Chinese webwinkel AliExpress; bestellen bij AliExpress
AliExpress is een Chinese webshop en is de grootste online webwinkel ter wereld. AliExpress is een dochteronderneming van Alibaba. AliExpress is gericht op de consumentenmarkt en Alibaba is gericht op de zakelijke markt. Beide zijn een platform dat bestaat uit internetbedrijven van over de hele wereld die gericht zijn op het verkopen van producten. Het is niet een platform waar alleen Chinese bedrijven hun producten verkopen.
Inhoud
Alibaba: hoe het begon
Alibaba is opgericht door 'Jack Ma' in het jaar 1999. Jack Ma vond achttien vrienden bereid om met hen Alibaba op te richten. Ze begonnen met een startkapitaal van zestigduizend dollar. Toen ze begonnen werd de aankondiging op videoband vastgelegd. Ze hadden amper geld, geen technologie en ook geen bedrijfsplan. Doordat Alibaba na verloop van tijd sneller moest groeien heeft Jack Ma meerdere mensen moeten ontslaan om Alibaba staande te houden. Aan het einde van 2002 is Alibaba sterk gegroeid, maar had slechts één dollar winst gemaakt. In 2010 werd AliExpress opgericht.
Wat is AliExpress?
AliExpress is een webshop waar, net als bij Alibaba, verkopers van over de hele wereld hun producten kunnen verkopen aan consumenten. Je koopt dus niet van AliExpress zelf. AliExpress heeft een enorm productaanbod en biedt producten goedkoop aan. Er worden talloze producten aangeboden op AliExpress. Wat je ook maar bedenkt, alles is te koop. Elektronica, sieraden, woonartikelen, tassen, schoenen, speelgoed, schoonheidsartikelen, dierenartikelen etc. Om te zoeken naar een specifiek product kun je in de zoekbalk de productnaam invullen. Het maakt niet uit of je dit in het Engels of in het Nederlands invult. Zodra je de zoekresultaten ziet, kun je op 'bestellingen' filteren en kun je zien welk product het meeste is verkocht.
Is het bestellen op AliExpress betrouwbaar?
Is het te mooi om waar te zijn? Als je al die goedkope producten ziet, dan zou je het inderdaad zeggen. Echter, als je iets bestelt kun je ervan uitgaan dat je het zal ontvangen. Dus is AliExpress betrouwbaar? Het antwoord is: ja. Er zijn webwinkels binnen AliExpress waar je niet goed wordt geholpen als er iets mis gaat met de verzending. Indien er iets mis gaat dan is AliExpress bereid om jou als klant te helpen en wordt het probleem voor je opgelost. Bij AliExpress is de klant koning en ze doen er alles aan om de reputatie van de webshop hoog te houden.
Voordat je een product koopt is het handig om altijd even te kijken naar de ervaringen die andere kopers met de betreffende verkoper hebben gehad. Ook door de ervaringen (omschreven als: feedback) bij het product te bekijken en te zien hoe vaak het product al is gekocht, kun je zien of je er goed aan doet om de aankoop te doen. Bij een winkel met een rating van 92% of lager kun je het beste niet kopen. Een rating van onder de 92% geeft vaak aan dat kopers voorheen geen goede ervaringen hebben gehad met de verkoper. Gelukkig bieden talloze winkels hetzelfde product aan.
Hoe kunnen producten van deze Chinese webwinkel zo goedkoop zijn?
Al jaren doen de grote winkels in Nederland en andere landen hun inkopen in landen zoals China. Deze producten verkochten zij dan met flinke winst. De consument heeft nu de mogelijkheid om het rechtstreeks bij de leverancier te bestellen waardoor de prijs spotgoedkoop lijkt. Er zitten geen winkels en groothandels tussen zodat je het product goedkoop kunt aanschaffen. Ook is het vaak mogelijk om een bulkbestelling te plaatsen van een product. Dit is een grotere hoeveelheid waardoor je korting krijgt op je bestelling.
Producten op AliExpress zijn goedkoop, maar het kan nog goedkoper. Als je via de AliExpress-app (
iOS/
Android) je aankopen doet, dan krijg je extra korting op het product. Ook kun je prijzen vergelijken om goedkoper uit te zijn. Dit doe je door in de app in de zoekbalk op het camera-icoon te drukken en de foto van het product te selecteren. Op dat moment zoekt hij naar dit product en krijg je het product en de prijs te zien van allerlei winkels. Het kan soms wel tien euro schelen voor hetzelfde product.
Kwaliteit van de producten
Omdat producten zo goedkoop worden aangeboden, kun je natuurlijk verwachten dat de kwaliteit niet altijd even goed is. Veel producten die je in Nederland kunt kopen voldoen aan strenge richtlijnen, ook al komen deze producten uit China. In China waar AliExpress gevestigd is zijn de richtlijnen een stuk minder streng waardoor verkopers producten aan kunnen bieden die vaak net wat minder degelijk zijn. Een voorbeeld is de powerbank. Vaak doet een powerbank van AliExpress het na een aantal maanden al minder goed waardoor je door de goedkope prijs al gauw een nieuwe bestelt.
Doordat webwinkels op AliExpress de regels voor copyright niet zo nauw nemen, worden er via AliExpress ook namaak merkproducten verkocht. In feite is het verboden voor verkopers om namaak producten te verkopen op AliExpress. Als AliExpress hier achterkomt dan zal de winkel worden gesloten en krijgt de koper als dank van het gekochte product twee keer het aankoopbedrag terug en mag de koper het product houden.
De verzendkosten en levertijd van producten
De meeste producten worden gratis verzonden. Voor een kortere levertijd betaal je extra kosten. Indien je een aantal van hetzelfde product bestelt kan het zijn dat je verzendkosten moet gaan betalen, omdat het om een grotere partij gaat dat in één keer verzonden moet worden. De levertijd verschilt per product. Je hebt de keuze bij het bestellen van het product om zelf een levertijd aan te geven. In mei 2017 heeft PostNL bekend gemaakt dat zij een groot deel van de pakketjes van AliExpress op zich gaan nemen. Voorheen kon het zijn dat je wel weken lang moest wachten op je pakketje, en nu zou je het binnen een week kunnen ontvangen. PostNL heeft een Aziatische tak, namelijk 'Spring Global Delivery Services', waardoor pakketjes sneller verwerkt worden.
Wat als het product niet geleverd wordt?
Je kunt de zending altijd volgen via 'tracking'. Een product wordt geleverd binnen een bepaald tijdsbestek. Deze kun je kiezen als je de maat en/of kleur van het product gaat kiezen. Het kan zijn dat een bestelling niet binnen het tijdsbestek wordt geleverd. Het kan dan natuurlijk zijn dat de zending vertraging heeft opgelopen. Indien de tracking aangeeft dat het succesvol afgeleverd is, dan is het raadzaam om contact op te nemen met het postbedrijf. Indien je niet weet door welk postbedrijf je pakketje bezorgd wordt, kun je de verzender van het product benaderen. Indien geen van beide partijen meewerken, kun je altijd dit probleem bij AliExpress zelf neerleggen en je geld terugvorderen.
Wanneer betaal je douanekosten?
Bestellingen onder de 22 euro worden niet gecontroleerd door de douane omdat deze vrij zijn van belasting. Wanneer je bestelling boven de 22 euro bedraagt betaal je mogelijk wel extra kosten als deze gecontroleerd wordt door de douane.
Waarde pakketje | Invoerrechten | Btw | Inklaringskosten |
€0 - €22 | 0% | 0% | €0 |
€22 - €150 | 0% | 21% | Zie tabel inklaringskosten |
+ €150 | Zie tabel invoerrechten | 21% | Zie tabel inklaringskosten |
* Belastingdienst, 2018
Inklaringskosten
Indien je inklaringskosten moet betalen, betaal je deze bij het postkantoor voordat je het pakket gaat ophalen. Er is ook een mogelijkheid om de inklaringskosten niet te betalen. In dit geval wordt het pakketje retour gestuurd naar de afzender.
Inklaringskosten bestaan uit:
- Invoerrechten, btw en andere heffingen zoals bijvoorbeeld accijns.
- Administratieve kosten (het vaststellen van de waarde van de goederen, het invullen van douaneaangifte, ontbrekende gegevens opvragen bij de ontvanger van het product)
- Opslagkosten en bewaarkosten
- Incassokosten
PostNL | €13,50 |
PostNL Express (EMS) | €17,50 |
China Post, Hong Kong Post, Singapore Post | €10,00 |
DHL (Express) | €10,00 |
FedEx | €10,00 |
UPS | €10,50 |
USPS | €13,00 |
* De bedragen zijn uit 2017. De bedragen kunnen daarom mogelijk afwijken.
Invoerrechten
Product | Invoerrechten | Btw |
Telefoons | 0% | 21% |
Laptops en tablets | 0% | 21% |
Koptelefoons en microfoons | 0% t/m 2% | 21% |
Speelgoed | 0% t/m 4,7% | 21% |
Boeken | 0% | 6% |
Cd's en Dvd's | 0% | 21% |
Koffers en tassen | 0% t/m 3,7% | 21% |
Schoenen en laarzen | 3,5% t/m 17% | 21% |
Sieraden en juwelen | 0% t/m 4,5% | 21% |
Kleding | 0% t/m 12% | 21% |
Schoonheidsmiddelen en verzorgingsproducten | 0% | 21% |
Auto- en motoronderdelen | 3% t/m 4,5% | 21% |
Horloges | 4,5% (min. €0,30 en max. €0,80 per horloge) | 21% |
* Belastingdienst, 2018