InfoNu.nl > Pc en Internet > Diversen > 5 regels om veilig online te shoppen

5 regels om veilig online te shoppen

5 regels om veilig online te shoppen De laatste jaren hebben steeds meer mensen het traditionele winkelconcept verlaten en is het bestellen van allerhande artikelen via het internet de normaalste zaak van de wereld geworden. Tegenwoordig kopen we zowat alles via het internet, gaande van huishoudtoestellen en kleren tot zelfs voeding. Om het webshoppen te vergemakkelijken en ongewenste verassingen te vermijden helpen de 5 onderstaande tips je al een heel eind op weg.

Gebruik een veilige computer

Het is steeds aangewezen om je eigen vertrouwde computer, uitgerust met antispywaresoftware te gebruiken bij het kopen van producten via het internet. Vermijd het gebruik van een publieke computer in een bibliotheek of internetcafé, deze zijn meestal slecht beveiligd waardoor ze vaak besmet zijn met spyware. Spyware is illegale software die hackers gebruiken om bankgegevens te stelen.

Koop enkel bij bekende webshops

Wanneer je besloten hebt aankopen via het internet te doen, komt het er in de eerste plaats op aan om op zoek te gaan naar een betrouwbare en veilige webshop. Bekende webshops zoals het Amerikaanse Amazon, of het Nederlandse Bol.com beschermen de gegevens van hun klanten door middel van het zogenaamde Secure Sockets Layer of SSL encryptie-protocol.

Het SSL-protocol zorgt voor een beveiligde gegevensuitwisseling tussen de computer van de klant en de server waarop zich de website van de webshop bevindt. Een met SSL beveiligde website is eenvoudig te herkennen aan de vermelding https in de url, een website die geen gebruik maakt van SSL heeft een gewone http vermelding in zijn url.

Een tweede manier om de betrouwbaarheid van een webshop na te gaan, is door de contactgegevens van de onlineverkoper na te gaan. Indien de verkoper een duidelijk adres en telefoonnummer op zijn website vermeldt, heeft deze waarschijnlijk geen kwade bedoelingen. Indien je niet zeker bent of de webshop al dan niet betrouwbaar is, kan je de naam ervan steeds eens googelen om zo de meningen en ervaringen van andere consumenten na te gaan.

Vergelijken is de boodschap

Net zoals bij het vergelijken van prijzen voor voedingsmiddelen in verschillende supermarkten, loont het ook op het internet de moeite om verschillende webshops te bezoeken en zo de best koop te vinden. Prijzen voor hetzelfde product kunnen op het internet, net zoals in traditionele winkels, sterk verschillen naargelang de webshop.

Om de koopjesjacht te vergemakkelijken kan je daarom gebruik maken van allerhande prijsvergelijkingswebsites (Bv. prijsvergelijk.nl) die voor jou nagaan waar je dat ene product tegen de laagste prijs kan kopen.

Wees voorbereid

Voor dat je beslist om over te gaan tot het kopen van een product op een website, is het aangewezen om de verkoopsvoorwaarden na te gaan. Het is belangrijk om te controleren hoeveel de verzendingskosten bedragen, hoe je een product moet terugsturen, wanneer de garantie van kracht is, wat als het product beschadigd is bij levering, enz. Om een gratis verzending te bekomen is het in de meeste webshops noodzakelijk om voor een bepaald minimumbedrag aan producten te kopen.

Betaal met een kredietkaart

Om te betalen voor de producten uit de webshop, kun je meestal kiezen uit een hele reeks mogelijkheden. Een veilige en snelle manier om online te betalen is de kredietkaart, de bankkaartgegevens moeten slechts eenmaal bij de verkoper ingegeven worden en de transactie gebeurt door middel van de beveiligde SSL-link. Indien er toch iets misloopt, bieden kredietkaartmaatschappijen vaak ook goede garanties met betrekking tot vergoeding van de opgelopen schade.

Indien je niet over een kredietkaart beschikt, of je gewoon liever geen kaartgegevens via het internet doorgeeft, kan je gebruik maken van een Paysafecard. Dit is een pre-paid kaart met een waarde van 10, 25, 50 of 100 euro die je in supermarkten of krantenwinkels kan kopen en die eenvoudig ingewisseld kan worden in de webshop.
© 2015 - 2019 Writer11, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De voor- en nadelen van online shoppenDe voor- en nadelen van online shoppenHet is in deze tijd niet meer weg te denken en we doen het steeds vaker: online shoppen. De webwinkels schieten de grond…
Thuiswinkel Waarborg voor het winkelen onlineThuiswinkel Waarborg voor het winkelen onlineThuiswinkel Waarborg is een veilig keurmerk als u online koopt. Dit logo is een must voor iedereen die bij een betrouwba…
Voordelen kopen via internet: de webwinkelVoordelen kopen via internet: de webwinkelKopen via het internet heeft een grote vlucht genomen in 2019. De webwinkel en online aankopen doen verslaan de traditio…

Reageer op het artikel "5 regels om veilig online te shoppen"

Infoteur: Writer11
Gepubliceerd: 04-02-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!