InfoNu.nl > Pc en Internet > Zoekmachines > Wiki, meer dan encyclopedie alleen

Wiki, meer dan encyclopedie alleen

Wiki, meer dan encyclopedie alleen Net als in de zakenwereld vind je ook op internet een aantal bekende merken: Google, eBay of Amazon. Daartoe hoort ook Wikipedia, een vrij toegankelijke encyclopedie. Wikipedia is voor iedereen inmiddels een begrip maar de makers ervan bieden nog meer sites aan met gratis en vrij beschikbare kennis.

Wikimedia Foundation

Wikipedia wordt geschreven en aangevuld door een netcommunity: iedereen kan zo zijn kennis met anderen delen. Wikipedia is echter maar één van de projecten van de internationale non-profit-organisatie Wikimedia Foundation, die zich heeft toegelegd op de verspreiding van vrij toegankelijke kennis. De afkorting Wiki siert nóg een aantal projecten, die hoogwaardige content op afroep ter beschikking stelt.

Voor het beheer van de verschillende websites onderhoudt de Wikimedia Foundation, een uitgebreide technische infrastructuur. De kern daarvan is een computercentrum met meer dan 100 servers in Tampa, Florida. Daarnaast zijn er ook nog kleinere vestigingen in Frankrijk en Nederland.

Wikisource: vrije encyclopedie

Wikisource is een verzameling originele teksten (bronteksten), die geheel vrij van auteursrecht danwel onder licentie zijn gepubliceerd. De Nederlandstalige omgeving van Wikisource omvat momenteel (maart 2010) al meer dan 4000 pagina´s van meer dan 1600 geregistreerde gebruikers.

Wikiquote: citatenverzameling

Wikiquote is een gratis compendium van citaten, afkomstig van filosofen (zoals Plato) tot muzieksterren (zoals Madonna). De Nederlandstalige versie van Wikiquote is op 26 mei 2004 in gebruik genomen. Bijzonder handig: de citaten kunnen doorzocht worden op naam, geslacht, nationaliteit, beroep, jaar, onderwerp en categorie.

Wikibooks: leer- en lesmateriaal

Wikibooks is een meertalige on-line bibliotheek van leer- en lesmaterialen zoals talencursussen en handboeken, waarvan de inhoud vrij beschikbaar staat en altijd zal blijven staan. Gebleken is dat Wikibooks bijdraagt aan zelfstudie bij studenten en leerkrachten in het hoger onderwijs en universiteiten. Het project Wikibooks is gestart in juli 2003 en sedert toen heeft een groot aantal vrijwilligers al meer dan 80.000 modules in meer dan 50 verschillende talen aangelegd.

Wikinews: gratis nieuws

Wikinews, gestart in december 2004, is een onafhankelijke nieuwsbron die beoogt om over nieuws van meest uiteenlopende aard vanuit een neutraal standpunt te berichten. Iedereen kan zelf berichten over grote en kleine actuele gebeurtenissen bijdragen, hetzij uit directe ervaring of in de vorm van een samenvatting uit andere bronnen. Wikinews beoogt ook een tegenwicht te zijn voor allerlei commerciële nieuwsbronnen en wil in dat verband de garantie bieden dat berichten op juistheid zijn gecontroleerd en de betrouwbaarheid ervan zorgvuldig werd nagetrokken.

Wiktionary: woordenboek

Wiktionary kan men beschouwen als een meertalig woordenboek dat ten doel heeft om uiteindelijk de gehele woordenschat van elke denkbare taal vrij toegankelijk te maken. En daarbij moet men eveneens denken aan zaken als etymologie, uitspraakvoorbeelden, woordvorming, citaten enzovoort. Woorden die eenvoudig zijn af te beelden, worden vaak van een passende illustratie of animatie voorzien. Wiktionary werd in december 2002 in gebruik genomen en omvat inmiddels meerdere honderden taalgebieden en miljoenen beschreven woorden .
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wiki, meer dan encyclopedie alleen"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 11-05-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Zoekmachines
Schrijf mee!