Een nieuwe website
Een website is een visitekaartje, een van de velen kunnen we tegenwoordig zeggen. We hebben verschillende uitingsvormen en behalve dat ze op elkaar afgestemd moeten zijn, is ook wát je uitstraalt, steeds belangrijker. Een website (laten) bouwen is dus een kwestie van een goed doordacht plan, waarin je dat over het voetlicht brengt wat jij op die specifieke manier naar buiten wilt brengen.
Wat wil je bereiken?
Een website begint – als onderdeel van je huisstijl – met hetgeen je wilt bewerkstelligen met je website. Spreekt voor zich dat een webshop een andere insteek heeft dan een website waar je uitlegt wat je doet. Toch is het belangrijk goed na te denken alvorens aan de slag te gaan (zelf of met een websitedesigner/-bouwer).
Aan de slag
Er zijn een aantal zaken waar je aan moet denken, zodra je aan de slag wilt gaan:
- Wat is de doelstelling van je website? (Denk bijvoorbeeld aan die webshop versus ondersteunend aan je onderneming.)
- Welke doelgroep(en) wil je bereiken? (Maak het niet te breed, je kunt nu eenmaal niet iedereen bereiken. Versnippering werkt uiteindelijk het minst.)
- Wat wil je uitstralen naar je doelgroep? (Wat is je passie en komt deze nog overeen met een mogelijk eerder ontworpen logo. Vergeet ook je kernwaarden niet mee te nemen in je uitstraling.)
- Hoe moet de website opgebouwd worden en hoe moet de menustructuur er uit gaan zien? (Een moodboard kan helpen alles goed op rij te krijgen.)
- Welke functionaliteiten wil je terugzien? (Los van de basis kan je denken aan een blog e/o nieuwsbrief, moet de website zich automatisch aanpassen als iemand op de smartphone je website opent, etc.)
Toets vervolgens of datgene wat je wilt realiseren haalbaar is in tijdlijnen en financiën en breng zonodig een fasering aan. Tenslotte is je focus vasthouden van belang. Een goed doordacht plan nog een keer laten toetsen door iemand waar je vertrouwen in hebt, is goed. Echter, als er een basis ligt is het belangrijk daarmee verder te gaan. Zoveel mensen, zoveel meningen… en als je overal opnieuw over na moet denken en mogelijk aanpassingen door wilt gaan voeren, zie je enig moment door de bomen het bos niet meer. Over het algemeen wordt het eindresultaat er niet beter van.
Vergeet niet dat ook een website die slechts ondersteunt wel dat over moet brengen, wat je over het voetlicht wilt krijgen. Iedereen kijkt tegenwoordig, vóór het contact, “even” op de website.
Promoten van de website
Internet geeft talloze mogelijkheden en soms doorzien we het geheel niet meer. Op zich ook logisch, want behalve dat er regelmatig nieuwe mogelijkheden bijkomen, verandert er ook veel. Alles zelf bijhouden is soms niet te doen en dus kiezen ondernemers er soms voor om dit door iemand anders te laten doen.
Bedenk wel wat je wilt bereiken! Wat voegen al die mogelijkheden toe? Denk hierbij aan:
- De google Adwords campagne; Rechts zie je bij de zoekresultaten de betaalde meldingen staan en zal zeker bezoekers opleveren. Maar is dat de klant die je zoekt en weegt het op tegen de kosten?
- Persberichten uitgeven; Behalve je nieuwe website, kan er nog meer aanleiding zijn om persberichten de deur uit de doen. Iedere keer eindig je met de link naar je website. Behalve de media komen deze berichten vaak bij je klanten terecht. Is dat wat je zoekt?
- Twitter, Facebook, instagram; Regelmatig met je bedrijfsnaam in beeld komen bij je volgers kan helpen ‘top of mind’ te blijven. Wel regelmatig iets produceren en een lange adem hebben. Heb je dat?
- Nieuwsbrief/blog; Heb je iets te melden over je vakgebied, zijn er nieuwe ontwikkelingen of wil je iets vanuit je business overbrengen? Periodiek een blog publiceren of een nieuwsbrief rondsturen kan helpen? Het haalt direct mensen naar je website en geeft een beeld van wie je bent en waar je voor staat. Kan op de lange(re) termijn wat opleveren, bovendien heeft het een hoog en goed gebruikt informatiegehalte.
- Zoekmachine optimalisatie; Het internetverkeer loopt via zoekmachines en hoog scoren is dus wel zo handig. Dit is heel specifiek werk en zelf nauwelijks te doen. De professionals kan je er wel bij helpen.
Voor alles geldt dat je het wel bij moet blijven houden en alleen bij de lancering flink wat promotie maken, doet het hem niet. Je zult er zelf of iemand die je er voor inhuurt, regelmatig aandacht aan moeten schenken. Zorg dus ook dat de tijd (zelf of via de professional) in je kostprijs van het product of de dienst verwerkt wordt.
Tot slot
Je website kan veel voor je doen, maar het is geen statisch geheel en dus is wat tijd inruimen in je planning zinvol. Doe je het liever niet zelf of kan je het helemaal niet, er zijn professionals die je werk uit handen kunnen nemen. Reken er dan op dat dit geld kost, maar als je dat meer tijd oplevert om dat te doen waar je goed in bent en wat je leuk vindt, is het het geld mogelijk wel waard. Denk over al deze zaken goed na, vóórdat je aan de slag gaat.