Warning: session_start(): open(/data/sites/web/interatenl/tmp/sess_7e06b243e648d7b9d7a63d9595878259, O_RDWR) failed: File too large (27) in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/config.inc.php on line 17

Warning: session_start(): Failed to read session data: files (path: /data/sites/web/interatenl/tmp) in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/config.inc.php on line 17
Conversie optimalisatie: Conversie optimalisatie met het MBTI model

Conversie optimalisatie met het MBTI model

Het Myers-Briggs Type Indicator model (MBTI model) is een psychologisch model om de verschillen in persoonlijkheid van mensen in kaart te brengen. Dit model kan bij het optimaliseren van een website gebruikt worden om verschillende type gebruikers in kaart te brengen, en de website hierop in te delen.

Het Myers-briggs model

Het myers-briggs model gaat uit van 16 verschillende persoonlijkheidstypes. Dit wordt bepaald aan de hand van een vragenlijst. Met de persoonlijkheidstypes kunnen persoonlijke voorkeuren van mensen worden afgelezen. Daarnaast kan het model gebruikt worden om websites te optimaliseren. Hierbij wordt een variant gebruikt met 4 basale persoonlijkheidstypes.

Website optimalisatie

De vier persoonlijkheidstypes worden op twee assen ingedeeld. Op de ene as worden snelle en langzame gebruikers van elkaar gescheiden. De tweede as verdeelt gebruikers in rationele en emotionele gebruikers.
Aan de hand van deze gegevens kan je gebruikers indelen als: competitief, spontaan, methodisch en humaan.
Deze verschillende type gebruikers hebben elk andere informatie nodig om tot een beslissing te komen op een website.

Competitieve gebruikers
De competitieve gebruiker maakt snel en rationele beslissingen. Deze gebruiker maakt snel beslissingen op basis van feiten. Hij ziet patronen en heeft een drang naar feiten. Hierdoor heeft de competitieve gebruiker maar weinig nodig om verbanden te leggen en de grote lijn te zien.

Spontane gebruikers
Spontane gebruikers is gericht op actie. Hij maakt snelle beslissingen maar maakt veel gebruik van zintuigen en gevoel. Als het goed voelt zal de spontane gebruiker overgaan tot actie. Kenmerkend aan de spontane gebruiker is dat hij een product kan samenstellen. Deze gebruiker is erg gevoelig voor aanbiedingen en acties.

Methodische gebruikers
Methodische gebruikers beslissen langzaam en op basis van feiten. Deze gebruikers verzamelen feiten en wegen deze tegen elkaar af. Pas wanneer ze een goede analyse hebben gemaakt en beeld hebben van de gehele situatie zullen zij een beslissing maken. De methodische gebruiker maakt bewuste keuzes en is benieuwd naar het hele proces. De methodische gebruiker zal vaak langer nadenken over bepaalde aankopen of beslissingen.

Humane gebruikers
Humane gebruikers maken langzame beslissingen op basis van gevoel. Deze gebruikers willen graag weten wie er achter de website zit. Ze zoeken naar vertrouwen en zullen de mening van anderen dan erg waarderen. Recensies zijn dan ook een goed middel om deze gebruikers aan te spreken.

Toepassen van het model

Competitieve en spontane gebruikers zijn snelle kiezers. Deze zijn minder geneigd tekst te lezen. Deze gebruikers moeten dan ook aangesproken worden aan de bovenkant van de website. Zet acties en aanbiedingen dan ook hoog op de website.
De competitieve gebruikers zullen hier meer behoefte hebben aan feitjes als levertijden en andere feiten.
Methodische en humane gebruikers zijn geneigd meer te scrollen en lezen. Deze kunnen dus lager op de pagina worden getriggerd.

Al deze types zijn aan te spreken op een website. Zo kunnen reviews of testimoniums werken voor humanistische gebruikers. Daarnaast kan een rating methodische gebruikers aanspreken.
Probeer een webpagina dus zo op te bouwen dat alle verschillende gebruikers informatie optimaal aangereikt krijgen.
© 2014 - 2025 Puma, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Vanaf 2021 is InfoNu gestopt met het publiceren van nieuwe artikelen. Het bestaande artikelbestand blijft beschikbaar, maar wordt niet meer geactualiseerd.
Bronnen en referenties
  • http://orangevalley.nl/mbti-als-basis-voor-conversie-optimalisatie/
  • http://www.marketingman.nl/i/mbti-model-webteksten-persona
  • http://www.concept7.nl/voorkeuren-van-mensen-bepalen-op-basis-van-mbti/
  • http://www.frankwatching.com/archive/2012/02/23/website-ontwikkeling-van-personas-naar-persoonlijkheidstypen/