagen bij van iedere werknemer en is een uitvalsbasis voor eventuele onderlinge problemen die werknemers kunnen ervaren binnen een organisatie. Sinds een tiental jaren is er een opmars bezig van de digitalisering van deze zaken. Deze digitalisering wordt ook wel e-HRM genoemd.

Wat is e-HRM?

E-HRM staat voor "electronic Human Resource Management". E-HRM betreft de digitalisering van HRM, ook wel te beschrijven als de digitalisering van de personeelszaken binnen een bedrijf of organisatie. De informatie aangaande de werknemers zal zodoende via het intranet, internet of extranet gedeeld worden. E-HRM zorgt voor een tweerichtingsverkeer tussen medewerker en organisatie en beïnvloedt de interactie tussen deze elementen positief.

De voordelen van e-HRM

  • E-HRM zorgt voor een transparante organisatie
  • E-HRM is goedkoper
  • E-HRM is effectief en tijdsbesparend
  • E-HRM is directer
  • E-HRM is eenvoudiger en meer flexibel
  • E-HRM is milieuvriendelijker
  • E-HRM is altijd beschikbaar

De nadelen van e-HRM

  • E-HRM is een investering
  • E-HRM kan bedreigend overkomen bij personeelsleden
  • E-HRM kan zorgen voor afnemend persoonlijk contact binnen de organisatie

Waarom e-HRM?

Onze maatschappij moet steeds meer en sneller informatie verwerken. Deze informatie wordt tevens alsmaar complexer. E-HRM komt tegemoet aan deze eisen. In feite kunnen we stellen dat we op dit moment leven in een “informatiemaatschappij”. Fenomenen zoals mobiele telefonie, televisie en internet hebben hun intrede gedaan in onze samenleving. Door deze ontwikkelingen is het mogelijk geweest om HRM te digitaliseren. E-HRM speelt daarom in op de veranderende noden van personeel en organisatie.

Daarnaast is de relatie tussen werknemer en organisatie veranderd. Werknemers zijn onafhankelijker geworden. Er is minder sprake van loyaliteit tussen werknemer en bedrijf, werknemers streven meer naar uitdagende functies, verwachten meer doorstroommogelijkheden en sturen zelf hun loopbaan beter aan. “Employability” lijkt steeds meer een must te worden. Dit betekent dat medewerkers zich voortdurend ontwikkelen op de werkvloer, mobieler zijn, sneller kunnen veranderen van functie en eveneens minder afhankelijk zijn van de organisatie. De loyaliteit is als het ware verschoven van de organisatie naar de eigen loopbaan. Bij deze verandering komt e-HRM goed van pas. E-HRM zorgt er namelijk voor dat medewerkers bepaalde aspecten van personeelsmanagement zelf in handen kunnen nemen.

Daarenboven zijn de jongeren die op dit moment instromen op de arbeidsmarkt opgegroeid in een generatie waarbij e-mail, Facebook, Linkedin, enzovoorts een vaste waarde zijn geworden. Deze generatie verwacht dat deze lijn wordt doorgetrokken binnen de werkplaats. Dit betekent concreet dat een personeelsdienst met enkel en alleen overdracht van informatie via papierwerk niet aan de verwachtingen voldoet van de jongere generatie. E-HRM speelt bijgevolg in op de generatie van nu.

Voorbeelden e-HRM

© 2015 - 2019 Inekea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Adam, H. & Berg, R. Van Den. (2001). E-HRM: inspelen op veranderende organisaties en Medewerkers.
  • Debets, S., Asselt, E. Van, Bos, M. Van Den, Driel, R. Van, Kleeff, J. Van, Leeuwen, M. Van, Willemsens, L. (2003). E-HRM, wat kan je ermee?

Reageer op het artikel "Wat is electronic Human Resource Management (e-HRM)?"

Infoteur: Inekea
Gepubliceerd: 21-02-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!