InfoNu.nl > Pc en Internet > Tutorials > Hoe oude dia's op computer plaatsen en digitaliseren?

Hoe oude dia's op computer plaatsen en digitaliseren?

Herinner je je die goede oude tijd toen oma en opa hun oude dia's boven haalden? "Wat jammer toch", denken de meeste mensen wanneer ze die oude dia's wel nog hebben maar denken dat ze deze niet meer kunnen bekijken. Niets is echter minder waar, met behulp van een speciale scanner kun je makkelijk je dia's op je computer plaatsen!

Koop een diascanner

Vroeger was het enkel mogelijk om negatieven en dia's te digitaliseren via een gespecialiseerd bedrijf. Sedert enkele jaren zijn er echter compacte diascanners op de markt voor thuisgebruik. Ze werken heel snel en zijn erg makkelijk in gebruik. Voor dit handige apparaatje moet je natuurlijk wel enkele Eurootjes neertellen al valt dat nog vrij goed mee, voor zo'n 60 EUR heb je al een instapexemplaar en voor 100 EUR heb je een echt kwalitatief goed apparaat. Er bestaan natuurlijk ook professionele apparaten, maar deze kunnen oplopen tot 1000 EUR en meer! Bij Bol.com verkopen ze enkele van deze apparaten voor een schappelijke prijs.

Dia's klaarmaken

Wanneer we een diascanner online besteld hebben duurt het wel even voor hij aankomt, ondertussen kan je de dia's die je wil digitaliseren misschien al uitzoeken. Het aantal maakt niet uit, honderden of duizenden. Wees je er alleen van bewust dat hoe meer dia's je wil digitaliseren, hoe meer werk je eraan gaat hebben. Wanneer je de dia's eenmaal uitgekozen hebt is het aangeraden deze te poetsen, zorg dat alle vuil en stof verwijderd zijn van de dia's. Dit is belangrijk omdat vuile dia's vanzelfsprekend ook vuile digitale beelden zullen opleveren. Ook wanneer er slechts één vuile dia tussen zit kan de rest verpest zijn doordat de scanner het vuil opneemt.

De scanner gebruiken

Onze diascanner is aangekomen en we willen hem natuurlijk meteen gebruiken. Het gebruik van de diascanner is erg afhankelijk van het type. Het draait hier meestal niet om welk type meer kost of welke beter is, maar om persoonlijke voorkeur.
SD-kaart
Sommige toestellen plaatsen de beelden op een geheugenkaartje, meestal een SD-kaart. Wees er in dat geval zeker van dat u een SD-kaartje bezit dat genoeg geheugen heeft. Zeker wanneer u veel dia's wil digitaliseren. Een toestel dat zijn bestanden op een SD-kaart plaatst is het minst omslachtig van alle soorten en dus het makkelijkst te gebruiken. Plaats gewoon de SD-kaart in het daarvoor voorziene gleufje en volg de instructies van de handleiding. Wanneer het scannen voltooid is mag de SD-kaart uit de diascanner en dient deze in de SD-gleuf van de computer geplaatst te worden om daarna de beelden op de computer te plaatsen

Computer
De meest verkochte apparaten zijn degene die via een USB-kabel op een computer aangesloten worden. Het werkt niet minder snel om de dia's te scannen, maar het duurt langer vooraleer je het apparaat kan gebruiken omdat het eerst geïnstalleerd moet worden op de computer.

Televisie
Er bestaan ook diascanners die verbonden kunnen worden via een kabel met het televisietoestel, meestal via de component ingang van de televisie (groen, blauw rood). Op deze manier herbeleef je een klein beetje de tijd wanneer de dia's nog geprojecteerd werden. Sluit de kabel aan op het televisietoestel, kies het juiste kanaal en als alles goed is moeten de eerste dia op het scherm verschijnen. In dit geval digitaliseren we niet, maar bekijken we ze gewoon.

Beelden inspecteren

Wanneer we de beelden op computer gezet hebben kunnen we ze bekijken en zal je merken dat er zeker ook slechte exemplaren tussen zitten. Zo zullen sommige beelden te donker of te licht zijn. Daarvoor zijn er speciale (gratis) programma's om foto's te bewerken. GIMP is gebruiksvriendelijk en trouwens ook in het Nederlands. Sommige beelden zullen na bewerking nog niet beter zijn, probeer eventueel om de dia opnieuw in te scannen. Het is echter ook mogelijk dat hij zo beschadigd of van slechte kwaliteit is dat verbetering niet mogelijk is.

Dia's presenteren

De dia's zijn nu allemaal verwerkt en geordend, nu is het uiteindelijk ook de bedoeling om ze te presenteren. Voor wie zijn diascanner kan verbinden met het televisietoestel zal dat vast geen probleem zijn, anderen dienen eerst nog een CD of DVD te schrijven. Afhankelijk van hoeveel foto's het zijn en hoe groot de bestanden zijn zal je moeten kiezen tussen een CD of DVD. Steek gewoon een leeg schijfje in je CD-ROM station en sleep kopieer de gewenste afbeeldingen naar het station in 'Deze Computer' waarna u op 'Deze bestanden op CD zetten' klikt. Wanneer de CD of DVD klaar is hoeft u hem gewoon in een DVD-speler te plaatsen en kan u de DIA's bekijken via TV en kan u er door bladeren met uw afstandsbediening.
Gerelateerde artikelen
VHS cassettes digitaliserenHeb je ook een stapel videocassettes die je graag op DVD willen zetten, maar weet je niet hoe je eraan moet beginnen? Wi…
Digitaliseer de muziek van je lp'sHeb je een collectie lp's of vinyls liggen die je wil digitaliseren? Gebruik dan een USB platendraaier of indien je enke…
Fotolog, een gratis foto expositie voor iedereenNa het digitaliseren van de camera, ontstond er een groei van fotografen. Per dag worden er ontzettend veel foto's gemaa…
DVD films op PSP zettenZin om je DVD films ook op je PSP te bekijken? Geen probleem. Wij leggen je uit hoe je een DVD naar het goede formaat mo…
Scanners, tips bij aanschafScanners, tips bij aanschafScanners digitaliseren afbeeldingen. Met een scanner kunt u bijvoorbeeld tekst, foto's en afbeeldingen scannen. De gesca…

Reageer op het artikel "Hoe oude dia's op computer plaatsen en digitaliseren?"

Reacties

Henk, 27-01-2014 15:57 #3
Ik heb een Zolid diascanner gekocht. Het scannen van fotonegatieven gaat prima maar scannen van dia's gaat belabbert. dit heb ik intussen al meer gehoord, heb dit apparaat bij Aldi gekocht ben hierna bij BCC geweest om een demonstratie te zien ook dit leek er niet op. Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste mijn dias op de PC kan krijgen met een betaalbaar apparaat?
Gr.Henk.

Rob Veltkamp, 21-10-2012 11:12 #2
Beste Marc
Dit probleem had ik ook een keer. Het bleek dat het schuifje op de kaart was verschoven waardoor deze beveiligd was er niets meer gewist kon worden, het schuifje terug geschoven en het probleem was opgelost
Succes
Rob

Marc Vandenbon, 11-09-2012 16:24 #1
Beste,
Deze info is meer dan bruikbaar. Ook ik heb al honderden dia's overgezet met gering verlies in kwaliteit. Maar er is één probleem: ik kan die dia's niet meer van de geheugenkaart wissen waardoor die overvol raakt. Deleten via de pc gaat niet en mijn fotoapparaat herkent ze niet. Weet iemand een oplossing?
Groetjes & Bedankt,
Marc

Infoteur: Harrys
Laatste update: 22-02-2011
Gepubliceerd: 19-01-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tutorials
Reacties: 3
Schrijf mee!