InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Facebook schendt de privacy

Facebook schendt de privacy

Facebook schendt de privacy Een steeds grotere groep Facebookgebruikers is anno 2014 bang geworden om hun privacy via Facebook te verliezen. De waarschuwing op Facebook, dat het vanaf januari 2015 zijn algemene voorwaarden aanscherpt, draagt hier zeker aan bij. Dat Facebook de privacy van haar gebruikers niet al te nauw neemt blijkt wel uit hun verleden, waarin het bedrijf al sinds de oprichting regelmatig te maken heeft gehad met privacyschandalen.

Privacy

“We vinden je privacy erg belangrijk”, zo volgt de eerste zin van de gebruikersvoorwaarden van Facebook. Hiermee benadrukt Facebook eigenlijk het probleem waarmee ze vanaf de oprichting al te maken hebben. Facebook heeft voor zolang het bedrijf bestaat keer op keer de privacy van zijn gebruikers geschonden en is hier tot nu toe altijd mee weggekomen. Ze zeggen zelf dat gebruikers akkoord gaan met de algemene voorwaarden, waardoor ze het recht krijgen om hun gegevens te mogen gebruiken. Dat het bedrijf werkelijk de privacy erg belangrijk vindt, is onwaarschijnlijk. Zo heeft Mark Zuckerberg, de oprichter, directeur en groot aandeelhouder van Facebook, in 2010 gezegd: ”De sociale norm is veranderd. De tijd van privacy is voorbij.”

Schending privacy vanaf de oprichting

De lijst met privacyschandalen is voor een bedrijf dat anno 2014 nog geen 15 jaar bestaat erg lang. Hieronder volgen twaalf privacyschandalen waarmee Facebook vanaf zijn oprichting te maken had.

2003

Mark Zuckerberg roofde voor zijn website Facemash, de voorloper van Facebook, foto’s van vrouwelijke studenten af van de websites van studentenverenigingen. Op deze site konden Harvard studenten de vrouwen beoordelen op hun uiterlijk. Het eerste privacyschandaal was dus nog voor de oprichting ontstaan.

2006

Facebookgebruikers, die toen voornamelijk nog uit studenten bestonden, voerden een protest tegen de nieuwe “news feed” functie. De news feeds, die tot 2006 altijd privé waren, toonde van de ene op de andere dag alle berichten aan Facebook vrienden. De wijziging was van tevoren niet aangekondigd en werd volgens Zuckerberg ook niet teruggedraaid.

2007

Advertentiedienst ‘Beacon’, publiceerde online transacties van Facebookgebruikers via de news feed op Facebook. Hiervoor was in de eerste instantie geen toestemming van de gebruiker nodig. Na vele protesten heeft Facebook een wijziging aangebracht waardoor de gebruiker toestemming moest geven alvorens de persoonlijke informatie op de Facebook pagina te delen. Volgens gebruikers werden er zelfs lijsten met kerstcadeaus op hun Facebookpagina gedeeld.

2008

Apps die verbonden zijn met Facebook bleken toegang te hebben tot vele privé gegevens van de Facebookgebruikers. Gebruikers die hiervoor geen toestemming verleenden konden de app niet gebruiken. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 90 procent van de apps niet eens om de gegevens gevraagd hadden.

2008

Het gerucht gaat, dat als er in de zoek balk de pijl omlaag wordt ingetoetst, de namen van vijf personen tevoorschijn komen die het meest naar je zoeken. Er gaan berichten rond dat je stalkers nu zichtbaar zijn op Facebook. Facebook beweert dat het gerucht niet waar is. Het zou een algoritme zijn die de namen weergeeft waarvan Facebook denkt dat je het meest mee communiceert.

2011

De Federal Trade Commission dient een uitgebreide klacht in tegen Facebook. Ze beweren dat het bedrijf consumenten heeft bedrogen door hen te vertellen dat hun informatie privé bleef, terwijl het later toch openbaar gemaakt werd. Het gevolg van deze klacht is dat Facebook voor de komende twintig jaar verplicht elke twee jaar een privacy audit moet uitvoeren.

2012

Privé berichten die voor 2010 op Facebook zijn gezet verschijnen zichtbaar voor iedereen in de tijdlijn. Facebook beweert dat deze berichten waarschijnlijk niet privé waren, maar dat deze altijd al zichtbaar waren op de profielpagina.

2012

Foto’s bleven tot nu toe bij Facebook altijd bewaard. Terwijl bij Twitter en Flickr het verwijderen van foto's enkele seconde duurde, duurde het bij Facebook jaren voordat foto’s waren verwijderd van de servers. Foto’s worden nu nog steeds één tot drie maanden bewaard. Alles wat op een profiel van iemand anders staat zal nog steeds voorgoed bewaard worden.

2013

Amerikaanse inlichtingendiensten gebruiken gegevens van Facebook. De NSA heeft ingebroken in Facebook profielen van verdachten. Ook heeft NSA Facebook verkeer onderschept. Facebook heeft als actie hierop de beveiliging van de servers aangepast. Het gerucht gaat dat Zuckerberg Obama heeft gebeld om zijn ongenoegen te uiten.

2013

Facebook schrapt de privacy optie die gebruikers 'onvindbaar' maakt. Ook gebruikers die al gebruik maakte van deze functie worden gedwongen de nieuwe voorwaarde te accepteren. Facebook geeft als reden op dat minder dan één procent gebruikt maakt van deze functie. Gebruikers waren via andere wegen wel te vinden. Facebook vindt het daarom beter dat gebruikers, in plaats van deze functie, hun profiel beter beveiligen.

2014

Er wordt bekend gemaakt dat Facebook ons alle jaren als proefkonijn heeft gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Door gebruikers te manipuleren konden onderzoekers experimenten uitvoeren. Ook zijn er familieberichten gemanipuleerd om te onderzoeken hoe gebruikers met familiebanden omgaan. Ook politieke voorkeur werd door de onderzoekers via Facebook gemanipuleerd. Pas sinds dit jaar wordt de privacyschending van de onderzoeken gecontroleerd, maar de onderzoeken zelf blijven bestaan.

2015

Facebook geeft aan al haar gebruikers een melding dat vanaf 2015 de privacy regels aangepast worden. Er wordt veel ophef gemaakt over privacy regels die al sinds 2013 bestaan. Facebook kan de profielfoto en naam van gebruikers gebruiken in advertenties. Ook andere privégegevens kunnen hiervoor gebruikt worden. Ook heeft Facebook een niet exclusieve, overdraagbare, royaltyvrije, wereldwijde licentie om alle intellectuele-eigendomsrechten, zoals foto’s en video te gebruiken die geplaatst zijn op Facebook. Vanaf 2015 gaat Facebook ook gegevens gebruiken van buiten Facebook bezochte websites en apps. Advertenties die je te zien krijgt op Facebook worden hierop afgestemd.

Gebruikers ondernemen actie

Als gevolg van de vele privacyschandalen die Facebook op zijn naam heeft, wordt er in 2014 actie gevoerd. Een groot aantal Facebookgebruikers hebben zich aangesloten bij een actiegroep die samen een rechtszaak willen aanspannen tegen Facebook. De collectieve rechtszaak is aangespannen door de Oostenrijkse Max Schrems. Hij eist een schadevergoeding van 500 euro per Facebookgebruiker. Dit omdat Facebook de privacy van de gebruikers zou hebben geschonden. Eind 2014 hadden al zo’n 25 duizend actievoerders zich aangemeld voor de Europese rechtszaak.

Lees verder

© 2015 - 2019 Mrst, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Social Netwerksite: FacebookSocial Netwerksite: FacebookOndertussen is Facebook uitgegroeid tot een zeer bekend en gewaardeerd bedrijf. Er is bijna niemand die niet weet wat Fa…
Bestaansrecht door Facebook, de invloed van social mediamijn kijk opBestaansrecht door Facebook, de invloed van social mediaBesta je wel als je geen account hebt bij Facebook? Inmiddels is het medium dermate ingeburgerd, dat de halve wereldbevo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ariapsa, Pixabay
  • http://www.nrcq.nl/2014/08/09/vier-privacyschendingen-van-facebook-kloppen-de-beschuldigingen
  • http://www.anneraaymakers.nl/2014/12/07/wordt-jouw-privacy-op-facebook-geschonden/
  • http://www.pcmweb.nl/nieuws.html
  • http://content.time.com/time/nation/article/0,8599,1532225,00.html
  • http://www.cnet.com/news/rough-seas-nearly-sink-facebooks-beacon/
  • http://www.cnet.com/news/exclusive-the-next-facebook-privacy-scandal/
  • http://www.volkskrant.nl/dossier-het-prism-schandaal/google-en-facebook-zijn-woedend-op-de-nsa-te-laat~a3537277/
  • http://www.hpdetijd.nl/2014-08-18/de-ware-reden-waarom-facebook-ons-dwingt-om-messenger-te-downloaden/
  • http://www.thelmagazine.com/2012/12/6-of-facebooks-all-time-biggest-privacy-scandals/6/

Reageer op het artikel "Facebook schendt de privacy"

Reactie

Leeuw, 14-02-2015 09:52 #1
Ik wordt ineens sinds een week gedwongen om een pagina aan te makenomdat ik een bedrijf ben maar ik ben helemaal geen bedrijf. Weet iemand een vervanging voor facebook want dit is mijn derde account waar ze het al mee doen

Infoteur: Mrst
Gepubliceerd: 29-01-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 1
Schrijf mee!