InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Van Ragtime tot Rock gratis en legaal downloaden

Van Ragtime tot Rock gratis en legaal downloaden

Van Ragtime tot Rock gratis en legaal downloaden Muziek die meer dan 50 jaar geleden is opgenomen is nu vrij van auteursrechten en daarom gratis te downloaden. Die opnames vallen onder het Publieke Domein. Als je dus oude opnames wilt downloaden heb je daarvoor automatisch toestemming. Ze zijn o.a. te beluisteren en te downloaden op Spotify en jazz-on-line.com, en uiteraard vooral via Youtube.

Legaal downloaden

Een andere betekenis voor publiek domein is openbare ruimte, oftewel het gebied dat voor iedereen vrij toegankelijk is. Als u de opnames uit het publiek domein wilt gebruiken, komt u vrijwel vanzelf terecht bij de oude 78-toeren platen. Het mag in geval van 78-toeren opnames natuurlijk praktisch altijd, omdat die vrijwel altijd ouder zijn dan 50 jaar.

Opnieuw uitgebrachte opnames

Als de oorspronkelijke muziek vrij van auteursrechten is, betekent dat niet dat daarop gebaseerde uitvoeringen het ook zijn. Een opnieuw vertolkte song van bijvoorbeeld Elvis Presley, wordt beschouwd als een werk op zichzelf, met eigen auteursrechten.

Grote hoeveelheid vrij toegankelijke muziek

Vooral op het Internet zijn er legio sites waar u alle muziek van uw keuze kunt vinden. Niet alleen Amerikaanse muziek maar ook Nederlandse opnames zijn te vinden. Onderstaande opsomming geeft slechts een globaal beeld want de echte lijst met namen is natuurlijk vele malen groter. Van Ragtime tot Rock.

Buitenlands repertoire

Ouderwetse rock (teen-ager)swing muziek

Elvis Presley, Bill Haley And His Comets, Louis Prima, Little Richard, Platters, Ink Spots, Fats Domino, Johnnie Ray, Les Paul and Mary Ford, Patti Page, Pat Boone, Frankie Laine, Doris Day, Drifters.

Dansmuziek van de grote swingorkesten

Glenn Miller, Tommy Dorsey, Paul Whiteman, Artie Shaw, Harry James, Charlie Barnet, Woody Herman, Guy Lombardo & His Royal Canadians, Gene Krupa, Woody Herman. Zij vertolken op niet te evenaren, manier de swing muziek van o.a. Cole Porter, Irvin Berlin en Gershwin.

Jazz Bigbands

Count Basie, Bennie Goodman, Duke Ellington, King Oliver.

Grote pianisten

Oscar Peterson, Errol Garner, Jelly Roll Morton, Earl Hines, Fats Waller, Teddy Wilson, Art Tatum, Dave Brubeck.

Grote zangeressen

Ella Fitzgerald, Billie Holliday, Mahalia Jackson, Bessie Smith, Sarah Vaughan, Jo Stafford, Mildred Bailey, Andrews Sisters, Peggy Lee, Dinah Shore, Caterina Valente, Eartha Kitt, Doris Day,Mary Ford.

Grote zangers

Frank Sinatra, Perry Como, Sammy Davis Jr., Bing Crosby, Fred Astaire, Mills Brothers, Mel Torme, Nat King Cole, Al Jolson, Nat king Cole,Tony Benett, The four Freshmen, Comedian Harmonists.

Jazz instrumentalisten

Bud Freeman, Louis Armstrong, Les Paul, Django Reinhardt, Lionel Hampton, Stephan Graphelli

De kleine Jazz ensembles

Fletcher Henderson, Dizzy Gillespie, Louis Jordan, King Cole Trio, Bud Freeman, Lionel Hampton Septet, Dizzy Gillespie Sextet, James P Johnson Jazz Men, Bix Beiderbecke, Jack teagarden.

Nederlands repertoire van voor en kort na de oorlog

Ramblers, Skymasters,The Dutch Swing College Band, Max van Praag, Jan Corduwener, Herman Emmink, Willy Derby, Louis Davids, Lou Bandy, Dorus, Annie de Reuver, Bob Scholte, Eddy Christiani, Jo Erens, Bert van Dongen, Boertjes van Buten, Amboina Serenaders, Donald Jones, Kilima Hawaiians, Mx Woiski, Zapakara’s, Chico’s, Johnny Kraaykamp, Rijk de Gooyer, Black & White, The Melody Sisters, Snip en Snap, Butterflies, Robbedoezen, Frans Halsema, Godfried Bomans, Jan Blazer, Henk Elsink, Tom Manders, Frans van Schaik, Cor Steyn, Sweet Sixteen, Kobus Robijn, Jonge Flierefluiters, Henk Dorel, Vrij en Blij, Cocktail trio, Drs. P., Jules de Corte, Jan de Cler, Hotcha Trio, Johnny & Jones, Johnny Jordaan, Tante Leen, Speenhoff, Orkest zonder naam, Nelly Verschuur, De Spelbrekers, Zwarte Riek, Lena Sanders, Lammy van den Hout, Frits Rademacher, Joop de Knegt, Bietenbouwers, Heleentje van Capelle, Marcel Tielemans, Harry Bordon, Kees Pruis, Willy Derby, Peter van Os & Henriette van Tricht, Henk The Ramblers, Helma & Selma, Tom Manders (Dorus), Piet Muyselaar, The Tree Jackets, Bobbejaan Schoepen, Annie de Reuver, Black & White, Snip & Snap, Willy Walden, Pi Scheffer, Koos Speenhoff, Tobi Rix, Eduard Jacobs, Kees Pruis, Duo Hofmann, Willy Vervoort,Johnny Holshuisen, Hotcha trio, Sophie Stein, Lia Dorana, Hetty Blok, Fritz Rademaker, Louis Neefs.

Waar downloaden

Soms lukt het op Lime-Wire en dergelijke, maar beter is het de specifieke sites te raadplegen zoals www.jazz-on-line.com.

Geniet van de onvergetelijke muziek van Cole Porter, George Gershwin, Richard Rodgers, Irving Berlin en vele anderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe legaal downloadenHoe kan men nou legaal films en muziek downloaden? Heel veel mensen downloaden tegenwoordig hun films, muziek en softwar…
Gratis e-books downloaden: e-boeken onlineGratis e-books downloaden: e-boeken onlineLees hier hoe je gratis e-books (of in het Nederlands e-boeken) kunt downloaden. Het gaat hier om strikt legaal verkrijg…
Microtorrent, de torrent downloaderMicrotorrent, de torrent downloaderAls je op zoek bent naar een goede bittorrent client, dus een programma dat torrents download, dan is utorrent de geschi…
Gratis online tv series kijken - Nederlandse ondertitelingGratis online tv series kijken - Nederlandse ondertitelingHet gratis online kijken van tv series op het internet is in opkomst. Maar hoe en waar kun je online gratis tv series ki…
De betekenis van Publiek DomeinDe betekenis van Publiek DomeinFilms, teksten, geluidscomposities en alle andere media die mensen hebben gemaakt zijn of auteursrechtelijk beschermd of…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Van Ragtime tot Rock gratis en legaal downloaden"

Reacties

Helmus Theeuwes, 25-08-2011 16:10 #3
Dit is voor mij als groot liefhebber van de oude JAZZ de eerste keer dat ik met dit programma kennis maak en zoek op dit moment muziek van Louis Armstrong met aan de trombone TYREE GLENN dat is mij nietgelukt bij SoMud.Grooetjes Reactie infoteur, 25-08-2011
Helmus hier vind je alles:

http://www.jazz-on-line.com/

Een groot luilekkerland

Succes

Henk Peters, 30-04-2010 15:49 #2
U schrijft hoe je muziek gratis kunt downloaden, echter als ik wat zoek kom ik altijd op betaalsites uit. Ik zoek bv. een (of meer) verzamel CD van Frits Rademachter.

Andre Meijer, 16-03-2009 17:39 #1
Fantastisch, ben 65 + dus downloaden Reactie infoteur, 16-03-2009
Leuk te horen Andre,

Ben 63 en geniet er ook aldoor van.

Soort luilekkerland voor oude Jazz liefhebbers.

Rob

Infoteur: Robbie
Laatste update: 19-02-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Special: Gratis muziek
Reacties: 3
Schrijf mee!