InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Waddenzee Werelderfgoed in Fotopedia

Waddenzee Werelderfgoed in Fotopedia

Waddenzee Werelderfgoed in Fotopedia Het Werelderfgoed Waddenzee staat in de Fotopedia Heritage. Fotopedia en UNESCO bundelden een verzameling foto’s in een applicatie die de werelderfgoed locaties van de hele wereld laat zien. De Waddenzee staat er bij en alle werelderfgoedlocaties van Nederland staan er op. Onder het mom: 'een beeld zegt meer dan duizend woorden' is er een foto app voor het Werelderfgoed gemaakt.

Waddenzee Werelderfgoed

Encyclopedie

Sinds 2009 bestaat de digitale foto-encyclopedie Fotopedia (voorheen Fotonauts), het fotografische zusje van Wikipedia. Het werd door een medewerker van Apple bedacht. Waar Wikipedia voornamelijk teksten met illustraties en foto’s over diverse onderwerpen plaatst, zet Fotopedia foto’s bij elkaar in een digitale foto-encyclopedie. Fotopedia is er voor:
  • internet
  • flipboard
  • iPhone applicatie
  • iPad app

Internet

Fotopedia heeft van diverse onderwerpen een foto-encyclopedie samengesteld en in een website gepubliceerd. Om jouw onderwerp te vinden tik je een zoekwoord in en de foto's verschijnen.

Flipboard

Met flipboard kun je je eigen digitale magazine samenstellen en dit delen op social media.

iPhone en iPad app

Het fotobestand van Fotopedia is via iPhone, iPod en iPad te raadplegen door de applicatie te downloaden via iTunes van Apple.

Beeld

Onder het mom van “Een beeld zegt meer dan duizend woorden” werkte de bedenker van Fotopedia zijn idee uit. Het werd de digitale encyclopedie van foto’s. Het principe is gestoeld op crowdsourcen: leden kunnen hun eigen foto’s aan de database toevoegen. Samen maken de fotografen het grootste online fotoboek. Het principe werkt gelijk aan dat van de tekstuele Wikipedia: redacteuren werken op de achtergrond mee en houden de standaard hoog.

Fotoverzameling

In Fotopedia staan inmiddels honderdduizenden foto’s met bijbehorende artikelen. Fotopedia begon in 2009 onder de naam Fotonauts, een website waar online fotoalbums konden worden gemaakt. Het bedrijf dat de foto-encyclopedie ontwikkelt heet nog steeds Fotonauts, maar de toepassingen kregen de naam Fotopedia mee.

Werelderfgoed

Sinds 2010 draait Fotopedia Heritage, de Fotopedia met foto’s van het werelderfgoed. De Chinese Muur, de Akropolis, de Dolomieten, Victoria watervallen, Florence en Siena: ze staan er allemaal in. Met een speld op de kaart kun je surfen naar het werelddeel en het werelderfgoed van jouw keuze en je kunt een ster geven aan je favoriete foto.

UNESCO

UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) en Fotopedia sloegen de handen ineen. UNESCO beheert sinds 1972 een lijst van Werelderfgoed-locaties, een lijst die nog steeds groeit en waar zo nu en dan een locatie van verdwijnt door slecht beheer, natuur- of oorlogsgeweld. Bijna 1000 plaatsen van cultureel en natuurlijk erfgoed in meer dan 150 landen zijn erkend als werelderfgoed en staan op de lijst.

Werelderfgoed Waddenzee in Fotopedia Heritage app / Bron: FotopediaWerelderfgoed Waddenzee in Fotopedia Heritage app / Bron: Fotopedia

Waddenzee

Een groot deel van het waddengebied is sinds 2009 bijgeschreven op de Werelderfgoedlijst en de rest van de Waddenzee schoof in 2014 aan. De Waddenzee is in de app te vinden onder het kopje Europe’s Natural, het natuurlijk erfgoed van Europa. De foto van het waddengebied is een van de 25.000 foto’s in Fotopedia Heritage.

Applicatie

De Fotopedia Heritage app is er alleen voor Apple producten, voor de iPhone, iPod en de iPad. De app staat in de Wall of Fame van mooiste applicaties van Apple. De schitterende foto’s in de app maken mensen enthousiast voor het werelderfgoed. UNESCO hoopt dat de applicatie bijdraagt aan het besef dat het werelderfgoed beschermd moet worden. De app is gratis te downloaden.

Wat kun je verwachten van deze app:

  • Reis plannen
  • Diashow
  • Achtergrond – van een foto uit Fotopedia Heritage is een achtergrond te selecteren voor iPhone,iPod en iPad
  • Social Media – verzenden via e-mail, delen met Twitter en Facebook
  • Zoeken & Navigeren
  • Shuffle
  • Retina Display – voor scherpe afbeeldingen

Gegevens Fotopedia Heritage app:

  • Naam: Fotopedia Heritage
  • Kosten: Gratis
  • Samensteller: Fotonauts.inc
  • Categorie: Reizen
  • Voor: iPad en iPhone en iPod

Augustus 2014

In augustus 2014 zijn de Fotopedia apps uit de app store gehaald. Het project is gestopt.
Er is wel een Heritage App te downloaden, maar die kost € 2,99.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wadden Vijfje – herdenkingsmunt voor de WaddenzeeWadden Vijfje – herdenkingsmunt voor de WaddenzeeDe Waddenzee heeft een officiële herdenkingsmunt, geslagen in de Koniknklijke Nederlandse Munt in Utrecht. Op 10 juni 20…
Big Five van de Waddenzee - vijf grote dieren dichtbijBig Five van de Waddenzee - vijf grote dieren dichtbijDe Waddenzee is een getijdengebied dat uniek is in de wereld. Niet voor niets werd het in 2009 bestempeld als Werelderfg…
De kleuren van het wad - het boek van Kester FreriksDe kleuren van het wad - het boek van Kester FreriksDe kleuren van het wad is een boek van Kester Freriks. Het boek heeft als ondertitel: Van bedreigde zee tot werelderfgoe…
UNESCO Werelderfgoed Waddenzee - het eerste lustrum in 2014UNESCO Werelderfgoed Waddenzee - het eerste lustrum in 2014De Waddenzee, het Duitse en Nederlandse deel, mag zich sinds 2009 Werelderfgoed noemen. In 2014 wordt het eerste lustrum…
Neuwerk – Duits waddeneiland voor de kust van CuxhavenNeuwerk – Duits waddeneiland voor de kust van CuxhavenNeuwerk is een klein eiland, maar wel een bijzonder eilandje. Het ligt voor de kust van de waddenhaven Cuxhaven in de Wa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fotopedia logo
  • Fotopedia
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Fotopedia

Reageer op het artikel "Waddenzee Werelderfgoed in Fotopedia"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 26-11-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: Waddenzee
Schrijf mee!