Wat is Tapatalk?

Wat is Tapatalk? Tapatalk is een applicatie (in de volksmond vaak afgekort tot app) die makkelijk toegang geeft tot duizenden fora op smartphones en tablets. Zonder steeds in en uit te loggen, kun je snel je favoriete forum bezoeken en ook makkelijk wisselen naar een ander forum.

Applicatie

Tapatalk is een applicatie (in de volksmond vaak afgekort tot app) die makkelijk toegang geeft tot duizenden fora op smartphones en tablets. Het is als het ware een programma waarmee je direct toegang hebt tot je favoriete fora. De eerste keer dat je een forum bezoekt, log je in met je normale nick en paswoord. Dit is echter eenmalig aangezien de app alle inloggevens onthoudt. Als je een ander forum wilt bezoeken, kun je dat doen zonder uit te loggen. Via het hoofdmenu kun je eenvoudig tussen de fora wisselen.

Ondersteunde fora

Om toegang te hebben tot een forum moet de forumbeheerder deze aangemeld hebben bij Tapatalk. Deze aanmelding is kostenloos. Momenteel ondersteunt Tapatalk de volgende forumsystemen:
  • phpBB3
  • vBulletin
  • xenForo
  • IPBoard,
  • Simple Machine
  • MyBB
  • bbPress
  • Kunena
  • Vanilla

Op dit moment (december 2012) heeft Tapatalk toegang tot 42.622 fora en dit aantal groeit met de dag.

Lay-out

Doordat de fora allemaal op dezelfde manier worden weergegeven, is het makkelijk om snel naar informatie te zoeken. Scrollen, swipen, vergroten, verkleinen, etc hoeft niet meer aangezien de tekst automatisch aan het beeld wordt aangepast.
Er kan gekozen worden uit een donkere en een lichte layout en extra opties zijn tegen betaling beschikbaar via Google Play.

Mogelijkheden

Tapatalk biedt nagenoeg dezelfde functies als via een reguliere internetbrowser:
  • Lezen en reageren op topics
  • Overzicht recente (ongelezen) posts
  • Lezen en versturen van privé berichten
  • Topics toevoegen aan favorieten
  • Zoekfunctie
  • Kijken wie online is

Instellingen

Je kunt Tapatalk geheel naar eigen voorkeur instellen. Zo kun je onder meer kiezen uit het aantal berichten per pagina, de volgorde van de berichten bepalen, de lettergrootte aanpassen, al of niet een handtekening toevoegen aan je berichten en ongelezen berichten laten weergeven.

Twee versies van de app

Tapatalk heeft twee versies. De ene is genaamd Tapatalk forum app en deze is geschikt voor zowel iphone en ipad. De andere heet Tapatalk HD Beta en deze is enkel voor de ipad ontwikkeld.
Sinds kort zijn de apps geoptimaliseerd voor android besturingsystemen en op moment van dit schrijven (29 december 2012) is de HD Beta tijdelijk gratis te downloaden in de Google Play Store.

Persoonlijke ervaring

Er zijn voor- en tegenstanders van de app en de meeste gebruikers zijn vrij uitgesproken erover. Zo ook ik zelf. Ik ben namelijk een fanatiek gebruiker van Tapatalk. Het duurde even voordat ik eraan gewend was maar nu bezoek ik fora eigenlijk alleen nog maar via de app en niet via een internetbrowser.
Graag hoor ik wat jullie ervaringen zijn met Tapatalk. Hieronder kun je een reactie achterlaten. Alvast bedankt.
© 2012 - 2020 Peri, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Smart Lock instellen voor je ChromebookSmart Lock instellen voor je ChromebookVoor het ontgrendelen van je Chromebook is normaal het invoeren van een wachtwoord vereist. Google heeft voor gebruikers…
Viva Forum - grootste online vrouwencommunity van NederlandViva Forum - grootste online vrouwencommunity van NederlandVan stille meelezer tot forumfossiel, welke vrouw kent het Viva Forum niet? Met anno 2016 een slordige 3,2 miljoen bezoe…
DrawSomething, teken en raad!DrawSomething, teken en raad!DrawSomething, ook wel bekend als DrawSome is een applicatie ondersteund door iOS en Android. Het spel was tot korte tij…
Applicaties voor de smartphoneApplicaties voor de smartphoneIn Nederland heeft bijna iedereen een smartphone, een handige mobiele telefoon met vele mogelijkheden tot communicatie,…

Geld verdienen met appsGeld verdienen met appsEr zijn verschillende manieren waarom makers van apps hun geld verdienen. Een deel van het geld krijgen ze binnen door d…
Office365 voor kleine zelfstandige en onderwijsKleine zelfstandige en één persoonsbedrijfjes, ZZP’ers in het MKB, willen graag goed bereikbaar zijn en zich goed aan kl…
Bronnen en referenties
  • Tapatalk.com

Reageer op het artikel "Wat is Tapatalk?"

Infoteur: Peri
Gepubliceerd: December 2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!