InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Te trage computer? Zo maak je hem sneller!

Te trage computer? Zo maak je hem sneller!

Als je intensief gebruik maakt van Internet komt er veel op je computer terecht zonder dat je dat in de gaten hebt. Denk bijvoorbeeld aan virussen, je zoekgeschiedenis of cookies. Ook installeer je vaak software op je computer, die je eigenlijk niet of nauwelijks gebruikt. Het gebruik van de pc leidt tot een opeenstapeling van half verwijderde programmatuur en gefragmenteerde bestanden. Tijd voor echt grote schoonmaak dus, want al deze dingen leiden tot het trager worden van je computer. De meeste mensen weten niet hoe ze een computer weer sneller kunnen laten opstarten of draaien. Gelukkig zijn er veel goedkope en soms zelfs gratis software programma’s op Internet te verkrijgen, die dit klusje eenvoudig en in zijn geheel voor je kunnen doen. Hier volgt een handleiding van stap tot stap om je computer opnieuw sneller te kunnen maken.

Stap 1: Antivirus software

Soms gaat je computer trager draaien, doordat je getroffen bent door één of meerdere virussen. Kies dus allereerst voor een virusscanner, die je vaak gratis of tegen lage kosten kunt downloaden van het Internet. Een dergelijke scanner loopt je hele computer door en verwijdert vervolgens wormen en virussen. Zorg ervoor dat je regelmatig een nieuwe versie downloadt of een nieuw type software; er komen namelijk continu virussen bij, die verouderde antivirus software niet kan aanpakken.

Stap 2: Schoonmaak software (Internet of PC cleaner)

Wat doen programma’s, die je computer schoonmaken? Software, die zich richt op het verwijderen van overtollige files halen de volgende typen bestanden van je computer weg om de boel op te ruimen:
  • Tijdelijke Internet files, zoekgeschiedenis en cookies
  • Index data bestanden
  • Kopieën van bestanden in Word, Excel en andere regulier gebruikte toepassingen
  • De inhoud van je prullenbak
  • De inhoud van het klembord
  • Tijdelijke bestanden op de computer (C:temp)

Stap 3: Register software (registry cleaner)

Wat doet een programma dat je Windows register optimaliseert? Dit type software scant je register om te kijken of er fouten inzitten. Fouten ontstaan bijvoorbeeld, doordat delen van oude software zijn blijven staan, die je hebt geprobeerd te verwijderen. Of dat hardware drivers ontbreken of corrupt zijn. Ook kan het zijn dat oude software, die je niet meer actief gebruikt, toch op de achtergrond blijft draaien.

Het Windows register wordt hierdoor veel groter en je computer wordt er veel trager van. Windows heeft nu namelijk veel meer tijd nodig voor laden van, zoeken in en lezen van data vanuit het register. Een registry cleaner ruimt de rommel op. Aangezien een dergelijk programma ook software of delen daarvan verwijdert, is het raadzaam om als je een register schoonmaak programma draait altijd een back-up file te maken.

Stap 4: Defragmentatie software (defragmentation/ defrag/ dragment software)

Degragmentatie software zorgt ervoor dat gaten, fragmenten en loze ruimte in de register files van Windows worden weggehaald. Eigenlijk wordt de inhoud van het register gehergroepeerd. Dit zorgt ervoor dat je computer veel beter loopt en maakt je pc ook een stuk sneller.

Het defragmenteren van gefragmenteerde files via een software programma neemt relatief vrij veel tijd in beslag. Wel laten de meeste programma’s visueel zien wat er gebeurt en eerlijk is eerlijk, het is best leuk om naar te kijken. Je hoeft je computer niet vaak te defragmenteren, één keer per kwartaal is voldoende.

Hoe vaak moet je gebruik maken van deze software?

  • Draai de software voor computer of register schoonmaak één keer per week tot eens in de twee weken om je computer snel en schoon te houden.
  • Laat de virusscanner altijd draaien of als dat te belastend is voor je pc, geef dan een manuele opdracht circa één keer per week om de boel te scannen op nare bedreigingen.
  • Defragmenteer je computer ongeveer eens per kwartaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Computer schoonmaken: Gratis software voor opschonen van pcJe computer wordt trager en trager. Dat komt door overbodige files en oude software, nutteloze processen, je zoekgeschie…
Maak u computer sneller! (tot wel 4 keer zo snel!)Veel mensen hebben het probleem dat ze een te trage computer hebben. In dit artikel staat hoe het komt dat een computer…
Je computer sneller makenJe computer sneller makenEen trage computer is erg vervelend. Met deze tips kun je je computer eenvoudig veel sneller maken zonder maar een cent…
Bronnen en referenties
  • www.microsoft.com
  • www.speedupyourcomputer.com

Reageer op het artikel "Te trage computer? Zo maak je hem sneller!"

Reactie

Henk Schijvens, 07-02-2010 15:56 #1
Gaarne wilde ik vragen daar ik mijn pc nu 8 jaar heb en altijd met veel plezier aan gewerkt heb wordt hij de laatste tijd ontzettend traag en dat werkt niet fijn ik heb aan verschillende mensen gevraagd wat ik er aan kan doen dan zeggen ze dan moet je hem weg brengen dan kijken ze wat er af kan nou dat heeft een kennis van mij gedaan en kreeg hem terug en toen deed hij niets meer er moesten verschillende nieuwe onderdelen in nu heeft hij dat laten doen hij had beter een nieuwe kunnen kopen.nu heb ik via google pc traag aan geklikt nu kom ik op jullie site hopende dat U mij kan helpen ik draai geregeld ccleaner maar dat helpt niet veel ik probeer alles zelf te doen ik heb het eigenlijk allemaal zelf geleerd maar hier kom ik niet uit, mischein kan U mij helpen voor weinig kosten en in het nederlands want anders gaat het niet.bijvoorbaat hartelijk dank

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 13-02-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Special: PC Gratis Schoonmaken
Reacties: 1
Schrijf mee!