InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Internet, hoe afhankelijk zijn we er van?

Internet, hoe afhankelijk zijn we er van?

Internet, hoe afhankelijk zijn we er van? We communiceren er mee,zowel schriftelijk als verbaal (skype), we doen er boodschappen mee, we bestellen er mee, we spelen er mee, maar we slapen er nog net niet mee, toch? We worden steeds afhankelijker van internet. Hieronder kun je lezen de voors en tegens over het afhankelijk worden van internet.

Internet en ouderen

De ouderen van nu hebben over het algemeen nog niet zo heel veel verstand van internet. Als er problemen zijn met een bepaald product, en ze gaan er mee terug naar de desbetreffende winkel, dan worden ze over het algemeen verwezen naar de website van dat product merk. De reactie van deze ouderen is dan ook vaak dat ze; of geen internet hebben, of ze snappen het internet niet. Hun volgende logische stap is dan of ze het telefoonnummer van het desbetreffende bedrijf kunnen krijgen. Helaas is het tegenwoordig zo dat je voor klachten en/of problemen alleen via het internet terecht kan en de bedrijven telefonisch alleen nog te bereiken zijn voor inkopers. Tja... wat moet zo een oudere dan. Meestal wordt dan de zoon of dochter ingeschakeld om het probleem op te lossen, en die zitten daar nou toch net niet op te wachten.

Internet en jongeren

Jongeren worden met computers en internet opgegroeid. Als ik zie wat mijn neefje van 7 al allemaal kan met computers en internet, daar sla ik stijl van achterover. Ook op school wordt er steeds meer met internet gewerkt. Als er een werkstuk gemaakt moet worden, moet de informatie van internet afgehaald worden. Boeken komen er bijna niet meer aan te pas. Willen de leerlingen hun cijfers weten, dat wordt dan op de website van de school neergezet. Jongeren doen bijna alles via internet en worden er dus steeds afhankelijker van. 9 op de 10 jongeren surft regelmatig op het internet. De meeste doeleinden van jongeren op internet zijn:
  • Spelletjes
  • Muziek en video's downloaden
  • Televisie uitzendingen
  • Chatten

Als de jongeren wat ouder worden, na hun 12e jaar, wordt internet meer gebruikt voor het opzoeken van informatie. Dit komt dus mede doordat er taken dor school worden gegeven maar ook omdat ze onderwerpen gaan opzoeken die hun gaat interesseren.

Voordelen van internet

Het belangrijkste voordeel van internet is dat het gigantisch veel informatie bevat en 24 uur per dag beschikbaar is. Het is eigenlijk een grote encyclopedie. Je hoeft voor veel dingen niet meer de deur uit. Denk maar eens aan het boeken van een vakantie. Vanuit je luie stoel kan je een vakantie boeken en ook meteen betalen. Geen gezeur meer dat je eerst langs het reisbureau moet, de vele vakantieboeken door moet bladeren en vervolgens moet wachten of er een medewerkster tijd voor je heeft om de vakantie voor je te boeken.

Of denk maar eens aan het betalen van je rekeningen. Vroeger moest je de acceptgiro's invullen en opsturen. Het duurde dan wel een aantal dagen voordat er een rekening betaald was. En dan maar wachten op je bankafschrift om te kijken of je betaling goed is gegaan en om te weten hoeveel geld je nu nog op je rekening hebt staan. Tegenwoordig kan je gewoon via internetbankieren je betalingen doen. Je hebt meteen zicht op je betaalde rekeningen en je kan meteen zien of je nog geld op je eigen rekening hebt staan. Ook is je rekening binnen een paar minuten betaald in plaats van een paar dagen. Over het algemeen genomen gaat alles via internet veel sneller.

Nadelen van internet

Het grootste voordeel is ook meteen het grootste nadeel. Doordat er zo veel informatie op internet te vinden is, is het lastig om de juiste informatie te scheiden van de rotzooi. Ook je sociale contacten verwateren door het internet. Je hebt natuurlijk nog wel contact via chat, maar persoonlijk contact is zo belangrijk. We gaan door internet steeds minder de deur uit. Bijna alles is via internet te regelen. Nog een groot nadeel is dat voor een heleboel dingen de drempel stukken lager ligt. Denk maar eens aan het afsluiten van een persoonlijke lening. Bij een bank wordt je eerst door de mangel heen gehaald voor een lening. Via internet is het een kwestie van een formuliertje invullen en je lening is geregeld.

Toekomst van internet

Internet is de toekomst. Er kan steeds meer en meer via internet. Maar de criminaliteit zal ook via internet steeds hoger worden. Denk maar eens aan hacken en virussen. Gelukkig wordt de internet beveiliging steeds beter. Het wordt voor mensen met kwade bedoelingen dan ook steeds moeilijker om te hacken of virussen achter te laten op je computer. Maar daar tegen over staat dat nieuwe virussen wel steeds gevaarlijker worden en moeilijker uit je computer te verwijderen zijn. Maar één ding is zeker, internet maakt een vliegensvlugge ontwikkeling door.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Digimedia.be

Reageer op het artikel "Internet, hoe afhankelijk zijn we er van?"

Infoteur: Lautof
Laatste update: 26-08-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!