InfoNu.nl > Pc en Internet > Geschiedenis > Computerspellen die in 2016 hun 30ste verjaardag vieren

Computerspellen die in 2016 hun 30ste verjaardag vieren

Computerspellen die in 2016 hun 30ste verjaardag vieren 1986, het jaar waar alles begon. Gamemakers introduceerden voor het eerst echte games. Dat is de oorsprong geweest van de videogame-industrie. Waar de game-industrie vandaag staat is te wijden aan de gamemakers van toen. Arkanoid, Metroid, Alter ego, Outrun en Defender of the crown zijn gameklassiekers die in 2016, 30 kaarsjes mogen uitblazen op hun verjaardagstaart.

Bron: Sebilden / FlickrBron: Sebilden / Flickr

Arkanoid

Atari maakte in 1976, met toen nog Steve Jobs en Steve Wozniak als ontwerpers (vlak voor de stichting van Apple), het spelletje Breakout. Bij dit spelletje moet de speler met behulp van een plank en een balletje proberen alle blokken weg te spelen. Als het balletje naast het plankje valt is de speler zijn balletje kwijt. Dit spel werd 10 jaar later in 1986 door het Japanse gamehuis Taito vernieuwd en verbeterd. Taito introduceerde de power-ups, bijvoorbeeld: het balletje werd gedurende korte tijd verdrievoudigd. Ook werden de blokken wat mooier en zagen de levels er fraaier uit. De blokjes vormden een soort van tekening en blokjes kregen verschillende kleuren.

In 2016 nog te spelen op:
  • Nintendo DS
  • Ook te spelen op iOS

Bron: Charles Williams / FlickrBron: Charles Williams / Flickr

Metroid

Een jaar na het verschijnen van Nintendo's succesvolle game console NES brachten ze het spel Metroid op de markt. Metroid is een platformgame waarbij je met het hoofdpersonage, Premiejager Samus Aran, de ruimtepiraten moest gaan doden. Grappig weetje is dat je aan het einde van de verhaallijn te weten komt dat de stoere premiejager die je speelt eigenlijk een vrouw blijkt te zijn. Deze game was eerste stap richting wat men nu de environmental storytelling noemt: hierbij wordt het verhaal verteld door de plaatsen waarin de speler terechtkomt.

In 2016 nog te spelen op:
  • Wii en Wii-U: te downloaden via de Nintendo's Virtual Console-winkel

Alter Ego

Dit spel werd op de markt gebracht door Activision, dat vandaag zeer bekend is bij ons door Call Of Duty. Activision droeg de artistieke vooruitgang hoog in het vaandel. De bedoeling van dit spel was, de naam zegt het zelf, dat je een verkort mensenleven naspeelt en je eigen beslissingen kon nemen. Zo legt elke speler zijn eigen pad af. Beslissingen die je maakt als baby of tiener hebben veel effect op je spelverloop. Harde thema's als drugsverslaving, pedofilie kwamen ook aan bod in dit spel. Het was aan de speler om zelf zijn eigen pad uit te stippelen en te beslissen wat hij met zijn 'leven' wilde doen.

In 2016 nog te spelen op:
  • Moderne versie in 2016 te koop voor 5 euro in de Google play- en iOS app store
  • Klassieke versie gratis te downloaden via Internet Archive

Bron: Goodrob13 / FlickrBron: Goodrob13 / Flickr

Outrun

Outrun was meer een racesimulator dan een echte racegame, aldus Japanner Yu Suzuki die het spel op de markt bracht. In die tijd waren in de lunaparken al racegames verschenen maar Outrun was toch nog net dat tikkeltje anders. Als speler race je met je rode Ferrari en de knappe blondine naast je tegen de tijd. De wegen veranderden aan het eind van elk level in twee richtingen zodat de speler zelf kon kiezen welke richting hij uit wilde. Als je met je auto uit de bocht ging of tegen een auto knalde ging je Ferrari op spectaculaire wijze overkop en bleven de personages voor dood op de grond liggen.

In 2016 nog te spelen op:
  • SEGA bracht in 20165 een vernieuwde versie uit voor op de Nintendo 3DS genaamd 3D Out Run

Defender Of The Crown

Deze game is een mix tussen strategie, diplomatie en actie die werd gelanceerd door Cinemaware. Het was eigenlijk een soort simulator van de samenleving in de vroeger middeleeuwen. Als spelers moest je dus andere dorpen en provinciën veroveren en voor de bevolking zorgen. Oorlog voeren tegen de vijand was ook één van je taken.

In 2016 nog te spelen op:
  • iOS: via de app store
  • PC: te downloaden via Gog

30 jaar

Deze vijf games worden in 2016 dus 30 jaar en krijgen nog steeds het nodige respect. Deze games worden gezien als de voorvaders van de games van vandaag. Zij hebben voor de grote groei gezorgd die de videogame-industrie de afgelopen decennia heeft meegemaakt.
© 2016 - 2017 Belgica95, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De nieuwe iPod NanoDe nieuwe iPod NanoDe iPod Nano is een van de best verkopende Mp3-spelers van deze tijd. Nog niet al te lang heeft deze Nano een nieuwe uit…
PewDiePie: Van Zweedse hobby gamer naar bekendste YoutuberNiet lang geleden leek filmpjes maken en deze uploaden op YouTube geen toekomst te hebben, maar deze YouTuber heeft van…
Timeline FacebookBijna iedereen kent Facebook en heeft een account. Het is zelfs zo beroemd dat er al een film over is gemaakt. Deze vorm…
Audio en video streamen via de Sony PS3Audio en video streamen via de Sony PS3De Sony playstation 3 is een spelconsole dat zowel blu-ray schijfjes, games en allerlei zaken op de harde schijf kan afs…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Computerspellen die in 2016 hun 30ste verjaardag vieren"

Infoteur: Belgica95
Gepubliceerd: 25-04-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Geschiedenis
Schrijf mee!