InfoNu.nl > Pc en Internet > Hardware > Glasvezel Internet heeft de toekomst

Glasvezel Internet heeft de toekomst

Glasvezel Internet heeft de toekomst Glasvezel Internet, dat wil zeggen veel sneller internet, komt binnen ieders bereik. Een belangrijke stap voor het mobiele breedband internet. Glasvezel is hierbij het summum en zal voor iedereen toegankelijk zijn. U haalt er letterlijk de toekomst mee in huis. Voorbij is de tijd dat u bij het laden van een website een dutje kunt doen, afgelopen zijn de unavailable pages wegens 'drukte op het net'. Glasvezel Internet doet de naam digitale snelweg eer aan. Beter laat dan nooit.

Glas naar de meterkast

Glasvezel ofwel 'optical fiber' is de nieuwe norm in grootschalige netwerktechnologie. Internet per glasvezel bestaat al langer in landen als Japan, Zuid-Korea en Zweden, maar dringt door in de Nederlandse huiskamers. Als gevolg hiervan staat Nederland met tienduizenden glasvezel-aansluitingen inmiddels op de twaalfde plaats van landen die momenteel over fiber to the home, ofwel FttH, beschikken. Een andere benaming is 'Glas naar de meterkast', kortweg GndM. In het kort komt glasvezel op het volgende neer: Bij koperdraad, dus de huidige telefoonlijnen en kabelnetwerken, zorgen elektrische stroompjes voor de signalen voor internet, radio en televisie. Bij glasvezel doen lichtsignalen dat. En dat wordt steeds noodzakelijker: Het koperen netwerk is aan het eind van zijn krachten. Er worden nog wel technieken uitgevonden om het koperen netwerk nog wat leven in te blazen, maar het weegt niet op tegen de mogelijkheden van glasvezel. Want die zijn oneindig. Technisch gezien is glasvezel een haardunne vezel van zeer helder glas. Met lasertechnologie worden uitgezonden lichtsignalen met hoge snelheid aan- en uitgeschakeld. Vergelijk het met het seinen van een boodschap met een zaklantaarn en morsecode in het donker: Punten en strepen vormen de gegevens. En dat staat borg voor razendsnel internetten.

Waarom glasvezel?

Met glasvezel komen er veel meer mogelijkheden voor optimaal gebruik van internet. De koperkabel is niet langer geschikt om alle diensten die de komende jaren zullen worden ontwikkeld bij de mensen thuis te brengen. De capaciteit van bestaande netwerken bereikt haar grenzen. Met glasvezel is er niet alleen veel sneller internet, dus sneller surfen, films downloaden, online games spelen, foto's versturen enzovoorts, ook kunt u genieten van haarscherpe televisie of naar de radio luisteren. Het aanbod van radio- en tv zenders zal veel groter zijn, denk aan over de honderd kanalen. Dit komt omdat de gewone kabelverbinding zijn beperkingen heeft: Slechts een deel van de zenders kan worden doorgegeven.

Door het gebruik van glasvezel is ook gamen een stuk aangenamer. Hoge ping-tijden en haperende frames worden geschiedenis, en door de zeer hoge upload kunt u uw eigen gameserver draaien. Daarnaast kunt u via glasvezel veel goedkoper en glashelder telefoneren, waaronder het gratis bellen naar vaste nummers in Nederland. Nieuwe toestellen of nummers zijn niet nodig. Nieuwe diensten tenslotte liggen bijvoorbeeld op het gebied van beveiliging en bewaking, het telewerken, buurtradio- en tv, zorg 'op afstand', bijvoorbeeld het digitale spreekuur van de huisarts, alsmede het live bijwonen van plaatselijke evenementen of wedstrijden, en scholing voor bijv. zieke kinderen (e-learning). De oude telefoonlijn en kabel krijgen concurrentie!

Glasvezel projecten

KPN gaat glasvezel, afhankelijk van de lokale medewerking, doortrekken tot aan de woningen. Sommige gemeenten zijn inmiddels een samenwerkingsverband aangegaan met KPN. Dit zal vooral gaan om aansluitingen bij nieuwbouwprojecten, maar ook bestaande wijken komen aan bod. Daarnaast legt bijvoorbeeld AlmeerNet in Almere een groot glasvezelnet aan zodat Almere grotendeels wordt voorzien van glasvezel. En dat maakt Almere tot eerste grote gemeente in Nederland die op zo'n grote schaal is voorzien van een glasvezelnetwerk.

Overigens zijn mensen elders in het land niet van KPN afhankelijk voor glasvezel tot aan de woning. Overal worden glasvezelprojecten ontwikkeld, op initiatief van gemeenten, particulieren of woningbouwverenigingen. Een bekend glasvezelnetwerk is een van Amsterdam's projecten genaamd Citynet, waar de gemeente Amsterdam mee in zee is gegaan. Deze legt veertigduizend glasvezelaansluitingen aan in Zeeburg, Osdorp en Oost/Watergraafsmeer, maar daar zal het niet bij blijven. Verscheidene gemeenten in het land beginnen eerst met kleine proefprojecten zoals een ziekenhuis, gemeentelijke gebouwen of bedrijventerreinen.

Snelheid glasvezel

Alle grotere kabels tussen steden en naar wijkcentrales toe zijn al van glas, maar de kabels van de wijkcentrale naar de woningen zijn vaak nog van koper. De capaciteit van een internetverbinding, de bandbreedte, bepaalt de mogelijkheden van een verbinding. De internet-snelheid verdubbelt ongeveer elk jaar, en wordt gerekend in bits per seconde of een veelvoud daarvan, zoals Kbit/s (1 kilobit = duizend bit) of Mbits/s (1 megabit = een miljoen bit).

Het toekomstgerichte glasvezel-internet kan honderden malen sneller zijn dan internet via kabel of ADSL. Men spreekt van de snelheid van het licht, dus 300.000 kilometer per seconde. Het verschil met internet via de telefoon, iets dat tien jaar geleden nog heel gewoon was, valt niet te beschrijven. Herinnert u zich de ouderwetse inbelmodem nog? Een snelheid van 56 Kbit was zowat het hoogst haalbare, websites met plaatjes en animaties konden maar beter worden overgeslagen, en wie veel op internet zat was telefonisch uren niet bereikbaar.

Glasvezel is andere koek. Het biedt nu al supersnel internet vanaf 50 Mbit/s up- en downloaden tegelijk tot zelfs wel 100 Mbit/s voor de snelle jongens. Dit komt door de symmetrische toegang. U kunt met dezelfde snelheid zowel ontvangen als verzenden. Dit betekent dat u niet langer meer praatjes hoeft aan te horen over de 'afstand naar de centrale' of 'een te drukke kabelaansluiting'. Overstappen naar een provider die sneller internet 'zou' aanbieden is ook niet meer nodig. Overigens ligt de huidige gemiddelde internet-snelheid in Nederland tussen de 1 en 3 Mb per seconde. Geen wonder dat we ons ergeren aan het 'slome' net.

Glasvezel in 2020

In 2020 zou het superieure glasvezel zelfs standaard een snelheid van 1 gigabit per seconde gaan bieden. Maar houdt u zich vast: Onderzoekers schatten de theoretische capaciteit van een enkele glasvezel op circa 150 Terabits per seconde (= 150.000 Gigabits per seconde = 150.000.000 Mbps). Bent u er nog? Ontwikkelingen als HDTV en HD gaming, dus televisie en games met een hoge resolutie, zullen natuurlijk vele malen aantrekkelijker zijn door de komst van glasvezel. Complete films in DVD-kwaliteit downloaden zou in een fractie van een paar seconden gebeurd moeten zijn, het uploaden van 10 megapixel foto-bestanden of zelfgemaakte video's in hoge kwaliteit worden een fluitje van een cent, en zo verder. Momenteel zijn onlinediensten nog niet zo ver dat ze de hoge snelheden aan kunnen, en ook routers voor draadloos internet zijn er nog niet op berekend, maar het wordt verwacht dat dit in de nabije toekomst gaat veranderen.

Kosten glasvezel

Het aansluiten van glasvezel kost per woning honderden tot wel meer dan duizend euro. Bedrijven die glasvezel aanleggen moeten dus miljoenen investeren maar hoe meer mensen in een wijk of stad glasvezel willen, hoe aantrekkelijker het is om glasvezel aan te leggen. Meestal moet 40% van de inwoners toestemming hebben gegeven voordat met het project wordt begonnen. Een verbinding aanleggen kost de consument bij grootschalige projecten niets, maar wilt u de aansluiting in uw meterkast niet direct hebben en later wel, dan zal het geld kosten en deze kosten zullen oplopen tot honderden euro's. Het is niet verplicht om bij de aansluiting ook een abonnement te nemen, want bewoners kunnen zelf bepalen bij welke provider de diensten worden afgenomen. Een voor de hand liggende mogelijkheid is de keus voor een 'triple play' abonnement dat zowel internet, tv als telefonie behelst. Te verwachten is dat de concurrentie groot zal zijn. U hoeft overigens niet in het bezit van een pc te zijn. Diverse service providers ontwikkelen diensten die straks ook op de tv worden aangeboden. Het valt dus aan te bevelen om ook dan toestemming te geven voor de aansluiting. Maakt u straks gebruik van alle diensten via glasvezel, dan krijgt u niet verschillende facturen, maar een all-in-one nota.

Aansluiting glasvezel in uw woning

In eerste instantie zullen er graafwerkzaamheden nodig zijn en dit zorgt ervoor dat de straat waarin u woont een of meerdere dagen 'open' is. Vanaf de straatkant wordt vervolgens de glasvezelkabel naar de woning geboord. Bij de voordeur komt een klein gat om later de verbinding te maken. Na deze tuinboring wordt een afspraak gemaakt voor het naar binnen brengen van de vezel. De glasvezelmodem zal in principe in de meterkast komen, een alternatief is de binnenkant van de voorgevel indien de meterkast afwezig is of slecht bereikbaar. Wilt u de modem ergens anders, dan zijn daar wellicht kosten aan verbonden. Afhankelijk van waar u woont kan het zijn dat glasvezel niet tot in uw woning wordt aangelegd maar enkel in de wijk. In dat geval blijft de verbinding van de straat naar uw woning dezelfde. De monteur zal hierbij de straatkast activeren, waarna u de oude diensten niet meer kunt gebruiken. In het algemeen gezegd: Gebleken is dat de belangstelling voor glasvezel-aansluitingen erg groot is.

“Technology offers us a unique opportunity, though rarely welcome, to practice patience.” ~ Allan Lokos
Gerelateerde artikelen
Glasvezelnetwerk: de aanleg van glasvezelGlasvezelnetwerk: de aanleg van glasvezelSteeds meer huishoudens worden aangesloten op het glasvezelnetwerk. Het voordeel van glasvezel ten opzichte van andere v…
Glasvezel de toekomst maar ook kritische geluidenGlasvezel wordt steeds meer toegepast in de telecommunicatie. Het gaat daarbij om vezel van zeer helder glas waardoor li…
Glasvezel voor telecommunicatie en isolatieDe naam glasvezel staat voor een haardunne vezel van glas. Glasvezel wordt veel gebruikt in de telecommunicatie om signa…
Wat is glasvezeltechniek?Glasvezel -of fiber- is een zeer dunne vezel gemaakt van glas, die gebruikt kan worden om signalen betrouwbaar over grot…
Klussen: behangen - papier, duplex, vinyl, glasvezel, vliesKlussen: behangen - papier, duplex, vinyl, glasvezel, vliesSommige mensen houden niet van geschilderde muren en kiezen liever voor behang. Behang heb je in alle soorten en maten.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Glasvezel Internet heeft de toekomst"

Reactie

Henk, 04-05-2010 17:41 #1
Wat men niet erbij verteld met het "gratis "aanleggen van de glasvezel dat er wel wat aanloopkosten aanzitten. Het glasvezelkastje bevat geen draadloos modem, dus zal men een router (ong € 80,--) moeten aanschaffen. Ook is er een aparte kabel (andere dan de huidige coax) nodig van de meterkast naar de tv voor de digitale tv. Dit kan men eventueel opvangen met een draadloos systeem wat het signaal doorgeeft via het stroomnet in huis (kosten ook ongeveer € 80,--), maar dan kun je ook bij elke tv in huis digitale tv krijgen (niet tegelijk) als je de digitale ontvanger bij betreffende tv aansluit.

Infoteur: Astrid-d-g
Laatste update: 23-10-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Hardware
Reacties: 1
Schrijf mee!