InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Minecraft van Microsoft, nu ook voor op school

Minecraft van Microsoft, nu ook voor op school

Minecraft van Microsoft, nu ook voor op school Minecraft is een sandboxspel uit 2011, dat sinds die tijd ongekend populair is. In deze kubistische wereld kan gespeeld en gebouwd worden. Minecraft is een zogenaamd ‘open source’-spel, dit wil zeggen dat iedereen die wil een uitbreiding op het spel kan maken. In 2016 komt Microsoft met Minecraft: Education Edition. Dit wil zeggen dat Minecraft ook in de klas gebruikt kan worden. Dit is een voortzetting van MinecraftEDU.

Wat is Minecraft?

Minecraft is een virtuele wereld bestaande uit blokjes. Je kan er creëren (bouwen) en hiervoor grondstoffen delven. Je kan de wereld onderzoeken door er doorheen te lopen en je kan vechten tegen monsters. Verder is dit ook een simulatiespel. Je hebt voedsel nodig om in leven te blijven en hiervoor moet je groenten en granen verbouwen en dieren slachten. Verder is er ook nog de mogelijkheid om handel te drijven met dorpelingen door dingen te ruilen. Minecraft werd ontwikkeld door het bedrijf Mojang AB in 2011 en werd in 2014 aangekocht door Microsoft voor 2,5 miljard dollar. Minecraft is er voor de computer, Xbox en Playstation en daarnaast bestaat er een pocketeditie voor de tablet.

Educatieve vaardigheden in Minecraft

De kracht van Minecraft schuilt voornamelijk in de simpelheid. Zonder al te ingewikkeld te zijn, kan er gebouwd en gespeeld worden. De werelden in Minecraft zijn opgebouwd uit vierkante blokjes, net zoals bij LEGO het geval was voordat er allerlei afwijkende en aparte blokvormen op de markt kwamen. Minecraft stimuleert de creativiteit van kinderen. Het spel heeft vele mogelijkheden die niet worden uitgelegd. Spelers moeten dus zelf actief op zoek naar informatie en die vinden ze ook. Veel kinderen die Minecraft spelen brengen ook veel tijd door op YouTube om hier de informatie vandaan te halen.

Wanneer het kind zich bezig gaat houden met het installeren van mods (modificaties), leert hij of zij spelenderwijs enige technische vaardigheid. Daarnaast speelt samenwerken en communiceren een grote rol in het spel.

Minecraft Education

Minecraft Education komt waarschijnlijk in een proefversie beschikbaar in de zomer van 2016. Microsoft hoopt dan na de zomervakantie met een werkbare versie uit te komen, die in de klaslokalen gebruikt kan worden. Minecraft Education voor de klas wordt uitgegeven in een abonnementenmodel, waarbij scholen voor een bepaald bedrag per jaar accounts kunnen kopen.

Leraren kunnen zelf lessen maken in Minecraft en uploaden naar education.minecraft.net, zodat deze lessen in een bibliotheek komen te staan en door meerdere scholen gebruikt kunnen worden. Het is dus wel zaak dat ook veel Nederlandse leraren dit gaan doen. Niet iedere leraar is in staat om zelf lessen in Minecraft te maken. De gedachte achter Minecraft Education is kinderen door spel, samenwerking en creativiteit schoolkennis bij te brengen. Dit kan goed aansluiten op traditionele lessen.

MinecraftEDU

Het idee van Minecraft Education is niet nieuw. In 2011 heeft TeacherGaming LLC al een versie gebouwd van Minecraft genaamd MinecraftEDU. Deze Finse versie wordt in duizenden klaslokalen over de hele wereld gebruikt en vormt de basis van het Minecraft Education-idee. MinecraftEDU wordt op scholen gebruikt om kinderen met behulp van het spel wat bij te brengen over geschiedenis, wiskunde, spelling (Engels), kunst, programmeren, wetenschap, muziek, religie en nog veel meer. In de community worden dagelijks lessen gecreëerd en gedeeld. MinecraftEDU is niet ontwikkeld voor particulieren en kan alleen aangeschaft worden door scholen en andere opleidingscentra. Op YouTube zijn een aantal filmpjes te vinden die een idee geven over de mogelijkheden van MinecraftEDU. In januari 2016 heeft Micosoft dit overgenomen, zodat dit aangepast kan worden naar de Minecraft Education-versie. Het is in januari 2016 nog niet bekend of particulieren dan wel de mogelijkheid krijgen om deze Minecraftversie zelf aan te schaffen.

LEGO en Minecraft

Minecraft is zeer populair en niet meer weg te denken, het spel is vrijwel net zo populair als de LEGO-blokken waar het spel op is gebaseerd. Grappig dat LEGO begin 2016 wil uitkomen met een spel dat voortborduurt op Minecraft, namelijk LEGO Worlds.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: AdultsOnlyMinecraft, Pixabay
  • http://education.minecraft.net/announce011916/
  • http://www.technewsworld.com/story/Reading-Writing-and-Minecraft-83001.html

Reageer op het artikel "Minecraft van Microsoft, nu ook voor op school"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 22-06-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!