InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Welke onderdelen vind je in je computer?

Welke onderdelen vind je in je computer?

Welke onderdelen vind je in je computer? Als je de computer openmaakt, zie je in eerste instantie een wirwar van kabels. Als je deze opzij schuift, zie je dat de computer is opgebouwd uit een aantal losse componenten. Waarvoor dienen deze onderdelen eigenlijk allemaal?

1. Voeding

Computeronderdelen werken over het algemeen niet op een 230 volt wisselstroom, maar op 5 of 12 volt gelijkstroom. De voeding van de computer werkt als transformator om de spanning uit het stopcontact te zetten zodat alle computeronderdelen de juiste voeding krijgen.

2. Processor

Het draaien van een computerprogramma gaat gepaard met het uitvoeren van miljoenen berekeningen. De processor, ook wel cpu genoemd, is verantwoordelijk voor het uitvoeren van al deze berekeningen. Hierbij komt veel warmte vrij. Om te voorkomen dat de processor oververhit raakt, is deze voorzien van een grote metalen koelvin en een ventilator om de warme lucht af te koelen

3. Grafische kaart

De grafische kaart stuurt de monitor (en eventueel een beamer of tv) aan. Bij goedkopere computers of als er geen snelle 3D weergave nodig is, is er vaak geen losse grafische kaart aanwezig. De grafische chip is dan direct op het moederbord geplaatst.

4. Uitbreidingskaarten

Als je een functie aan je computer wilt toevoegen, doe je dat door een losse kaart te kopen en die in één van de uitbreidingssloten te bouwen. Veel zaken waar je voorheen een uitbreidingskaart voor nodig had, zoals een netwerk, geluid of usb, worden nu echter standaard meegeleverd op het moederbord.

5. Harde schijf

Op de harde schijf worden alle benodigde gegevens opgeslagen. Je vindt hier het besturingssysteem (Windows), alle geïnstalleerde programma's (Program Files) en je documenten. Je kunt de inhoud van je harde schijf zelf aanpassen via de verkenner.

6. Optisch station

In iedere moderne computer vind je wel een optisch station. Vaak is dit een gecombineerd station, waarmee je zowel cd's als dvd's en tegenwoordig soms ook blu-ray's kunt lezen en/of branden.

7. Werkgeheugen

Gegevens waar de computer mee bezig is, zoals de programma's en bestanden, worden in het werkgeheugen geladen. Het geheugen is veel sneller dan de hardeschijf, maar de gegevens in het geheugen gaan verloren op het moment dat de computer wordt uitgeschakeld. Je hebt zelf niet direct invloed op welke gegevens er in het werkgeheugen worrden opgeslagen, dit wordt automatisch geregeld door Windows.

8. Moederbord

Het moederbord vormt de basis voor de computer. Alle componenten worden verbonden met het moederbord. Ook de aansluitingen aan de achterkant van de computer zitten aan het moederbord.
© 2010 - 2014 Nielsvermeiren, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Harde schijf versnellenWindows XP heeft diverse opties om de computer wat sneller te maken door een paar simpele handelingen. Hieronder leest u…
Een voeding kiezen: hoe doe je dat?Een voeding zorgt ervoor dat alle onderdelen van de computer voldoende stroom ontvangen. Als je een voeding aanschaft me…
Externe harde schijvenExterne harde schijvenOpslag van digitale media is ontzettend belangrijk. Naast de harde schijf in je computer of laptop is een mobiele schijf…
Auslogic Disk Defrag, maakt uw computer snellerAuslogic Disk Defrag, maakt uw computer snellerWindows XP draait nu al een tijdje mee, waardoor er al veel updates voor deze versie zijn uitgekomen. Hoogstwaarschijnli…
Perfecte beveiliging voor je computerJe installeert je computer, configureert het, installeert je favoriete programma's en dan gebeurt het. Een vervelend vir…

Reageer op het artikel "Welke onderdelen vind je in je computer?"

Infoteur: Nielsvermeiren
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Schrijf mee!