InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Winkelen op Internet Kerkmarkt.nl

Winkelen op Internet Kerkmarkt.nl

Winkelen op Internet  Kerkmarkt.nl Er wordt meer en meer gewinkeld via internet. Zelfs kerkgebouwen wisselen via het wereld wijde web van eigenaar. Kerkelijke goederen en onroerend goed kunnen via een aan- en verkoopsite worden verhandeld. De koepelorganisatie van kerkbeheerders start een eigen kerkmarkt.nl waar gebouwen, bijbels en orgels van eigenaar kunnen wisselen.

VKB

De VKB is de Vereniging voor Kerkrentmeesterlijk beheer in de Protestantse Kerk in Nederland. De vereniging is op 1 januari 2005 opgericht en is een voortzetting van de Vereniging van Kerkvoogdijen in de Nederlandse Hervormde Kerk (VVK) en het Landelijk Verband van Commissies van Beheer in de Gereformeerde Kerken in Nederland (LVCB). De VKB is een onafhankelijke organisatie die ten dienste van de kerk werkt. Lid van de VKB zijn gemeenten, die behoren tot de Protestantse Kerk in Nederland:
  • protestantse gemeenten;
  • hervormde gemeenten;
  • gereformeerde kerken;
  • evangelisch-lutherse gemeenten;
  • federaties van deze gemeenten.
Bijna alle (95%) bij de Protestantse Kerk aangesloten plaatselijke gemeenten zijn ook lid van de VKB. Ook zonder lid te zijn is er gebruik te maken van de diensten van de VKB.

Kerken

Honderden kerkgebouwen zullen in het tweede decennium van de 21ste eeuw worden gesloten. Een enquête leert dat 20 procent van de protestantse gemeenten bezig is met het afstoten van een kerkgebouw. De gemeenten worden kleiner en de onderhoudskosten zijn voor de gemeenteleden niet meer op te brengen. Afstoten van de kerk kan dan een optie zijn, zodat het gebouw een andere functie in de gemeenschap kan krijgen.

Ameland

In 2013 wordt de doopsgezinde kerk in Ballum verkocht aan Hotel Nobel. De Nobels maken hotelkamers in het voormalige kerkgebouw. Het is een voorbeeld van een nieuwe bestemming voor een monument dat als een molensteen om de nek van de Federatie Doopsgezind-Gereformeerd Ameland zou zijn gaan hangen. De kleine gemeente heeft nog drie kerken op het eiland te onderhouden.

Stichten

Er worden niet alleen kerken gesloten. Op diverse plekken worden er juist kerken geopend. Voor de inrichting van die kerken komt er vraag naar inventaris. De VKB brengt de aanbieder en de vrager samen op de kerkmarkt.nl vraag- en aanbodsite.

Advertentie

De VKB startte de internetsite kerkmarkt.nl het is een onderdeel van de Kerkrentmeester website - zodat leden er goederen en kerken op kunnen aanbieden, net als diensten. Vraag en aanbod wordt via de website bij elkaar gebracht. Op kerktmarkt.nl kan niet iedereen zijn kerkelijke inventaris te koop aanbieden. Om een advertentie te kunnen plaatsen moet je lid van de VKB zijn.
De advertenties kunnen gratis geplaatst worden. Alleen aan kerken die een orgel aanbieden wordt een bedrag berekend.

Rubrieken

Waar de ene kerkrentmeester naar op zoek is, wil de andere wellicht opruimen. De goederen worden via rubrieken aangeboden:
  • Interieur en inventaris;
  • boeken en bijbels;
  • roerend religieus erfgoed;
  • vastgoed;
  • pijporgels;
  • diensten, mensen/ personeel.

Bron: VKBBron: VKB

Kerkmarkt

Kerkmarkt.nl opende begin 2013 haar website. Behalve naar rubriek is er in provincie te zoeken en kun je aangeven of je iets zoekt of juist iets aanbiedt. De website heeft een eigen domeinnaam en is via de algemene website van kerkrentmeester.nl te bereiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Religieuze geschiedenis Joden 49: Joden en de ReformatieDe Reformatie brengt de corruptie van de Kerk aan het licht en brengt het Protestantisme. Voor de Joden betekent het gew…
De protestantse kerk in NederlandDe protestantse kerk (afgekort ook wel PKN genoemd) is de grootste kerkgemeenschap in Nederland. De gemeenschap heeft de…
De Grote of St. Bavo kerkOp de grote markt in Haarlem staat de Grote of St. Bavo kerk. Door de Haarlemmers wordt hij ook wel de grote kerk genoem…
Het ChristendomHet Christendom is de grootste religie ter wereld. Het is gebaseerd op het heilige boek van de Christenen: De Bijbel. Wa…
Ontwikkelingen in het jongerenpastoraatOntwikkelingen in het jongerenpastoraatIn het jongerenpastoraat zijn regelmatig ontwikkelingen als het gaat om activiteiten, beleidsvorming en hulpverlening. V…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kerkmarkt logo
  • Friesch Dagblad
  • Kerkmarkt.nl
  • Kerkrentmeester.nl
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: VKB

Reageer op het artikel "Winkelen op Internet Kerkmarkt.nl"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 15-12-2015
Gepubliceerd: 19-02-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Special: Webwinkelen
Schrijf mee!