Communicatie, van rooksignalen tot social media

Communicatie, van rooksignalen tot social media De jeugd van tegenwoordig kan zich geen leven meer voorstellen zonder mobiele telefoon of computer. Maar hoe ging dat vroeger, toen er nog geen telefoons of computers bestonden? De geschiedenis van de communicatie heeft een enorme ontwikkeling ondergaan. Beginnend bij communicatie door rooksignalen heeft het contact op afstand een ontwikkeling ondergaan richting telefoon, Internet, email, chat en social media.

Communicatie van vroeger naar nu!

De manier van communiceren heeft de laatste decennia een enorme ontwikkeling doorgemaakt. In een heel ver verleden werden primitieve middelen gebruikt om boodschappen over te brengen. Zo gebruikten de indianen rooksignalen, Afrika de tamtam en het leger geweerschoten. Op zee werden seinvlaggen gebruikt. In de 19e eeuw werd hier speciaal een seinvlaggen-alfabet voor ontwikkeld. Reeds in de 18e eeuw ontwikkelde een Fransman speciale seinposten van bewegende latten, optische telegrafen. Hiermee kon men in 13 minuten een korte boodschap versturen van Parijs naar Lille. Het over lange afstand communiceren wordt telecommunicatie genoemd.

Er zijn verschillende vormen van telecommunicatie:

Telegrafie

Telegrafie betekent letterlijk "ver schrijven". Je stuurt of ontvangt berichten zonder erbij te spreken. Voorbeelden van telegrafie zijn:
  • Rooksignalen
  • Tamtam
  • Optische telegrafie
  • Electrische telegrafie
  • Morse
  • Telex

Telefonie

Telefonie betekent letterlijk "ver geluid". Je stuurt of ontvangt gesproken berichten. Alexander Bell is in 1876 de eerste uitvinder van de telefoon. Contacten werden eerst nog gelegd via een centrale. In Nederland werd de eerste telefooncentrale in gebruik genomen in 1881. De eerste mobiele telefoon was er rond 1946, maar werkte toen nog niet goed. Pas in de jaren '90 werden mobiele telefoons ontwikkeld zoals wij die nu kennen. In de afgelopen 20 jaar zijn de mobiele telefoons steeds verder ontwikkeld. Tegenwoordig kun je niet alleen meer telefoneren met de telefoon, maar ook sms-en, apps versturen, bankieren, spelletjes spelen en Internetten.

Opkomst computer

Vlak na de Tweede wereldoorlog begon de opkomst van de computer. In eerste instantie waren dit enorme apparaten, die alleen gebruikt werden voor de wetenschap. Pas in de jaren '60 werden computers langzaamaan kleiner. Door de ontwikkeling van de microprocessor in 1971 konden computers aanmerkelijk kleiner worden uitgevoerd. In 1981 introduceerde het bedrijf IBM de eerste Personal Computer of kortweg PC. De PC vormde de basis voor het gebruik van computers door iedereen. Zonder de PC zou er nu geen Internet, email of mobiele telefoon bestaan. Vandaag de dag bezit nagenoeg ieder huishouden één of meerdere PC's. Bedrijven kunnen niet meer zonder computers.

Ontstaansgeschiedenis Social Media

Social Media is een verzamelnaam voor verschillende internet-toepassingen, waarbij mensen sociale contacten onderhouden en informatie uitwisselen. Dit kan door middel van tekst, beeld of geluid. De belangrijkste internationale social mediasites zijn YouTube, Facebook, Linkedin, Twitter en Wikipedia. Een typisch Nederlandse site is Hyves. Kenmerk van een Social Media site is de grote mate van interactie. De sites worden gevoed door onderwerpen waar mensen met elkaar over willen communiceren.

  • De eerste echte social network site ontstaat in 1997, Sixdegrees.com.
  • 2002: Friendster
  • 2003: MySpace
  • 2003: LinkedIn
  • 2004: Facebook
  • 2004: Hyves
  • 2005: YouTube
  • 2006: Twitter

Sixdegrees was de eerst echte social netwerk site. De site werd in 1997 opgericht door Andrew Weinreich. De naam Sixdegrees stond voor het six degrees of seperatation concept (het in zes stappen bij elkaar brengen van mensen). De site heeft bestaan tot 2001 en telde zo'n 1.000.000 actieve bezoekers.

Friendster werd opgericht in 2002 door Jonathan Abrams. Friendster onderscheidde zich voornamelijk door de mogelijkheid om een profiel aan te kunnen maken. De site is vooral populair in Aziatische landen en heeft maar liefst 115 miljoen leden.

MySpace ontstond in 2003 en was een initiatief van Brad Greenspan, Tom Anderson en Chris DeWolfe. MySpace was vooral gericht op muziek- en filmliefhebbers. Tot 2007 was MySpace de grootste social netwerk site die er bestond, maar in 2008 werden zij ingehaald door Facebook.

In 2003 werd LinkedIn opgericht. LinkedIn onderscheidt zich, doordat de site is gericht op het leggen van zakelijke contacten. Werkgevers kunnen vacatures plaatsen op de site en werkzoekenden kunnen een baan zoeken of hun zakelijk netwerk uitbreiden. LinkedIn heeft ongeveer 187 miljoen geregistreerde leden wereldwijd.

In 2004 ontstond de social netwerk site Facebook. Facebook is een social network site met ruim een miljard actieve bezoekers. De site is opgericht door Mark Zuckerberg. De eerste paar jaar was Facebook alleen toegankelijk voor studenten. In 2006 werd Facebook openbaar en kon iedereen zich als lid registreren. Er bestaan complete handleidingen voor het gebruik van de site. Hierin staat hoe je een profiel kunt aanmaken, vrienden kunt uitnodigen, een privacykeuze kunt maken of je netwerk kunt uitbouwen. Facebook heeft ook een "vind ik leuk"-knop. Hiermee kun je aangeven dat je een bepaald berichtje leuk vindt, of je kunt hiermee fan worden van een bedrijf die jij wel goed vindt.

Eveneens in 2004 werd de social netwerk site Hyves opgericht door Raymond Spanjar, Floris Rost van Tonningen en Koen Kam. Hyves is een Nederlandse site met voornamelijk Nederlandse bezoekers. Halverwege 2012 heeft de site ongeveer 9,8 miljoen leden. Hyven wordt als woord opgenomen in Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal.

In 2005 werd de video-site YouTube opgericht door Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim. Met deze site kunnen videofilmpjes worden geüpload. Je kunt dus je eigen filmpjes publiceren op deze site. YouTube heeft dan ook als slogan: YouTube, Broadcast Yourself!
Veel beginnende artiesten hebben gebruik gemaakt van YouTube om bekendheid te krijgen.

Twitter is opgericht in 2006 door Noah Glass en Jack Dorsey van het bedrijf Obvious Corp. Het is een social netwerk site waarmee gebruikers korte berichtjes van maximaal 40 karakters kunnen publiceren. Je kunt op de site een eigen profiel aanmaken. Twitteren is ontstaan uit het sms-en per mobiele telefoon. Bij een sms kun je een berichtje versturen van maximaal 160 tekens, bij tweets zijn dit 140 tekens + 20 voor de gebruikersnaam.
© 2013 - 2024 Caressa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Sociale Media, overheid en de gevarenSociale Media, overheid en de gevarenOnder social media of wel sociale media wordt een online platform verstaan, waarop je met elkaar kunt communiceren. Het…
Uw kind en social media, hoe houdt u dit onder controle?Social media is tegenwoordig dé nieuwe trend. Behalve jongeren en ouderen, hebben ook steeds meer kinderen tegenwoordig…
Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Social media biedt organisaties de mogelijkheid om op een ideale manier (goedkoop, snel, gebruiksvriendelijk, groot bere…
Betekenis en invloed van social mediaBetekenis en invloed van social mediaDaar waar de invloed van de oude media, zoals kranten, tanende is zien we de opkomst van de social media; ook wel nieuwe…
Wat is en hoe vervoegen van Twitteren, Tweeten en Retweeten?Wat is en hoe vervoegen van Twitteren, Tweeten en Retweeten?Twitteren, Tweeten en Retweeten... wat zijn ze en kunnen deze woorden vervoegd worden? Deze woorden stammen af van de so…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Peggy Marco, Pixabay
  • http://www.scholieren.com/werkstuk/4618
  • http://www.social-media.nl/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/YouTube
  • http://www.infosites.be/facebook.php
Caressa (76 artikelen)
Laatste update: 08-10-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 5
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.