Flickr – Populaire fotosite en online fotoalbum van Yahoo!

Flickr – Populaire fotosite en online fotoalbum van Yahoo! Het delen van foto’s via het web heeft een enorme vlucht genomen. Dit zogeheten “online photo sharing” plus het sociale netwerk wat er uit voort kan vloeien, voorziet blijkbaar in een grote behoefte bij velen. Legio mensen maken dan ook gebruik van een of andere fotosite. Dit artikel gaat over Flickr, een populaire fotosite en één van de grootste succesverhalen van Web 2.0. Hier kun je er alles over lezen: het ontstaan, de overname door Yahoo!, de concurrenten zoals Facebook en Photobucket, enz.

Wat is Flickr?

Flickr is één van de vele fotosites die er zijn te vinden op het internet, zogenaamd “online photo sharing”. Maar Flickr is niet zo maar een fotosite, Flickr is wereldwijd één van de meest populaire websites voor het delen van (digitale) foto’s. Wellicht is Flickr niet de allergrootste, maar het behoort wel tot één van de meest bekende fotosites ter wereld en één van de meest gebruikte online fotoalbums. Wat is dat precies een fotosite? Een fotosite is een webdienst voor het opslaan en delen van digitale foto’s met anderen. Iedereen die een account heeft bij Flickr kan daarop zijn of haar foto’s beheren en anderen deelgenoot daarvan maken. Je kan de website dus beschouwen als een mega grote opslagplaats voor foto’s. Met Flickr kun je behalve foto’s opslaan nog een heleboel andere dingen doen zoals foto’s sorteren, foto’s zoeken, foto’s delen, commentaar geven op andermans foto’s of ontvangen op je eigen foto’s, je aansluiten bij een groep of groepen, enz…

Het ontstaan van Flickr

De webdienst Flickr voor het opslaan en delen van digitale foto’s met anderen is ontwikkeld door het Canadese bedrijf Ludicorp Research & Development Ltd. gevestigd in Vancouver, British Columbia. Ludicorp is opgericht op 17 juni 2002 door het echtpaar Stewart Butterfield en Caterina Fake tezamen met Jason Classon. Butterfield en Fake richtten hun bedrijf op twee weken na hun huwelijksreis. De naam Ludicorp komt van het Latijnse woord “ludus” wat “spel / spelen” betekent. Het eerste product van dit bedrijf was “Game Neverending”, een multiplayer online game. In 2004 werd hieraan een nieuwe feature toegevoegd namelijk een “chat environment met photo sharing”. Dit was de gouden greep, zoals achteraf bleek. Al gauw overstemde deze nieuwe feature het spel zelf, de populariteit er van was ongekend. Ludicorp realiseerde dat het iets zeer waardevols in handen had en zette de verdere ontwikkeling van Game Neverending even terzijde en focuste zich volledig op het ontwikkelen van een nieuwe fotosite, genaamd Flickr. In een zeer korte tijd werd Flickr, nog maar in de betafase, één van de meest populaire fotosites. De site www.flickr.com is een web 2.0 applicatie waar je foto’s kunt oploaden naar het internet; een online opslagplaats met een zeer actieve chat-community.

Flickr & Yahoo

Het grote succes van Flickr bleef uiteraard niet onopgemerkt. Grote partijen zoals Yahoo! en Google begonnen serieuze interesse te tonen in deze populaire fotosite. Het verhaal is bekend, op 20 maart 2005 werd Flickr over genomen door Yahoo!. Als gevolg van de overname voelde Yahoo! zich genoodzaakt om haar eigen foto service (Yahoo Photos) in september 2007 te sluiten en de aandacht volledig te richten op de uitbreiding en verdere ontwikkeling van Flickr. Officiële bedragen voor de overname zijn nooit genoemd, maar The Wall Street Journal citeert bronnen die beweren dat het tussen de 40 tot 50 miljoen dollar zou zijn geweest. Een koopje dus! Als je weet dat alleen al de eerste kwartaalcijfers van 2007 van Yahoo! een omzet aangaven van 1,7 miljard dollar. Het grootste deel hiervan kwam uit de exploitatie van advertentieruimte, terwijl 12% van de omzet (204 miljoen dollar dus) afkomstig was uit het innen van abonnementsgelden op onder andere de Flickr Pro-accounts. Hoeveel betalende Pro-accounts Flickr heeft, wilde Yahoo! niet bekend maken.

Concurrenten van Flickr

  • Facebook (van Facebook, Inc.)
  • Photobucket (van Fox Interactive Media)
  • Picasa (van Google)
  • Webshots (van American Greetings)
  • KodakGallery (van Kodak)
  • MijnAlbum (van MijnAlbum B.V., de grootste Nederlandse fotosite)

Is Flickr de grootste fotosite?

Nee, Flickr is niet de grootste fotosite. De grootste fotosite ter wereld is Facebook. Om enigszins een beeld te geven van hoe de verhoudingen liggen, wordt er vervolgens gekeken naar aantallen unieke bezoekers, aantallen geuploade foto’s en aantallen accounts. Voor zover daar überhaupt al gegevens over gevonden kunnen worden, want alle fotosites hebben één ding gemeen het bekend maken van officiële cijfers is niet hun sterkste kant.

Totaal aantal unieke bezoekers
Cijfers uitgebracht door comScore Inc., de wereldleider op het gebied van marktonderzoek binnen de digitale wereld, geven de totalen unieke bezoekers weer, wereldwijd gemeten. Duidelijk is dat Facebook zijn voorsprong op de concurrenten nog meer vergroot heeft. Ook is goed af te lezen dat Flickr concurrent Photobucket al bijna ingehaald had en een goede stijgende lijn vertoont, waardoor het voor de hand ligt dat Flickr spoedig de tweede plaats zal innemen. Verder kun aflezen dat Picasa – de fotosite van Google – redelijk stabiel is, maar dus ook geen echte groei meer vertoont, waardoor het voor concurrenten geen gevaar meer vormt.

Dat Facebook zijn concurrenten ver achter zich laat, is niet geheel verwonderlijk omdat Facebook in opzet feitelijk een sociaal netwerk is. Facebook is inmiddels uit gegroeid tot het grootste sociale netwerk met meer dan 250 miljoen gebruikers wereldwijd. Al die gebruikers hebben de mogelijkheid om foto’s te uploaden en doen dit dan ook, vandaar de hoge aantallen foto’s die aan deze site gekoppeld zijn.
Totaal aantal geuploade foto’s
Behalve naar de totalen unieke bezoekers kun je ook de totalen geuploade foto’s door gebruikers naast elkaar leggen. Eind oktober 2008 waren dit de cijfers: Facebook 10 miljard foto’s, Photobucket 6,2 miljard foto’s en Flickr 2 miljard foto’s. Het aantal Flickr foto’s bedroeg in juni 2009 ruim 3,6 miljard. Wat in 8 maanden tijd een respectabele stijging genoemd mag worden. De stijging bij Photobucket bedroeg iets minder van 6,2 naar 7,5 miljard.

Totaal aantal accounts
Flickr, en andere fotosites ook, zijn niet erg gul met het rond spreiden van officiële cijfers. Het aantal Flickr accounts werd in maart 2008 geschat op ruim 23 miljoen, die van Photobucket op 40 miljoen.

Wat voor soort foto’s staan op Flickr?

Je zou kun zeggen “alles”, behalve dan porno- en sexfoto’s. Populaire soort foto’s die worden geupload zijn vakantiefoto’s, foto’s van kinderen (baby’s), dieren (zowel in het wild als huisdieren), planten/bloemen, sport, stadsgezichten, enz……….
Het uploaden van foto’s naar Flickr is heel eenvoudig. Uploaden vanaf je computer, rechtstreeks vanaf je digitale camera of rechtstreeks vanaf je mobiel.
Flickr ondersteunt de bestandsformaten JPEG, GIF en PNG. Bestanden in het formaat TIFF en sommige andere formaten kunnen wel geupload worden, maar zullen automatisch geconverteerd worden naar het JPEG formaat.

Sinds begin april 2008 heeft Flickr een nieuwe dienst Flickr Video gelanceerd. Naast foto's kunnen nu dus ook video's geplaatst worden. Volgens zeggen gaat Yahoo! hiermee, gebruik makend van de internationale populariteit van Flickr, ogenschijnlijk de concurrentie aan met Googles YouTube. Maar met de beperkingen van Flickr Video (filmpjes mogen niet meer dan 90 seconden duren en niet zwaarder dan 50MB zijn) zal de fotosite geen echte rivaal zijn voor sites als YouTube of Vimeo. Bovendien hebben veel gebruikers van Flickr aangegeven dat ze liever hebben dat Flickr een echte fotosite blijft.

Talen op Flickr

Momenteel kun je bij Flickr uit de volgende talen kiezen:
  • Chinees
  • Engels
  • Duits
  • Spaans
  • Frans
  • Italiaans
  • Koreaans
  • Portugees
Yahoo Nederland is bezig met het maken van een Nederlandse versie van deze populaire fotosite. Wanneer die Nederlandse versie gelanceerd zal worden, is nog niet bekend volgens algemeen directeur Yahoo Nederland Pepijn Breijder.

Gebruikers van Flickr

Wie gebruiken Flickr? Gebruikers van allerlei pluimage vind je terug op Flickr. Het overgrote deel zijn amateur fotografen die familiefoto’s en vakantiekiekjes delen met vrienden en familie. Maar ook professionele fotografen zijn ruimschoots aanwezig. Zelfs instellingen, museums, enz. hebben hun weg naar Flickr gevonden en vele foto’s op deze site geplaatst. In Nederland bijvoorbeeld hebben een aantal erfgoedinstellingen hele reeksen foto’s op Flickr staan, zoals het Nationaal Archief, het Brabants Historisch Informatie Centrum en het Museum voor Communicatie.
Behalve voor privé-gebruik is Flickr ook heel handig voor mensen die bezig zijn met het maken van websites en op zoek zijn naar foto’s daarvoor.

Er zijn twee soorten “Flickrians” zoals de gebruikers met een account bij Flickr genoemd worden. Gebruikers met een gratis account en gebruikers met een account waarvoor betaald wordt, een zogeheten Pro-account.

Flickr gratis account

Een gebruiker met een gratis account kan maximaal 100MB aan foto’s per maand uploaden en maximaal 3 fotosets aanmaken. Per foto geldt een maximum van 5MB. Het aantal foto’s dat een gratis gebruiker mag opslaan is ongelimiteerd, maar regel is wel dat alleen de 200 meest recente foto’s vertoond worden. De geuploade foto’s worden niet opgeslagen in hun originele resolutie maar in een lagere resolutie.
Per maand mag je 2 video’s van maximaal anderhalve minuut uploaden.

Flickr Pro-account

Een gebruiker met een Pro-account betaalt hiervoor 24,95 dollar per jaar. Voor dit bedrag beschik je over aanzienlijk meer mogelijkheden. Zoals onbeperkt dataverkeer, ongelimiteerde opslag, ongelimiteerde bandbreedte, onbeperkt aantal fotosets, archiveren van uw foto’s in hoge resolutie, mogelijkheid om uw foto’s gelijktijdig in meerdere groepen te plaatsen (max 60) en meerdere extra’s.
Gebruikers mogen ongelimiteerd video’s uploaden, maar wel van maximaal anderhalve minuut. Bovendien kun je met een Pro-account tegenwoordig ook HD-filmpjes online zetten.
Voorbeeld Flickr accountVoorbeeld Flickr account

Waarom is Flickr zo populair?

Het beste aan de website Flickr is de enorme creativiteit van de gebruikers zelf en de efficiënte zoekmogelijkheden. Aan elke foto kan een “tag” (trefwoord) worden gekoppeld waardoor foto's makkelijker zijn terug te vinden en verder kunnen ook nog voorwaarden meegegeven worden voor gebruik van deze foto's. Met een Flickr-account kun je bovendien ook meerdere sets (albums) aanmaken. Ook het kunnen geven van korte commentaren op elkaars foto’s behoort tot de mogelijkheden. De lay-out van een pagina kun je zelf aanpassen. Als voorbeeld heb ik mijn eigen Flickr account gebruikt; links worden de foto's getoond en rechts worden je albums onder elkaar getoond.

Wat deze site bijzonder maakt zijn de vele groepen die zich er hebben gevormd. Flickr heeft echt een gigantische chat-community. In 2006, krap 2 jaar na het ontstaan, waren er al 72.875 groepen. Deze netwerkmogelijkheden voegen een sociale dimensie toe waar klaarblijkelijk een grote behoefte aan is. Bewondering en erkenning van elkaars foto’s speelt een belangrijke rol op Flickr. Gebruikers blijven ook intensief meedoen omdat ze relaties met andere gebruikers online hebben opgebouwd en die vervolgens willen onderhouden.

Een foto op Flickr kan een indruk geven van de identiteit van iemand. Je zelf uiten via foto’s, te leren over fotografie of andere mensen “ontmoeten” zijn zeker pluspunten van een fotosite als Flickr. Maar ook het element competitie heeft zijn aantrekkingkracht. Hoe populair is jouw foto? Met andere woorden hoe vaak wordt je foto bekeken en hoeveel gebruikers hebben jouw foto gemarkeerd als “Fave” (favoriet).
Ook “Explore” blijkt voor veel gebruikers belangrijk te zijn. Explore is een selectie van de beste 500 foto’s die op een dag op Flickr verschijnen. De foto’s worden door een bepaald algoritme geselecteerd en niemand weet precies hoe het algoritme werkt en in welke mate bepaalde factoren bepalen of een foto wordt geselecteerd of niet. Flickr zelf bestempelt deze foto’s met de term “interestingness”. Het worden opgenomen in Explore heeft wel invloed omdat de foto’s in Explore vaker bekeken worden. Je kunt het beschouwen als een soort beloning voor je bijzondere foto.

Brandwatching op Flickr

Brandwatching betekent letterlijk “het kijken naar een merk”. Wat is gemakkelijker voor een merk om reclame te maken door middel van een groot medium als bijvoorbeeld Flickr? Foto’s uploaden met een bepaald merk goed in zicht is toch een fantastisch stukje reclame, temeer daar je er een indrukwekkend groot publiek mee bereikt.
Marketingfacts schreef in juni 2005 al over de mogelijkheden je merk te monitoren. Volgens hen een must, quote: “Monitor je merk op Technorati én Flickr.
Je kunt jezelf inderdaad de vraag stellen als: Wat betekent Flickr nu voor merken? Of: In hoeverre beïnvloed ik consumenten door (extra) veel foto’s van mijn merk op Flickr te plaatsen? Of: Hoeveel adverteerders zijn aktief bezig met Flickr?

Meest populaire camera op Flickr

Uit een onderzoek (18 augustus 2009) gedaan door John Biggs blijkt dat de iPhone van Apple momenteel de meest populaire camera op Flickr is. Dus niet een conventionele camera gaat met de eer strijken, maar een mobieltje met ingebouwde camera. Tot voor kort was de Canon Rebel Xti gedurende lange tijd de gedoodverfde winnaar, maar het gemak van de iPhone en de steeds beter wordende kwaliteit van camera’s op mobiele telefoons hebben hem tenslotte verdrongen naar de tweede plaats. De opmars van de GSM-toestellen met camera is simpelweg niet te stuiten, komt daarbij dat het aantal mensen dat een iPhone heeft groter is dan het aantal mensen dat een Canon Rebel Xti heeft. En ook als je weg gaat, neem je wel bijna altijd je mobiel mee, maar niet altijd een camera. Bovendien is het gemak waarmee je een foto rechtstreeks vanuit de iPhone op Flickr plaatst niet te evenaren door een echte fotocamera.
© 2009 - 2024 Drem, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Online dating: daten via FacebookOnline dating: daten via FacebookOnline daten hoeft helemaal niet met een datingsite. Facebook kan namelijk ook een hele goede plek zijn om de liefde van…
GO Sharing, deelsysteem van groene e-scootersGO Sharing, deelsysteem van groene e-scootersGO Sharing biedt een deelsysteem van elektrische scooters. Op tijd bij een belangrijke afspraak zijn? Pak een scooter en…
Adverteren via FacebookAdverteren via FacebookMark Zuckerberg is de oprichter van Facebook. Dit sociaal netwerk werd opgericht in februari 2004. Aanvankelijk was Face…

Opera, de browserOpera, de browserOpera speelt al vijftien jaar mee in de browsermarkt en is één van de meest innovatieve browsers. Naast versies voor de…
Bronnen en referenties
Drem (80 artikelen)
Laatste update: 30-01-2010
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.