InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Overzicht van RAID-Levels

Overzicht van RAID-Levels

Overzicht van RAID-Levels Als je denkt dat RAID alleen maar iets voor servers is, dan heb je het mis. RAID wordt steeds makkelijker en de voordelen met betrekking tot de prestaties en de integriteit van de gegevens zijn overduidelijk. Hieronder toon ik u de verschillen in de RAID-levels, zodat u een betere overzicht krijgt en de juiste keuze kunt maken.

RAID-Level : JBOD

NaamJust a Bunch of Disks
Aantal disksvanaf 2
KarakterDe capaciteiten van meerdere harde schijven worden in het systeem tot een logische harde schijf samengevoegd. Schijven van 40 Gb + 60 Gb + 80 Gb + 120 Gb leveren een logisch station van 300 Gb op.
Beschikbare capaciteitHet totaal van alle schijven.
Doorvoer snelheidGeen winst.
VeiligheidAls er een schijf uitvalt, gaan alle gegevens verloren.
ToepassingsgebiedGeen echt RAID-level. Hergebruik van oude harde schijven, als je niet teveel stationsletters in het bestandsbeheer wilt gebruiken. Ik raad je echter af om Just of Bunch of Disk te gebruiken.

RAID-Level : RAID 0

NaamStriping
Aantal Disks2 tot 4
KarakterGegevens worden in "stroken" verdeeld op de harde schijven opgeslagen. De controller heeft tot alle disks tegelijk toegang, waardoor de prestaties toenemen.
Beschikbare capaciteitDe capaciteit van de kleinste harde schijf vermenigvuldigd met het aantal disks levert de totale capaciteit op.
Doorvoer snelheidTheoretische verdubbeling (2 disks) of verviervoudiging (4 disks) van de gegevens doorvoer.
VeiligheidAls er een harde schijf uitvalt, gaan alle gegevens in de stripeset verloren.
ToepassingsgebiedIdeaal voor het bewerken van grote bestanden zoals video's, muziek en afbeeldingen. Ook ideaal voor gamers die het risico lopen een virtueel leven te verliezen als de laad tijden te lang zijn.

RAID-level : RAID 1

NaamMirroring
Aantal Disks2
KarakterAlles wat op de eerste disk wordt geschreven, wordt op de achtergrond ook op de tweede disk opgeslagen. Zo heb je altijd een axacte kopie van de systeemschijf.
Beschikbare capaciteitSlechts de helft van de capaciteit van de tweede disks is bruikbar.
Doorvoer snelheidIetwat langzamer met schrijven, maar veel sneller met lezen. Bovendien zijn de toegangstijden korter.
VeiligheidAllen wanneer beide disks tegelijk uitvallen, ben je alle gegevens kwijt.
ToepassingsgebiedDe enige veilige manier om belangrijke bestanden effectief te beveiligen tegen het uitvallen van een harde schijf.

RAID-level : Intel RAID-Matrix

NaamMirroring / Striping
Aantal Disks2
KarakterDe capaciteit van elke harde schijf wordt gepartioneerd in een stripe- en een mirror-gedeelte. Functioneert alleen op Intel-boards met ICH6R Southbridge.
Beschikbare capaciteitAls elke partitie de helft van een schijf krijgt, staat 75 procent van de totale capaciteit tot je beschikking.
Doorvoer snelheidTheoretische verdubbeling van de doorvoer snelheid in het stripe-gedeelte van de disks.
VeiligheidWanneer een harde schijf uitvalt, verdwijnen de gegevens uit de stripeset, de gespiegelde bestanden blijven bewaard.
ToepassingsgebiedDe oplossing voor het thuisgebruik! Systeem- en persoonlijke bestanden worden gespiegeld. games worden vlot ingeladen van de stripeset.

RAID-Level : RAID 10 (1+0)

NaamMirroring / Striping
Aantal Disks4
KarakterRAID 10 koppelt de veiligheid van mirroring aan de snelheid van striping. Daar zijn wel vier harde schijven voor nodig, waarvan je maar twee effectief kunt gebruiken.
Beschikbare capaciteitSlechts de capaciteit van de stripeset is effectief te gebruiken, dus in het ideale geval 50% van de totale capaciteit van de harde schijven.
Doorvoer snelheidTheoretische verdubbeling van de doorvoer snelheid en een uitstekende toegangstijd.
VeiligheidAlleen indien er in beide RAID-levels tegelijk een harde schijf crasht, zijn alle gegevens verdwenen.
ToepassingsgebiedEerste keus voor workstations en grafische professionals, waar optimale prestaties en een zo hoog mogelijke veiligheid ondergeschikt zijn aan de kosten.

Professionele RAID : RAID 4

NaamStriping met Parity-Disk
Aantal Disksvanaf 3
KarakterAchter RAID 4 schuilt een stripeset met een zogenaamde parity-disk. Wanneer er in de stripeset een disk uitvalt, wordt het oude gegevensbestand met behulp van de parity-disk hersteld.
Beschikbare capaciteitMet drie disks houd je 66% van de totale capaciteit over, met vier is het 75%, bij vijf 80% et cetera.
Doorvoer snelheidDoor een voorgeschreven clustergroote van een magere 8 kb (gebruikelijk: 64 kb) bijna geen prestatie winst.
VeiligheidZodra er twee harde schijven uitvallen, is het gegevensbestand niet meer te redden. het risico neemt dus toe naarmate het aantal disks toeneemt.
ToepassingsgebiedHeeft SCSI en een speciale, dure RAID-controller nodig; wordt alleen in servers gebruikt en vanwege de kleine blokgroote meestal voor databases.

Professionele RAID : RAID 5

NaamStriping met Parity-Stripes
Aantal Disksvanaf 3
KarakterOp elke disk is er een gedeelte voor parity gegevens gereserveerd, waarmee het gegevensbestand bij een eventuele hd-crash weer hersteld kan worden terwijl de server aan kan blijven staan.
Beschikbare capaciteitAls er vier schijven gebruikt worden, wordt een kwaart van elke schijf door de foutcorrectie (parity) in beslag genomen. Bij vijf schijven is het 1/5 deel etc.
Doorvoer snelheidVanwege het berekenen van de parity tamelijk traag met schrijven, maar zeer snel bij lees acties.
ToepassingsgebiedHeeft SCSI en een speciale, dure RAID-controller nodig; wordt alleen in servers gebruikt. Wordt, met dank aan s_ATA, wellicht ooit gebruikelijk voor thuisgebruik.
© 2008 - 2014 4711, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De kracht van RAID (Installatiehulp)De kracht van RAID (Installatiehulp)Supersnel of superveilig met meerdere harddisks! Raakt u soms ook zo gefrustreerd van uw harde schijf? Hij is te langzaa…
Drama van DresdenIedereen heeft wel van Dresden gehoord ? De arme stad die 2x werd getroffen door geallieerde bombardementen, waarbij eno…
World of Warcraft: Wrath of the Lich KingWorld of Warcraft: Wrath of the Lich KingWrath of the Lich King is de tweede uitbreiding van world of warcaft. Het is een MMORPG (mass multiplayer online role pl…
Sam Worthington: Ster in de maakSam Worthington: Ster in de maakTot voor kort hadden nog niet veel mensen van Sam Worthington gehoord. Met wat kleine rollen op Australische tv en enkel…
Game: The last of usThe last of us is een action adventure game gemaakt door de ontwikkelaar Naugthy Dog. Het spel is exclusies voor de Play…
Bronnen en referenties
  • Tabellen CHIP, uitgave Januari/Februari 2005, Raid-Systemen

Reageer op het artikel "Overzicht van RAID-Levels"

Reacties

4711 (infoteur), 07-02-2008 13:46 #2
Beste Duckness,
SCSI harde schijven worden vooral gebruikt in professionele workstations en server systemen en nauwelijks in normale desktop pc's. Voordelen van SCSI harde schijven zijn de hoge snelheid. SCSI schijven kunnen (burst) snelheden behalen tot wel 160mb/s. De betrouwbaarheid. SCSI schijven zijn ontworpen om lange tijd achter elkaar zwaar werk te verrichten. Vandaar hun gebruik in serversystemen en professionele werkstations. Nadelen van SCSI zijn de prijs en beperkte opslagcapaciteit en de installatie. Drivers voor SCSI harde schijven moeten apart geïnstalleerd worden.
De gangbare harde schijven voor desktop computers zijn tegenwoordig de Serial ATA schijven. Een SATA harde schijf gebruikt kleinere kabels met minder pinnetjes. Dit is een van de voordelen van SATA. SATA kan maximaal 150 mb/s versturen waar ATA een maximum kent van 133 mb/s. Moderne moederborden zijn uitgerust met zowel een ATA als een SATA connector.
U hebt geen SCSI nodig voor een Raid systeem op te zetten, met de SATA schijven is dat een pak goedkoper en een RAID systeem in Stripeset is ook heel snel.

Duckness (infoteur), 07-02-2008 00:34 #1
Beste 4711, Ik vind het een zeer overzichtelijk artikel! Nu vraag ik mij af of je niet altijd SCSI moet gebruiken om harde schijven in RAID te zetten! Ik dacht dat het moest maar ben er helemaal niet zeker van!

Voor de rest ben ik er wel zeker van da SCSI de overdrachtsnelheid toch een pak verhoogd tegenover een IDE-kabel bijvoorbeeld! Of ben ik fout?

Infoteur: 4711
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Reacties: 2
Schrijf mee!