Online voetbalgame: Online soccer manager (OSM)

Voetbalmanagementgames zijn erg populair. Naast de computerspellen die je in de winkel kunt kopen heb je een een online voetbalmanagementgame: “Online Soccer Manager” of kortweg “OSM”. Deze game wordt in meerdere landen gespeeld, maar is gewoon in het nederlands te spelen.

Hoe werkt Online Soccer Manager

Met OSM kun je hetzelfde als met de andere voetbalmanagementspellen. Eerst bouw je je eigen elftal samen door spelers te kopen en te scouten. Voor het scouten kun je gebruik maken van de scoutlijst. Met dit hulpmiddel kun je effectief scouten naar de positie van spelers of op landen. Je kan je elftal laten groeien door de juiste beslissingen te nemen wanneer het bijvoorbeeld gaat over wie de corners en vrije trappen mogen nemen. Daarnaast kan je team ook groeien door de trainingskampen die je kunt organiseren. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om te wedstrijden, zodat je uiteindelijk kampioen kan worden waardoor je geworven sponsporen tevreden zijn.

Online Soccer Manager kent zijn oorsprong in Nederland. Vanaf 2001 is het voor Nederlanders bereikbaar en vanaf 2004 ook voor andere landen. De meeste gebruikers komen ook nog uit Nederland. Er zijn zo’n 68 competities waarin de managers met hun teams de wedstrijden spelen.

OSM VoetbalManager Wiki

Via Wikipedia is er zelfs een encyclopedie voor OSM gebouwd door de spelers van OSM. Hier wordt alle informatie over het spel verzameld, waaronder mogelijke verbeteringen en bugs, handleidingen en informatie over de clubs. Voor beginners en voor experts is de website ideaal. Beginners vinden er informatie over hoe je kan beginnen met het managen van je eigen team. Voor alle spelers is de OSM-wiki ideaal om informatie te verzamelen over de tegenstander, spelers die je mogelijk wilt kopen en het verloop van de competitie. Dat is vergelijkbaar met de gewone voetbalwereld. Alle kanten van die wereld worden belicht, zoals de sponsoren en het stadium.

Online Soccer Manager Tips

  • Gebruik OSM wiki om informatie te verzamelen over andere team en spelers. Bij games is kennis de sleutel. Het spel leer je vaak door het te gebruiken, maar ook als je het spel al speelt, kan het geen kwaad om het een en ander nog eens na te lezen op OSM wiki. Wie weet kom je iets nieuws tegen!
  • Zorg dat je formatie aansluit bij je wedstrijdtactiek. Zo kun je bij een verdedigende formatie (4-5-1) goed kiezen voor de “schiet van afstand” wedstrijdtactiek.
  • Trainingskampen zijn erg effectief, maar ze zijn maar beperkt beschikbaar (2 of 4). Denk daarom vooruit, zodat je de trainingskampen kan gebruiken voor je moeilijkste webstrijden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Online voetbalgame: Online soccer manager (OSM)"

Infoteur: Mabe
Laatste update: Juli 2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!