De Sense: alle zintuigen in werking tijdens het internetten
Online winkelen heeft zijn beperkingen. Vaak zou je het product eerst wel eens willen voelen of proeven voor het daadwerkelijk aan te schaffen. En in hoeverre zou een online game pas echt ‘real life’ zijn als je de geur van het strijdtoneel zou ruiken? De Sense maakt het allemaal waar. Bekroond met de prestigieuze Red Dot award is de Sense hét product van de toekomst: een draadloos apparaat dat tast, geur en smaak kan afgeven. Het internet van de toekomst zet alle zintuigen in werking.
Gat in de markt
De enige
zintuigen die tot nu toe via internet in werking gesteld worden, zijn zien en horen. Muziek, films, games en een behoorlijke hoeveelheid tekst bereiken ons via ogen en oren. Onze zintuigen worden dus eigenlijk heel beperkt geprikkeld. Hoewel consumenten steeds meer vertrouwen krijgen in het webwinkelen, is de hoeveelheid productinformatie niet compleet. Een foto of beschrijving volstaat lang niet altijd; we moeten kunnen aanraken, ruiken of proeven. Je kunt je behoorlijk inleven in een online spelletje, maar de omgeving ruiken maakt de game pas echt levensecht. Een gat in de markt dus. Het Canadese ontwerpbureau
CD&I Associates geeft de voorzet en ontwierp de ‘
Sense’. Ruiken, aanraken en proeven via een draadloos apparaat. Een sensatie voor onze zintuigen én de online ondernemer. Het maakt het gebruik van internet tot een compleet nieuwe belevenis.
Aanraken
De Sense is een rechthoekig apparaat dat tast, geur en smaak kan afgeven, gebaseerd op informatie van internet, spelcomputers of televisie. De bovenkant van het apparaat bevat een
tactiel (tastbaar) gedeelte, dat de textuur en de thermische eigenschappen van een bepaald virtueel object kan nabootsen. Je hoeft alleen maar je hand in de Sense te steken om de verschillende indrukken te ervaren: glad of ruw, zacht of hard, warm of koud. De zenuwen in je hand zetten de prikkels om in informatie dat wordt doorgestuurd aan de hersenen. Ook kan dit bovenste gedeelte van de Sense
brailletekens doorgeven, zodat mensen met een visuele handicap gemakkelijker gebruik kunnen maken van internet.
Ruiken/proeven
Het meest geavanceerde onderdeel van de Sense is de ingebouwde microprinter met dertien zogenaamde
waspatronen. Alle mogelijke combinaties van geur en smaak zijn met deze patronen na te maken. De Sense kan kleine doorzichtige velletjes printen die de gebruiker op het gehemelte van zijn mond moet plaatsen en laten smelten. Op deze manier komt alle smaak en geur vrij. Vijf waspatronen bevatten de basissmaken zout, zoet, zuur, bitter en umami, dit is een vleessmaak. Een zesde aanvullend waspatroon kan een hele scherpe smaak nabootsen. Deze zes patronen kunnen worden gecombineerd met zeven natuurlijke basisgeuren: bloemen, mint, ether, kamfer, muskus, scherp en een rottingsgeur. Zo kun je alle combinaties maken en alle mogelijke geuren nabootsen. Een complete interactieve ervaring dus.
Sensatie
De Sense werd ontworpen als onderdeel van de
La Fin du Design tentoonstelling, waar de dertien producten van de toekomst werden onthuld. Het kreeg zelfs de prestigieuze
Red Dot award toegekend, een van de meest toonaangevende prijzen in de ontwerpwereld. Of en wanneer de Sense op de markt zal worden gebracht, is nog niet bekend. Ondernemers staan hier uiteraard om te springen. Consumenten worden nog sterker verbonden met producten, hun favoriete websites, films en games. Ervaringen worden dieper beleefd, aankopen makkelijker en sneller gedaan. Toekomstmuziek kan snel dichterbij komen. Onmogelijkheden worden mogelijkheden. Toch zijn er altijd nadelen aan verbonden, de betrouwbaarheid van de aangeboden reuk en tast bijvoorbeeld.
Zintuiglijk internet is mooi, maar het blijft een nabootsing van de werkelijkheid. En die prikkelt pas echt!