InfoNu.nl > Pc en Internet > Software > Wat is Tapatalk?

Wat is Tapatalk?

Wat is Tapatalk? Tapatalk is een applicatie (in de volksmond vaak afgekort tot app) die makkelijk toegang geeft tot duizenden fora op smartphones en tablets. Zonder steeds in en uit te loggen, kun je snel je favoriete forum bezoeken en ook makkelijk wisselen naar een ander forum.

Applicatie

Tapatalk is een applicatie (in de volksmond vaak afgekort tot app) die makkelijk toegang geeft tot duizenden fora op smartphones en tablets. Het is als het ware een programma waarmee je direct toegang hebt tot je favoriete fora. De eerste keer dat je een forum bezoekt, log je in met je normale nick en paswoord. Dit is echter eenmalig aangezien de app alle inloggevens onthoudt. Als je een ander forum wilt bezoeken, kun je dat doen zonder uit te loggen. Via het hoofdmenu kun je eenvoudig tussen de fora wisselen.

Ondersteunde fora

Om toegang te hebben tot een forum moet de forumbeheerder deze aangemeld hebben bij Tapatalk. Deze aanmelding is kostenloos. Momenteel ondersteunt Tapatalk de volgende forumsystemen:
  • phpBB3
  • vBulletin
  • xenForo
  • IPBoard,
  • Simple Machine
  • MyBB
  • bbPress
  • Kunena
  • Vanilla

Op dit moment (december 2012) heeft Tapatalk toegang tot 42.622 fora en dit aantal groeit met de dag.

Lay-out

Doordat de fora allemaal op dezelfde manier worden weergegeven, is het makkelijk om snel naar informatie te zoeken. Scrollen, swipen, vergroten, verkleinen, etc hoeft niet meer aangezien de tekst automatisch aan het beeld wordt aangepast.
Er kan gekozen worden uit een donkere en een lichte layout en extra opties zijn tegen betaling beschikbaar via Google Play.

Mogelijkheden

Tapatalk biedt nagenoeg dezelfde functies als via een reguliere internetbrowser:
  • Lezen en reageren op topics
  • Overzicht recente (ongelezen) posts
  • Lezen en versturen van privé berichten
  • Topics toevoegen aan favorieten
  • Zoekfunctie
  • Kijken wie online is

Instellingen

Je kunt Tapatalk geheel naar eigen voorkeur instellen. Zo kun je onder meer kiezen uit het aantal berichten per pagina, de volgorde van de berichten bepalen, de lettergrootte aanpassen, al of niet een handtekening toevoegen aan je berichten en ongelezen berichten laten weergeven.

Twee versies van de app

Tapatalk heeft twee versies. De ene is genaamd Tapatalk forum app en deze is geschikt voor zowel iphone en ipad. De andere heet Tapatalk HD Beta en deze is enkel voor de ipad ontwikkeld.
Sinds kort zijn de apps geoptimaliseerd voor android besturingsystemen en op moment van dit schrijven (29 december 2012) is de HD Beta tijdelijk gratis te downloaden in de Google Play Store.

Persoonlijke ervaring

Er zijn voor- en tegenstanders van de app en de meeste gebruikers zijn vrij uitgesproken erover. Zo ook ik zelf. Ik ben namelijk een fanatiek gebruiker van Tapatalk. Het duurde even voordat ik eraan gewend was maar nu bezoek ik fora eigenlijk alleen nog maar via de app en niet via een internetbrowser.
Graag hoor ik wat jullie ervaringen zijn met Tapatalk. Hieronder kun je een reactie achterlaten. Alvast bedankt.
© 2012 - 2019 Peri, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Android 4.0, of Android Ice Cream SandwichAndroid 4.0, of Android Ice Cream SandwichGoogle introduceerde op 19 oktober 2011 een nieuwe versie van het mobiele besturingssysteem Android. Versie 4.0, ook wel…
Motor-Forum: Online ontmoetingsplek voor motorrijdend NLMotor-Forum: Online ontmoetingsplek voor motorrijdend NLMotorrijdend Nederland opgelet! Je hebt een motor maar niemand om mee te rijden? Kijk dan eens op Motor-Forum. Een ontmo…
Wereld Economisch Forum in Davos, ZwitserlandWereld Economisch Forum in Davos, ZwitserlandDavos is een plaatsje in Zwitserland dat bekend staat als kuuroord en als uitstekend centrum voor wintersport. Verschill…
Forum Rotterdam - de grootste Primark, wonen en werkenForum Rotterdam - de grootste Primark, wonen en werkenNaast de Koopgoot (Beurstraverse) in het centrum in Rotterdam komt over een paar jaar een grote shopping mall met winkel…
De beste apps voor vrouwenDe beste apps voor vrouwenEr komen steeds betere apps beschikbaar die zich speciaal richten op vrouwen. Dat komt omdat het een interessante doelgr…
Bronnen en referenties
  • Tapatalk.com

Reageer op het artikel "Wat is Tapatalk?"

Infoteur: Peri
Gepubliceerd: 29-12-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Software
Schrijf mee!