InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Hoe betrouwbaar is VakantieVeilingen.nl eigenlijk?

Hoe betrouwbaar is VakantieVeilingen.nl eigenlijk?

Het is ongelofelijk hoeveel veilingen er per dag doorheen gaan bij vakantieveiligen.nl. Maar er zijn toch een aantal twijfels en klachten rondom deze website. Soms lijkt het of de aanbieders zelf ook meebieden en de prijs opdrijven. De incassoregels zijn nogal direct en de actiebeschikbaarheid laat soms ook de wensen over. Hoe betrouwbaar is vakantieveilingen nu eigenlijk? En waar kan je terecht met klachten?

Hoe het begon…..

Vakantieveilingen startte een aantal jaren geleden als onderdeel van de website InpakkenenWegwezen.nl. Omdat de veiling zo populair was kreeg de vakantieveiling al snel een eigen website. Vakantieveiligen wordt gemiddeld meer dan 200.000 keer per dag bezocht en per maand worden er meer dan 150.000 veilingen verkocht.

In juli 2011 heeft vakantieveilingen al meer dan 72.000 veilingen verkocht. De crisis levert hieraan natuurlijk een positieve bijdrage. Meer dan de helft van de klanten geeft in het onderzoek van de consumentenbond aan dat zij juist meedoen met vakantieveilingen omdat er sprake is van een kleiner budget. Het blijkt ook dat mensen het boeken via vakantieveilingen leuk en spannend vinden. Het kan zelfs een beetje verslavend werken!

Voor aanbieders is het natuurlijk een slimme manier om de restcapaciteit op te vullen of een niet lopend bedrijf weer op de kaart te zetten. Deze bedrijven zijn blij dat zij ondanks de crisis toch “vol” zitten. Er is zit meestal wel een reden achter waarom de aanbieder zaken doet met vakantieveilingen.

Bieden bedrijven zelf ook mee?

Het is verboden voor de aanbieders van de arrangementen om zelf mee te bieden op hun eigen veiling. Dit geldt ook voor de medewerkers van vakantieveilingen. Op diverse fora wordt hieraan weleens getwijfeld. Op de website klacht.nl staan een aantal klachten over vreemde biedingen. Zo geeft iemand bijvoorbeeld aan dat het opvalt dat steeds dezelfde persoon blijft overbieden met tussenpozen van slecht enkele seconden. Vakantieveiligen reageert hierop door aan te geven dat dit absoluut niet is toegestaan. Vakantieveiligen probeert de veilingen zo goed mogelijk in de gaten te houden en zij onderzoeken hoe dit kan. Vakantieveilingen geeft ook aan dat zij ook weleens “verdachte” accounts blokkeren en zo misbruik proberen tegen te gaan.

Incasso

Als je een veiling hebt gewonnen dan moet je binnen vijf dagen betalen. Doe je dit niet dan krijg je eenmalig een betalingsherinnering. Nu heb je nog eens 5 dagen de tijd om het bedrag over te maken. Doe je dit ook niet, dan staat in de voorwaarden van vakantieveilingen dat zij het bedrag automatisch van je rekening afschrijven! Het is maar dat je het weet….

Actiebeschikbaarheid

Dit is nogal een lastig begrip. Er zijn dan ook regelmatig klachten te lezen over de zogenaamde actiebeschikbaarheid. In sommige gevallen is het zelfs zo dat het onmogelijk is om bijvoorbeeld in het weekend te boeken. Een ding hierin is in ieder geval heel rechtlijnig: de aanbieder bepaald de actiebeschikbaarheid! Vaak kan dit alleen via een reserveringssysteem en stellen de bedrijven het niet op prijs als er op een andere manier contact wordt gezocht. De beste tip die hier op zijn plaats is: Kijk voor het bieden naar de beschikbaarheid en leg direct na het winnen van een veiling de datum vast. Bij een veiling die kort van te voren kan worden gereserveerd: Zet je wekker om 00.00 uur ’s nachts, dan ben je de eerste wanneer het reserveringssysteem zich openstelt (bijvoorbeeld wanneer je maximaal 5 dagen vóór aankomst pas kan boeken)

Is het winnende bod nu echt goedkoper?

Uit onderzoek blijkt dat dit wel voordeel oplevert. Gemiddeld is het winnende bod zestig procent lager dan wanneer je rechtstreeks boekt bij een hotel. Voor een dagje weg of vakantie bent je gemiddeld de helft goedkoper uit! Dat is toch mooi meegenomen…

Check voor het bieden wel altijd eerst de waarde van het product en lees revieuws op internet. Door het product of bedrijf even te googlen weet je meteen of het de moeite waard is. Tevens raad ik je aan om de tabbladen “meer informatie” en “beschikbaarheid” voordat je gaat bieden. Hierin staat belangrijke informatie die je echt vooraf wilt weten!
Laat je niet opjagen door de tikkende veilingklok, alle veilingen worden immers meerdere keren geveild!

Klachten?

Via de website klacht.nl worden veel klachten van vakantieveilingen goed opgelost. Ook deze bron van informatie kan je raadplegen wanneer je een bedrijf vooraf wilt checken. Zo staan er bijvoorbeeld een aantal klachten op deze site van Huize Holterhof. Meerdere mensen geven voor dit wellnesscentrum aan dat het hen niet lukt om een boeking te maken, omdat het reserveringssysteem zo volgeboekt zit dat er nog maar heel weinig data beschikbaar zijn in de periode dat de voucher geldig is.
© 2012 - 2017 Marc-karen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bied op je reis op vakantieveilingen.nlVakantieveilingen.nl is een groeiende website. Je kunt er bieden op veel vakanties en leuke uitstapjes. Met dit bieden b…
Bieden op vakanties - Vakantieveilingen.nlBieden op vakanties - Vakantieveilingen.nlBieden op vakanties is eenvoudig. Eén van de websites waar je kunt bieden op vakanties is Vakantieveilingen.nl. Hoe het…
Vakantieveiling: veilingen van vakantiesVakantieveiling: veilingen van vakantiesVakantieveilingen is het online bieden op vakanties, tickets voor concerten, avondjes uit of dagjes weg en nog veel meer…
Vakantieveilingen. Hoe werkt het?Vakantieveilingen. Hoe werkt het?Vakantieveilingen is een website waar u een uitstekende vakantie (of een avondje uit) kunt winnen, door middel van veili…
VakantieveilingenVakantieveilingenDe nieuwste trend in het boeken van een vakantie op internet is het bieden op een aangeboden vakantie op de website www.…
Bronnen en referenties
  • www.vakantieveilingen.nl
  • www.klacht.nl
  • http://forum.www.trosradar.nl
  • http://www.consumentenbond.nl

Reageer op het artikel "Hoe betrouwbaar is VakantieVeilingen.nl eigenlijk?"

Reactie

Natasja, 26-09-2014 11:46 #1
Goedemiddag

ik wil hier graag op reageren. Voor de 2e keer heb ik volgens vakantie veilingen een bod gedaan en de veiling gewonnen. De 1e keer ging het om een weekendje weg tv 46 euro. Ik heb wel naar deze aanbieding gekeken maar nooit een bod uitgebracht. Ik heb hierover gemaild maar vakantie veilingen is heel direct in hun woorden geboden is betalen. Nu is me dit een 2e keer gebeurd bij een reis voor 2 personen naar pretpark in Parijs. Of ik even 269 euro wil betalen want weer heb ik volgens vakantie veilingen een bod gedaan en dit is bindend. Echt ik ga twijfelen aan mezelf. Ik heb echt niet geboden en dit is een bedrag die hèel koud op mijn dak valt waar haal ik dit ga vandaan? Maar goed, ik word niet geloofd. Ik durf de app niet meer te gebruiken. Het lijkt wel dat op het moment dat ik de app aanklik een bedrag van mij rekening afgeschreven wordt. Daarbij vind ik de klantvriendelijkheid ver te zoeken. Ik heb het opgegeven en ben in totaal 300 kwijt aan vakantie veilingen voor dingen waar ik geen gebruik van wil en kan maken. Schandalig!

Infoteur: Marc-karen
Gepubliceerd: 01-03-2012
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!