InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Het ontstaan van Google! (Deel 1)

Het ontstaan van Google! (Deel 1)

Het ontstaan van Google! (Deel 1) Google wordt door bijna iedereen met een computer dagelijks gebruikt, het bijna 12-jarige 'project' werd tot stand gebracht door twee studenten aan de Stanford University. Wat begon als een onschuldig studieproject breidde uit tot een bedrijf dat de wereld doet veranderen. Het geeft gratis relevante zoekresultaten en bezit het grootste computernetwerk van de wereld. De geschiedenis van dit bedrijf is minstens zo interessant als de mogelijkheid tot zoeken die het ons biedt.
Alles begon in 1995 toen Sergey Brin en Larry Page elkaar voor het eerst ontmoeten. Sergey studeerde al 2 jaar aan de Stanford University en leidde Page en andere nieuwe studenten rond in de plexus. Door de interesse voor discussie die ze van thuis uit hadden meegekregen klikte het meteen. Al tijdens de rondleiding begonnen ze hevig te discusiëren, iets wat ze heel graag deden! Hieruit ontstond een enorm sterke vriendschap, ze weken geen seconde van elkaars zijde.

Waar Google ontstond

Later op het jaar, januari 1996 om precies te zijn, verhuisde de Larry en enkele anderen naar een nieuw gebouw. Het gebouw was gesponsord door William Gates, één van de oprichters van Microsoft, en hij hoopte hiermee enkele nieuwe supertalenten te kunnen lokken naar zijn bedrijf. Larry deelde een kamer met Sean Andersen, Ben Zhu, Lucas Periera en Tamara Munzner in het Gates 360 gebouw. Sergey had tot beides spijt een andere kamer maar hij was altijd te vinden in die van Larry. Dit leidde tot hevige discussies waardoor de andere verplicht werden te programmeren met hoofdtelefoon op.

Hoe hun projecten verenigde

Brin en diens mentor, Motwani, werkten aan MIDAS, Mining Data at Stanford. Het was de bedoeling om een manier te vinden om gemakkelijk bepaalde informatie uit een grote hoop data te kunnen filteren. Zo ontdekten ze dat het World Wide Web een grote rommelhoop was geworden. Geen enkele zoekmachine kon relevante zoekresultaten tonen. Ze rangschikte de zoekresultaten door het tellen van het aantal maal dat het woord in de webpagina voorkwam.

Page ontdekte op dezelfde moment een zoekmachine die iets beter en sneller was dan alle anderen; Altavista. Maar nog steeds waren de resultaten niet relevant genoeg. Hij zag dat Altavista ook de links van een bepaalde pagina bijhield en toonde naast de zoekresultaten. Page dacht dat het analyseren van deze links misschien wel tot een oplossing kon leidden en begon dit te onderzoeken. Al snel ondervond hij dat hij een enorme database nodig had om deftig onderzoek te kunnen voeren. Hij besloot om het ganse web op zijn computer te downloaden. Het downloaden duurde langer dan hij dacht en hij schatte dat het de universiteit 20.000 dollar zou kosten, elke keer als hij zijn crawler (het programma dat de webpagina's download) z'n werk liet doen!

In de loop van 1996 kwam Brin helpen. Page ontdekte dat het tellen van de links de relevantie van de zoekresultaten omhoog zou kunnen halen. Hij beschouwde een link naar een andere webpagina als een citaat ervan. Hij vergeleek dit met wetenschappelijke teksten. Hoe vaker zij geciteerd worden, hoe belangrijker zij worden. Uiteindelijk kwam hij er ook op dat sommige pagina's van grotere waarde waren dan andere en paste hij het systeem zo aan dat de website in een logische volgorde kwamen te staan. Hij noemde deze manier van rangschikken, PageRank, een combinatie van zijn naam en het werkwoord 'to rank'.

Begin 1997 brachten ze een prototype uit dat ze beschikbaar stelde binnen Stanford, ze noemde hun zoekmachine backrub, genaamd naar de links die het telde, Back-Links! Page, Brin en Motwani leverde alledrie ideëen om de zoekmachine te verfijnen.

Na Backrub komt Google

In de herfst van 1997 werd het tijd voor een nieuwe naam. Ze begonnen te brainstormen en Anderson schreef de namen op het bord maar niets was goed. Uiteindelijk stelde hij het woord 'Googleplex' voor waarop Larry zei: waarom niet gewoon Google? Googol is een enorm groot getal wat overeenkwam met de enorme database van 'Backrub'. Die avond nog registreerde Larry de naam Google.com. Maar de volgende ochtend ontdekte dat Larry een spelfout had gemaakt en liet dit aan hem weten. De naam Googol.com was natuurlijk al ingenomen en ze hebben er dan maar voor gekozen de naam Google te behouden.

Iedereen aan Stanford kende de zoekmachine ondertussen wel en dit zonder enige vorm van reclame. Mond-tot-mond-reclame is de manier waarop Google groot geworden is. Rond dezelfde tijd begon het Office of Technology van Stanford te werken aan een patent voor de PageRank-formule!

Een nieuwe naam dus ook een nieuwe layout maar omdat Brin geen geld had voor designer in te huren bleef het bij een simpel logo en een simpele website. Daarom was de website anders dan andere, nergens waren er banners te bespeuren. Ondertussen steeg het aantal gebruikers en kon de toenmalige server de hoeveelheid gebruikers nog maar moeilijk dragen, ze hadden meer computers nodig! Standford zag dat ze in geldnood zaten en schonk hen 10.000 dollar. Ze bouwden al hun computers zelf waardoor ze op een goedkope manier een enorm efficiënt netwerk konden oprichten. Nog steeds bouwt Google elke computer die zij gebruiken zelf.
© 2007 - 2017 Duckness, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Google Mini, Google bedrijfsoplossingDe Google Mini is een nieuwe versie van bedrijfsoplossingen: zoeken met Google naar (verborgen en vergeten) digitale bes…
Website aanmelden bij GoogleWebsite aanmelden bij GoogleJe eigen website aanmelden bij Google roepen een paar vragen op: is het nog noodzakelijk om je website aan te melden bij…
Google Goggles: visuele zoekmachineZoekmachine Google heeft met Google Goggles een geheel nieuwe zoekmachine in de maak. Google Goggles zoekt niet op woord…
Google+, Social Media volgens GoogleGoogle+ is het door Google gelanceerde Social Media platform. Met Google+ kun je foto’s en berichten delen met jouw ‘Kri…
Google Latitude, vrienden stalkenGoogle Latitude, vrienden stalkenOp 4 februari lanceerde Google een nieuw speeltje binnen Google Maps, Google Latitude. Op het eerste oog lijkt Latitude…
Bronnen en referenties
  • Boek: Google, het verhaal achter het mediasucces.

Reageer op het artikel "Het ontstaan van Google! (Deel 1)"

Reacties

Google Is Je Beste Vriend, 02-12-2013 09:30 #7
Google is je beste vriend.

Ruben, 09-04-2010 14:11 #6
:-( waar is deel 2?

Mr Elkouazi, 20-01-2009 08:54 #5
Beste schrijver, ik vind dat een heel goed artikel, en u hebt het op een maniier geschreven dat iedereen het kan gebruiken.

Shilpa, 18-05-2008 15:03 #4
Bedankt voor dit artikel
ik had op school al een keer een spreekbeurt gehouden over google en ik had een 25/25 dat dankzij dit artikel te afdrukken :-) Reactie infoteur, 24-05-2008
Beste Shilpa

Dat hoor ik graag maar vergeet niet dat je dan heel wat geluk hebt gehad dat je leerkracht niet op het internet heeft gezocht want uit eigen ervaring weet ik dat leerkrachten niet zo houden van gekopieerde werkjes!

Mvg

Maarten Cautreels

R. A. Steenbergen, 08-11-2007 19:18 #3
Interessant. Maar over de vergissing bij de domeinnaamregistratie (google in plaats van googol) gaat ook een ander verhaal de ronde. Namelijk dat het niet een vergissing was in de domeinnaamregistratie, maar dat de geldschieten op zijn cheque per abuis google schreef.
Echter is van beide verhalen op de site van Google (waar al bovenstaande info ook op staat) niets te vinden. Daar staat dat google gewoon een (woord)speling was op googol. Aangezien Google zelf geen melding maakt van de vergissing, denk ik dat de verhalen hieromtrent maar gissingen zijn. Reactie infoteur, 11-11-2007
Het boek waarop ik mij gebasseerd heb is oorspronkelijk geschreven door twee Amerikanen en ze hadden volledige toegang tot de google geschiedenis.

Dus volgens mij lijkt het verhaal mij wel betrouwbaar. Maar wat jij zegt kan natuurlijk ook!

Joã«l, 09-10-2007 10:44 #2
Zeer leuke informatie. Ik zou dit wel willen gebruiken voor een werkstuk op school. Maar wanneer kan ik deel 2 dan verwachten?

gr. Joël Reactie infoteur, 14-10-2007
Je mag de tekst zeer zeker gebruiken in je werkstuk, zolang je de bron maar vermeld. Deel 2 volgt zo snel mogelijk!

Hikari (infoteur), 28-09-2007 11:40 #1
Leuke informatie! Ik wacht met smart op het vervolg ;)

Groet, Hikari

Infoteur: Duckness
Laatste update: 20-11-2007
Gepubliceerd: 28-09-2007
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Reacties: 7
Schrijf mee!