Houd het kort met bitly

Houd het kort met bitly Iedereen heeft het wel eens: je komt een leuk artikel of een leuke site tegen op internet, en je wilt dit delen met je vrienden. Via social media kun je uiteraard gewoon de link kopiëren en plakken. Maar wat nou als je dit via papier wilt delen?

Maak het kort!

Gelukkig is er een gratis tool uitgevonden die dit probleem verhelpt, Bitly genaamd. Bitly is een online tool waarmee lange links met meerdere 'slashes' ( / ) en veel termen makkelijk en snel worden ingekort naar korte, makkelijk te onthouden links. En het mooiste van alles, het is gratis! Zo krijg je een link die begint met http://bit.ly. Dan komt er een slash ( / ) en een unieke 'tag' die naar jouw pagina linkt. Zo simpel is het! Ga naar de site van bitly, plak de lange link, noteer de verkorte link. Makkelijk toch?

Accounts en tools

Op de site van bitly kun je ook een eigen account maken. Dit kan via een e-mailadres en wachtwoord, maar ook via Facebook of Twitter als je dat liever wilt. Als je een account maakt krijg je een paar mooie extra's. En ook dit is allemaal gratis!

Overzicht

Je hebt voor jezelf één duidelijk overzicht met alle verkorte links die je maakt via bitly. Zo kun je ze later snel en makkelijk weer opzoeken, of delen met vrienden!

Personaliseren

Soms is het makkelijker om je 'tag' aan te passen, omdat dit makkelijker te onthouden is, of gewoon mooier staat. Dat kan ook met een account. Klik na het plakken van de lange link op het potloodje, en pas de tag aan. Bitly geeft dan direct aan dat je tag is aangepast, of dat de tag al in gebruik is.

Bundelen en verzamelen

Met een eigen bitly account kun je ook 'bundels' maken. Dit zijn verzamelingen waar je linkjes in kunt stoppen. Heb je bijvoorbeeld veel links naar filmpjes, en ook veel links naar artikelen, dan kun je die twee scheiden in twee aparte bundels. Je kunt de bundels privé of openbaar zetten. En als het openbaar is, kun je de bundels met iedereen delen! Super handig als je ook links naar eigen pagina's maakt. Dan kun je in één keer al je links naar iemand toesturen.

Statistieken

Het is natuurlijk leuk om te zien hoeveel mensen je links gebruiken. Ook dat kan met bitly! Je kunt heel duidelijk per link zien hoe vaak deze is geopend. Je kunt zelfs hele uitgebreide statistieken zien, waardoor je kunt zien uit welke landen je bezoekers komen.

Voor webmasters: nóg persoonlijker

Ook biedt bitly een mooie mogelijkheid voor webmasters en domeineigenaren. Je kunt een subdomein (bijvoorbeeld link.infonu.nl) koppelen aan bitly, en die dan gebruiken voor je links. Je shortlink wordt dan bijvoorbeeld http://link.infonu.nl/mijntag. Dit staat erg professioneel, en het is nog handig ook!

Alternatieven

Natuurlijk is Bitly niet de enige 'link shortener' die op internet te vinden is. Er zijn er nog meer te vinden, gelanceerd door diverse bedrijven/instanties. Zo heeft Google de dienst http://goo.gl bedacht. Het nadeel van deze is dat je geen accounts kunt gebruiken, en dus ook geen statistieken kunt inzien. Ook bestaan er alternatieven waar je zelf ook nog wat aan hebt. Bijvoorbeeld http://adf.ly. Dit werkt net zoals bitly, alleen is er één duidelijk verschil. Als de bezoeker naar de link gaat, krijgt hij of zij eerst een advertentie te zien. Hiervoor betalen de adverteerders, en een deel van de opbrengst gaat dan naar jou. Zo kun je, mits je veel hits hebt, er ook nog wat aan verdienen.
© 2013 - 2020 Jochempluim, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Afbeelding: url.jpg - http://hackersprotocol.blogspot.nl/2012/06/change-bloggers-country-specific-url.html

Reageer op het artikel "Houd het kort met bitly"

Infoteur: Jochempluim
Laatste update: December 2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Tips en tricks
Schrijf mee!