InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Flappy Bird: Een merkwaardige hype

Flappy Bird: Een merkwaardige hype

Flappy Bird: Een merkwaardige hype Een van de meest opmerkelijke nieuwtjes begin 2014 is de hype rond het mobiele computerspelletje Flappy bird. Wat is Flappy Bird voor een spelletje, en waarom is het zo'n hype?

Flappy Bird

Flappy Bird is een computerspelletje dat je kunt spelen op je smartphone. Het doel van het spel is om een vogeltje over een bewegend scherm te loodsen. Op het scherm komen steeds groene buizen voorbij, die je moet zien te ontwijken. Dat doe je door het vogeltje aan te tikken met je vinger, waardoor het omhoog vliegt. Het spelletje klinkt simpel, en dat is het dan ook. Het heeft geen mooie graphics. Het ziet er uit zoals de allereerste Super Mario games. Ondanks dat het Flappy bird zo simpel is, blijkt het toch heel moeilijk te zijn, én heel verslavend. Het spelletje werd in 2013 uit gebracht door GEARS Studios, een kleine, onafhankelijke gamesdeveloper uit Hanoi, Vietnam.

De hype

Flappy Bird bestond al even voor het een hype werd. Flappy Bird is al uitgebracht in mei vorig jaar, maar pas in december 2013 begin ontdekten spelers het spelletje. In januari 2014 was het spel de meest gedownloade iPhone app ter wereld. Fans bleken totaal verslaafd te zijn aan het vliegende vogeltje. Een fan waarschuwde dat je het spel vooral niet moest downloaden: Voor je het wist was je leven weg omdat je je niet meer van het spelletje los kon rukken. Een ander verklaarde dat je met gemak 19 uur aan één stuk door kon spelen, tot je vingers ervan begonnen te bloeden. Alles om maar een high score te verbeteren.

Flappy bird: Het einde?

Succes verzekerd, zou je denken. Iedere gamesdeveloper droomt van die ene app die hem slapend rijk maakt. De maker van Flappy Bird, Dong Nguyen, verdiende op het hoogtepunt 50.000 dollar per dag! Maar Dong Nguyen was er niet zo blij mee. In het begin was hij nog enthousiast. Maar op 8 februari kondigde hij aan dat het hem allemaal te veel werd. Hij haalde het spel van de markt. Flappy Bird is nu niet meer via de Apple App Store en Google play te krijgen.

Maar dat was niet het einde van de hype. Integendeel. Nadat Flappy Bird van de markt gehaald was, kwam de hype pas echt goed op gang. Op internet ontstond een levendige handel in telefoons die het spel geïnstalleerd hadden. Sommige mensen boden meer dan 90.000 euro voor een tweedehands smartphone met Flappy Bird!

Waarom Flappy Bird van de markt af gehaald werd

Waarom zou je zo'n enorme hit van de markt af halen? Sommige mensen vermoeden dat het een geniale marketingtruc is. Reclamemensen weten al jaren: het idee van schaarste maakt een product gewild. Veel reclames maken gebruik van dit principe. Denk aan bijvoorbeeld aan kreten als 'op is op' of 'alleen vandaag geldig'. Het geval van Flappy Bird is hierop geen uitzondering, gezien de levendige handel in tweedehands telefoons. Dong zou zo nog een grotere hype rond een eventuele opvolger van Flappy Bird veroorzaken.

Maar anderen zetten daar zo hun vraagtekens bij. In zijn Tweets komt Dong Nguyen niet over als een geslepen, commercieel meesterbrein. Het is eerder aannemelijk dat hij de hype écht zat was. Er waren namelijk ook veel negatieve reacties op Flappy Bird. Zou zou hij delen van het spelletje van Super Mario Bros af gekeken hebben. Andere mensen hadden een ontzettende hekel aan het spel. Nguyen ontving zelfs doodsbedreigingen. Reden genoeg om ermee te willen stoppen.

Bovendien heeft Nguyen al meer dan genoeg verdiend met Flappy Bird. Genoeg in elk geval om voorlopig geen geldzorgen meer te hebben. Ook nu het spel van de markt gehaald is, verdient Dong er nog steeds aan. Bestaande versies van het spel hebben advertenties, die geld opleveren. Maar helaas voor Dong, de Flappy Bird hype is verre van over..
© 2014 - 2018 Carpeventum, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Flappy Bird, een klein spel met grote gevolgenFlappy Bird, een klein spel met grote gevolgenFlappy Bird. Een simpel concept van een vogeltje dat door buizen heen vliegt. Maar een simpel concept zegt nog niet alle…
Uitzetten e-mail en agendabeheer Iphone en BlackberryUitzetten e-mail en agendabeheer Iphone en BlackberryOp vakantie gaan en dan de smartphone, de Iphone of de Blackberry mee betekent voor enorme kosten komen te staan als e-m…
IPhone 5 van AppleIPhone 5 van AppleDe iPhone 5 is eind september 2012 uitgekomen en ging toen direct de strijd aan met de Samsung Galaxy S3. Er zijn een aa…
IPhone 6 en iPhone 6 PlusOp 9 september 2014 werd, tijdens een typische Apple media show, de opvolger van de iPhone 5S bekend gemaakt. Tijdens de…
Bronnen en referenties
  • http://www.slate.com/articles/technology/gaming/2014/02/flappy_bird_online_game_why_dong_nguyen_had_to_kill_his_perfect_creation.html
  • http://www.marketingfacts.nl/berichten/de-psychologie-van-het-overtuigen-schaarste
  • http://www.wired.com/gamelife/2014/02/flappy-bird/
  • http://www.slate.com/blogs/the_slatest/2014/02/09/flappy_bird_dong_nguyen_removes_popular_game_from_app_stores.html
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Flappy_Bird

Reageer op het artikel "Flappy Bird: Een merkwaardige hype"

Reactie

M. H. van Ams, 25-10-2014 16:39 #1
Ben ik even blij dat ik van mij nog heb. Zeer leuke game, maar ik ben er niet aan verslaafd geraakt. Het is inderdaad een hele simpele, maar toch moeilijke game om te spelenů hoogste score die ik bereikt heb is 65.

Infoteur: Carpeventum
Laatste update: 23-02-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Reacties: 1
Schrijf mee!