Kleurengebruik bij ontwerp van een website, denk na!
Met het gebruik van kleuren en de gevoelens die kleuren (onbewust) bij mensen oproepen, wordt door goede websitebouwers rekening gehouden bij het ontwerp van de site. De kleuren geven de sfeer van de website weer. De content zoals tekst en afbeeldingen kunnen prachtig zijn, maar als de kleuren een verkeerde sfeer oproepen is het gedaan met het bezoek op je website en klikt de bezoeker niet meer door.
Het onderwerp kleuren en gevoelens zijn meerdere malen uitgebreid door diverse onderzoeksinstituten onderzocht. Dit geldt ook voor andere uitingen zoals brochures en posters. Bij verkeerd kleurengebruik worden deze niet meer gelezen. De algemene conclusies uit deze onderzoeken zijn kort samengevat de volgende per kleur:
Rood
Hierbij denkt men vooral aan vuur, liefde (passie) en agressie. De kleur rood wordt dan ook voornamelijk gekozen door sites die zulke zaken behandelen, zoals erotieksite Pabo. Daarnaast betekent rood uiteraard “stop!” Een button voor aanvraag van een offerte in een fel rode kleur, zal mensen onbewust hinderen verder te klikken. Uit onderzoek blijkt dat mensen dit bij
groen en oranje het snelst doen.
Blauw
Blauw betekent betrouwbaar en wordt daarom veel ingezet voor zakelijke websites.
Groen
Het zal geen verrassing zijn, groen is milieu, vers, buiten, rust en kalmte. Deze kleur vindt men dus vooral bij sites die gaan over reizen (Landal, Center Parcs) en aanbieders van natuurgeneeswijzen.
Geel
De tegenhanger van de kleur blauw op de kleurendriehoek en een veelvoorkomende combinatie. Geel is de kleur van “let op!”. Veel bedrijven kiezen voor de combinatie blauw met geel vanwege het gewilde imago van betrouwbaar en alertheid. Dit zijn bijvoorbeeld de NS en de ANWB, maar ook winkelketens zoals de V&D en de Zeeman.
Zwart
Zwart heeft veel mogelijkheden. Ten eerste rouw, maar ook stoer, gothic en metal. Zwart kan echter heel sierlijk uitpakken in combinatie met andere kleuren. Zo gebruiken veel juweliers zwart met andere kleuren en is zwart terug te vinden op bijna iedere parfumverpakking.
Wit
Wit staat voor netjes, schoon en trouw. In zakelijke websites wordt wit vaak naast blauw gebruikt. Een voorbeeld hiervan is de Rabobank.
Kleuren en huisstijl
Een uitdaging is het voor een ontwerper de kleuren te kiezen die aantoonbaar goede psychische invloed hebben en daarbij toch rekening te houden met de huisstijl en identiteit van de organisatie waar de site over gaat. Dit is een lastig onderdeel van het ontwerpen van een website. De site moet passen bij de folders, visitekaartjes en briefpapier van het bedrijf.
Niet teveel kleuren
Mensen die een site bezoeken houden doorgaans van kleur die de site er leuk uit doet zien, het moet echter geen kakofonie van kleuren zijn. Dat leidt de bezoeker af van de inhoud en de bezoeker zal afhaken vanwege de verslappende interesse. Verder dienen de kleuren consistent te zijn, dus niet per sub pagina een andere kleur.
Combinaties van kleuren met het kleurenwiel
Essentieel is dat de tekst goed leesbaar is, hiervoor moet er een contrast tussen de kleur letters en de kleur achtergrond zijn. Witte letters op een gele achtergrond lezen niet goed en zwarte letters op een witte achtergrond wel. Als hulpmiddel bij het kiezen van kleuren, wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van het kleurenwiel. Hierin bevinden zich de primaire kleuren rood, groen en blauw en de secundaire kleuren magenta, geel en cyaan. Dit zijn mengingen van de primaire kleuren. Met het kleurenwiel kunnen op verschillende manieren bij elkaar passende kleuren gekozen worden. In het kleurenwiel liggen complementaire kleuren tegenover elkaar, dit zijn bijvoorbeeld rood en groen en geel en paars. Nabijgelegen kleuren zijn mogelijke combinaties die naast elkaar liggen in het kleurenwiel. Verschillende tinten van dezelfde kleur is een mogelijkheid die ook veel gebruikt wordt. Bijvoorbeeld donkerblauw met lichtblauw. Dit geeft vaak een rustige en professionele uitstraling.
Hoe kies je de kleuren?
Ten eerste is de branche waarin de organisatie zich bevindt belangrijk. Is het strak zakelijk, is blauw aan te bevelen. Bevindt het onderwerp zich in de creatieve sector, zoals bijvoorbeeld een tekstschrijver of fotograaf, dan kunnen gerust iets meer kleuren zolang het niet te druk wordt. Daarnaast is de doelgroep aan wie men zich richt erg belangrijk. Zo zal een groep hardrockers niet gecharmeerd zijn van een roze website, waar dit bij een gay community onmisbaar is. Veelal wordt uitgegaan van het logo van het bedrijf, van waaruit met het kleurenwiel combinaties worden gekozen.
Dus…
De kleur van een website kan de inhoud, de interesse en daarmee de effectiviteit in een keer wegvagen. In dat geval is er geld gestoken in een website en komt er niets voor terug. Het is daarom erg belangrijk hier vooraf rekening mee te houden en hierover vooraf research te doen. Doet men dit niet en kijkt men teveel door een gekleurde bril, kan dit ervoor zorgen dat men later kleur moet bekennen.