De computer BIOS

Wat is nu precies een BIOS, welke gegevens zijn opgeslagen en hoe werkt het precies. Dit artikel zal antwoord geven op uw vragen omtrend wat een BIOS van een computer nu precies is.

Wat is een Computer BIOS

Bios is de afkorting voor Basic Input Output System. Elke computer van desktop tot laptop bevat een BIOS. Een BIOS kan je vergelijken met een klein programma welke begint te werken zodra een computer wordt aangezet. In de BIOS zijn gegevens opgeslagen over het computersysteem en tevens behoudt de BIOS standaard instellingen. Tevens bevat het diverse instellingen en instructies welke ervoor zorg dat het systeem op gang komt.

Gegegevens in de BIOS

De gegevens in de BIOS zijn bijvoorbeeld gegegevens over verschillende schrijfstations en de volgorde waarmee deze opgestart moeten worden. Tevens worden de schrijfstations gecontroleerd of deze een besturingssysteem bevatten. Tevens de BIOS instellingen om bijvoorbeeld het toestenbord, de muis en het scherm te bedienen. Tevens activeerd de BIOS andere BIOS systemen indien deze aanwezig zijn, denk hierbij aan een BIOS welke op een ingebouwde geluidskaart kan staan.

De BIOS wijzigen

Bij de meeste systemen is het mogelijk de BIOS te benaderen door na het aanzetten van de computer een bepaalde toets of toetsencombinatie te gebruiken of ingedrukt te houden tijdens het opstartproces. Hierna beland je automatisch in de BIOS waarin de aanpassingen gemaakt kunnen worden betreft het systeem. Het is aan te raden dit alleen tedoen indien u verstand van zaken heeft.

Meer BIOS

  • De BIOS bevat een ROM chip, dit garandereerd dat de BIOS altijd beschikbaar is en niet beschadigd zal worden door schijffouten.
  • De meeste moderene pc's maken gebruik van Flash BIOS. Dit betekend dat de BIOS op een chip met herschrijfbaar geheugen staat welke bijgewerkt kan worden indien nodig, nadeel hiervan is dat het mogelijk is dat virussen in de BIOS zich kunnen nestelen.
  • Omdat het BIOS systeem reeds meer dan 20 jaar oud is, heeft Intel een vervanger klaar in de vorm van Extensible Firmware Interface.
© 2006 - 2020 Webbie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over een BootsectorvirusWat is een bootsectorvirus, wat doet een bootsector virus, hoe kom ik er weer van af en hoe kom ik er achter dat ik een…
Equity theory als middel om te mensen te motiverenEquity theory als middel om te mensen te motiverenEquity theory biedt een solide basis om werk zodanig vorm te geven dat de motivatie van werknemers niet negatief beïnvlo…
De kracht van RAID (Installatiehulp)Supersnel of superveilig met meerdere harddisks! Raakt u soms ook zo gefrustreerd van uw harde schijf? Hij is te langzaa…
Oliegekoelde, geluidsarme computerComputers worden heet als ze aan staan. Ze moeten gekoeld worden. Normaliter gebeurt dat door middel van ventilators die…

Knoppix als gratis besturingssysteem in 2020Knoppix als gratis besturingssysteem in 2020Knoppix 8 is een gratis besturingssysteem. Kies in 2020 voor instant linux live of probeer Knoppix. Het besturingssystee…

Reageer op het artikel "De computer BIOS"

Reacties

T. V. D. Molen, 28-04-2013 17:24 #2
Mijn floppydrive werkt niet meer zoals het moet. Vermoedelijk is er wat fout gegaan in de
bios. Hoe kan ik dat controleren of verhelpen. Ik kan namelijk de floppy niet meer met gegevens vullen b.v. met muziek van een keyboard gegevens vanaf de floppy naar de comp. laden.

Tvdmolen, 26-08-2011 09:53 #1
Waar kan ik voldoende informatie vinden aangaande de BIOS en eventuele aanpassingen i.h.b. over de Floppy Drive.

Infoteur: Webbie
Gepubliceerd: 21-11-2006
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Reacties: 2
Schrijf mee!