InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Voordelen van Telegram

Voordelen van Telegram

Bijna iedereen met een smartphone gebruikt tegenwoordig wel applicatie om te chatten. Een van de best werkende chatapplicaties op de markt is Telegram.

Wat is Telegram?

Telegram is net als WhatsApp, iMessage en Google Hangouts een chat/berichten applicatie. Telegram is opgericht in 2013 door de oprichters van VK (het grootste sociale netwerk van Rusland). Hoewel het is opgericht door de makers van VK staat Telegram helemaal los van het sociale netwerk zelf.

Telegram op verschillende platformen

Standaard werkt Telegram op Android, iOS en Windows Phone (officiële apps), daarnaast zijn er door derden applicaties geschreven voor Windows, Mac OSX en Linux. Ook is er een webapplicatie gemaakt zodat je vanaf elk apparaat via de webapplicatie gebruik van Telegram kunt maken.

Betrouwbaarheid van Telegram

Doordat Telegram een geheel eigen versleuteling en protocol ontwikkeld heeft waarmee de applicaties communiceren kunnen ze de veiligheid garanderen. Telegram geeft 200.000 dollar in bitcoins weg aan de persoon die de versleuteling kan kraken. Tot de dag van vandaag is dat nog niemand gelukt. In de applicaties zit ook een functie om een versleuteld gesprek te starten waarbij alleen de zender en ontvanger de sleutel hebben om de berichten te ontcijferen. Hierdoor kunnen derden het gesprek niet onderscheppen.

Snelheid van Telegram

Naast veiligheid is snelheid ook een van de belangrijkste punten van Telegram. Aangezien ze vanaf het begin de focus op uitbreiding hadden kunnen ze makkelijk bijschalen in serverkracht. Ter vergelijking, tot voor kort werkte WhatsApp nog met een oudere techniek waardoor ze makkelijk en snel een app konden bouwen toen ze begonnen. WhatsApp is eind 2013 overgestapt op een nieuwere techniek met betere veiligheid en snelheid.

Starten met Telegram

Telegram is eenvoudig in gebruik en werkt vrijwel hetzelfde als WhatsApp. Je installeert de app vanuit de App Store of Play Store. Na het installeren wordt je mobiele telefoonnummer gevraagd, hier wordt ter verificatie een sms-bericht naar toe gestuurd en vervolgens ben je ingelogd. Als het ontvangen van de sms-bericht te lang duurt wordt je gebeld om de verificatiecode door te geven.

Op de computer werkt Telegram hetzelfde als op de mobiel. Je vult je mobiele nummer in en tikt de verificatiecode over vanuit de SMS. Elke keer als er een nieuw apparaat aan je account gekoppeld wordt krijg je een bericht van Telegram. Hierdoor weet je precies welke apparaten toegang hebben tot je berichten.

Berichten ontvangen op meerdere apparaten

Berichten ontvangen op meerder apparaten werkt vrij simpel. Als je een bericht ontvangt geeft elk apparaat een melding dat je een nieuw bericht hebt. Als je bijvoorbeeld op je tablet het bericht leest zijn ook direct op alle overige apparaten het bericht als gelezen gemarkeerd. Zodra je een bericht verzend wordt realtime het bericht getoond op de andere applicaties zodat je conversaties altijd blijven kloppen.

Vergelijking met WhatApp

Telegram Whatsapp
Op de computer te gebruikenAlleen op de smartphone te gebruiken
Is volledig gratisKost 89 Eurocent per jaar
Garandeert veiligheid door 200.000 dollar weg te geven aan degene die de beveiliging kan krakenVeiligheid en privacy is onduidelijk
Staat los van andere organisatiesOnderdeel van Facebook en onduidelijk wat Facebook met de gegevens van WhatsApp doet
Mogelijk om te kijken of bericht daadwerkelijk gelezen isAlleen maar mogelijkheid om te zien of een bericht is afgeleverd
© 2014 - 2019 Bramboos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe installeert u Telegram Messenger en wat kunt u ermee?Hoe installeert u Telegram Messenger en wat kunt u ermee?Telegram Messenger is een gratis berichtendienst en wint in Nederland aan populariteit. Net zoals Whatsapp kunt u gratis…
Orginele kaarten en cadeautjes versturen per postOrginele kaarten en cadeautjes versturen per postKaartjes en cadeautjes versturen of ontvangen per post is altijd leuk. Alleen is het iedere keer weer een uitdaging om h…
De geheimzinnige Kamer 40 (Oude gebouw)De geheimzinnige Kamer 40 (Oude gebouw)Aan de straat Whitehall in Londen staat een groot gebouw. Dit gebouw bestaat eigenlijk uit vijf aparte gebouwen. Eén van…
De Chevrolet CamaroDe Chevrolet CamaroAls concurrentie voor de Ford Mustang, die al twee jaar succesvol bleek te zijn, wilde Chevrolet ook een pony car op de…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Telegram_(applicatie)
  • http://telegram.org

Reageer op het artikel "Voordelen van Telegram"

Reactie

Eugene, 29-09-2014 12:49 #1
Ik gebruik sinds kort ook Telegram op mijn Iphone, ziet er prima uit. Mijn probleem is echter dat ik geen melding krijg van een nieuw bericht, hiervoor moet ik eerst de app opstarten. Ik heb in de settings alles aan staan. Enig idee?

Infoteur: Bramboos
Gepubliceerd: 31-07-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 1
Schrijf mee!