Blender 3D, Waar te beginnen?

Blender 3D, Waar te beginnen? Blender 3D is een fascinerend programma om 3D tekeningen en animaties te maken. Maar hoe te beginnen met Blender 3D? Er is meer dan voldoende informatie te vinden op het internet, alleen is de kans groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet en hap snap aan de gang gaat. Met als risico dat je halverwege het bijltje er bij neer gooit, omdat je niet de gewenste resultaten behaalt. Kortom, een goed begin is het halve werk.

Hoe te beginnen met Blender 3D

Klinkt simpel, en is misschien een schot voor een open doel. Begin met het maken van een aantal mappen. Gebruik deze mappen voor het bewaren van allerhande Blender 3D documentatie. Zo kun je een map maken voor Blender 3D software beschrijvingen, een map voor Blender 3D tutorials, een map voor Blender 3D textures, en een map voor allerhande Blender 3D bestanden die je inspireren. Het is ook zinvol om in deze mappen een scheiding te maken tussen filmpjes en PDF bestanden. Maak ook bij je favorieten een map aan voor online Blender 3D documentatie.

Hou het klein.

Heb niet de illusie dat je na 2 avonden surfen en inlezen op het internet je kunt beginnen met Blender 3D, en dat je na een week en perfecte animatie gemaakt hebt. Blender is een dusdanig geavanceerd programma, dat het maanden kost voordat je alle ins en outs beheerst. En zelfs dan is het nog de vraag of je ze allemaal beheerst. Wees dus reëel in je verwachtingen.

Blender geïnstalleerd, en dan?

Goed, nu heb je je mappen gemaakt, en je hebt blender geïnstalleerd. En nu? Nu ga je beginnen met het stap voor stap doorwerken van een tutorial. Er zijn verschillende tutorials te vinden op het internet.
Aandachtspunten:
  • Kies een tutorial uit die niet te kort is, maar die zeker ook niet te lang is.
  • Kijk ook of er een logische volgorde in de opbouw van de tutorial zit. Zo is de tutorial van Central Dauphin High School een schoolvoorbeeld van een helder en gestructureerd boek, waarmee je een goede basis kunt leggen. Deze tutorial is Engelstalig.
  • ga op zoek naar een tutorial die het beste bij jou past, en de manier die bij jou past. Sommige mensen vinden het prettig om een tutorial te lezen, een andere mensen willen het graag zien, en kijken naar tutorials bij You-tube.
  • Mocht jouw voorkeur uitgaan naar een Nederlandstalige tutorial, dan kun je Blender Course voor Blender v2.44, Basis technieken downloaden. Deze tutorial is niet zo uitgebreid als die van Central Dauphing High School, maar geeft toch een goede indruk van wat je met blender kunt doen.
  • Tevens vind je hier nog een aantal Nederlandstalige tutorials die dieper op bepaalde onderwerpen ingaan. en ga op zoek naar degene die het beste bij jou past.

Klaar met een Tutorial, en nu?

Als je klaar bent met een tutorial, dan is de volgende vraag? En nu? Nu ga je herhalen en verdiepen. Dit kun je goed doen bij Blender 3D design course. Hier vind je een aantal tutorials met voorbeelden om te maken. Of bij Blender zelf op de site natuurlijk. Ook hier vind je een aantal tutorials die dieper op de materie in gaan.

Naslagwerken en verdieping

Als je met een tutorial bezig bent komt er gegarandeerd een moment dat je ergens tegenaan loopt, en in die tutorial niet voldoende informatie kunt vinden. Wat dan erg aangenaam is, dat je een naslagwerk bij de hand hebt. Daar zijn ook weer verschillende mogelijkheden voor.
Het beginpunt is bij Blender 3D Wiki, de Blender3D manual.
Een aanrader is ook Blender_3D: Noob to Pro. Ook dit is een uitgebreide handleiding met een aantal tutorials.

Veel plezier!
© 2009 - 2020 Sysnet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Blender 3D, spelen met licht en schaduwBlender 3D, spelen met licht en schaduwNadat je je eerste simpele ontwerpen gemaakt hebt, en daar een paar afdrukken van bekeken hebt, blijf je met het gevoel…
Microtorrent, de torrent downloaderMicrotorrent, de torrent downloaderAls je op zoek bent naar een goede bittorrent client, dus een programma dat torrents download, dan is utorrent de geschi…
Geef je Wi-Fi signaal een boostGeef je Wi-Fi signaal een boostWi-Fi is een netwerk dat apparaten, zoals laptops en smartphones, met het internet kunnen verbinden. Klinkt eenvoudig, n…
Torrents downloadenTorrents downloadenEr is veel te vinden op het web: muziek, films, e-books etc. De makkelijkste manier om deze bestanden binnen te halen is…

De beste (gratis) internetfilters om veilig te internettenDe beste (gratis) internetfilters om veilig te internettenVoor ouders, kinderen en iedereen die inhoud van websites wilt filteren, kan een internetfilter (of webfilter) een uitko…
Opera, de browserOpera, de browserOpera speelt al vijftien jaar mee in de browsermarkt en is één van de meest innovatieve browsers. Naast versies voor de…
Bronnen en referenties
  • Blender Course voor Blender v2.44, Basis technieken http://www.blendercourse.com/Dutch.aspx, bezocht op 16-03-2016
  • Blender 3D design course http://www.gryllus.net/Blender/3D.html, bezocht op 16-03-2016
  • Blender.org http://www.blender.org/education-help/tutorials/, bezocht op 16-03-2016

Reageer op het artikel "Blender 3D, Waar te beginnen?"

Infoteur: Sysnet
Laatste update: Maart 2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!