InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > Is Wifi in de trein veilig?

Is Wifi in de trein veilig?

Is Wifi in de trein veilig? In veel intercity's van de NS kun je gebruik maken van gratis Wifi. Je zit dan op het netwerk van T-Mobile. Doordat gebruik gemaakt wordt van het 4G-netwerk is de snelheid prima in orde. Dit kan echter niet gezegd worden van de veiligheid. Hier blijkt namelijk nog veel aan te schorten. Gelukkig kun je zelf wel actie ondernemen om je gegevens te beschermen terwijl je gebruik maakt van gratis Wifi in de trein. De belangrijkste tip is om gebruik te maken van een VPN.

Gebruik maken van Wifi in de trein

Reis je met de trein, dan kun je mogelijk gebruik maken van Wifi. Deze dienst wordt alleen aangeboden in intercity's en is gratis. Waar de verbinding kort na de introductie van de voorziening nog erg traag was, kun je sinds juni 2015 gebruik maken van het 4G-netwerk van T-Mobile. De downloadsnelheid is daardoor aanzienlijk verbeterd. De snelheidslimiet ligt daarmee op circa 150 kilobytes per seconde. Omdat T-Mobile (op moment van de introductie) nog geen landelijke dekking heeft kan dit netwerk niet op alle locaties gebruikt worden. In delen van Zeeland, Limburg, Groningen, Friesland en Noord-Brabant moet je daarom als gebruiker terugvallen op een tragere downloadsnelheid. Intercity's waarin je van draadloos internet gebruik kunt maken kun je herkennen aan de Wifi-logo's aan de buitenzijde van de wagons.

Is gebruik van Wifi in de trein veilig?

Nee, helaas blijkt gebruik van draadloos internet in de trein totaal niet veilig. IT-expert Hannes Mühleisen onderzocht hoe het gesteld is met de waarborgen voor onze gegevens wanneer wij in de trein gebruik maken van gratis internet en de uitkomsten waren niet positief. Het probleem is dat de verbinding die je gebruikt niet versleuteld is. Kwaadwillenden kunnen zodoende op zeer eenvoudige wijze privacygevoelige gegevens onderscheppen. Niet alleen kan zo worden meegelezen met je email, ook wachtwoorden en andere inloggegevens kunnen worden buitgemaakt. Hiervoor is geen hack en geen geavanceerde software nodig: de gegevens kunnen zo uit de lucht geplukt worden met een simpele antenne.

Het argument van de NS om niets aan deze problematiek te doen is dat men gebruik van het netwerk graag laagdrempelig wil houden. Het netwerk zou veiliger gemaakt kunnen worden door mensen een account aan te laten maken waarvan gebruik gemaakt moet worden wil men in de trein gratis kunnen internetten. De inschatting is dat reizigers dit te veel gedoe vinden. De NS houdt het daarom bij de aanbeveling om het netwerk niet te gebruiken voor zaken waarvan je absoluut niet wilt dat anderen ze kunnen zien.

Overigens speelt de veiligheid van websites die je bezoekt of de apps die je gebruikt ook een rol. Bezoek je een goed beveiligde website of app dan is de enige informatie die onderschept kan worden het feit dat je de website bezoekt, maar niet wat je er doet of welke gegevens je invult. Gebruik je bijvoorbeeld de app van Facebook dan weerhoudt de beveiliging van Facebook zelf een eventuele gluurder ervan te zien wat je binnen die app allemaal doet.

Wat kun je zelf doen om internetten in de trein veiliger te maken?

Gelukkig kun je zelf een steentje bijdragen aan je eigen online veiligheid, zelfs wanneer je gebruik maakt van een onbeveiligde verbinding. Naast het instellen van goede internet security software, kun je ervoor opteren om een VPN (Virtual Private Network) aan te maken. Hiermee breng je een beveiligde verbinding tot stand tussen je smartphone, laptop of tablet en de server en je IP-adres blijft verborgen. Hiervoor moet je wel een account aanmaken bij een VPN-aanbieder en hier zijn vaak kosten aan verbonden. Sommige smartphones hebben ingebouwde VPN-software die je kunt activeren en er bestaan VPN-apps die gratis te downloaden zijn, alleen de bandbreedte is dan veelal beperkt.
Gerelateerde artikelen
Tips om veilig mobiel te bankieren met je smartphoneTips om veilig mobiel te bankieren met je smartphoneDe snelle ontwikkeling van de smartphones heeft gezorgd voor een explosie van applicaties of apps. Ook banken bieden mob…
Zakenreizen per trein steeds populairderZakenreizen per trein steeds populairderZakenreizen maken per trein wordt steeds meer populair. Je hebt namelijk niet te maken met lange wachttijden en lange wa…
Huawei Mobile Wifi Router (Mifi): Handig voor onderweg!Huawei Mobile Wifi Router (Mifi): Handig voor onderweg!Anno 2015 is er bijna overal wel een wifi-netwerk beschikbaar. Gratis of tegen weinig kosten. Dit zijn vaak plekken als…
Intercity direct: Amsterdam - Breda (voorheen Fyra)Intercity direct: Amsterdam - Breda (voorheen Fyra)Sinds 15 december 2013 heet de Fyra 'Intercity direct'. In dit artikel leest u belangrijke dingen over reizen met de Int…
WiFi tracking, meer informatie dan je denktVoor bijvoorbeeld webwinkels is het al jaren mogelijk, ze kunnen precies achterhalen hoelang de bezoekers op de website…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bizba, Pixabay
  • http://www.nu.nl/internet/4028805/wifi-in-trein-krijgt-snelheidslimiet-overstap-4g.html
  • http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/article/detail/4114711/2015/08/06/Wifi-netwerk-in-trein-onveilig.dhtml
  • https://veiliginternetten.nl/themes/situatie/hoe-veilig-zijn-openbare-wifi-netwerken/

Reageer op het artikel "Is Wifi in de trein veilig?"

Reactie

Kees, 06-10-2016 15:53 #1
De opera-brouwswer (www.opera.com/nl) heeft een ingebouwde VPN, zowel voor Apple, als Windows, als Linux. Ook zijn er minibrowsers met VPN voor de smartphones op de site te vinden. Aanvinken bij de instellingen is voldoende om het op te starten. Het is een Opensource-project.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 09-07-2019
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!