Counter-Strike: Global Offensive (PC)
Counter-Strike: Global Offensive is een FPS (First Person Shooter) dat op 21 augustus 2012 is uitgebracht door Valve Corporation in samenwerking met Hidden Path Entertainment. Counter-Strike: Global Offensive is een populair spel op Steam, een softwareplatform dat zorgt voor de distributie van games over de hele wereld. Van dit spel zijn circa 5.900.000 exemplaren verkocht. Op dit moment zijn er naar schatting nog 5.400.000 actieve spelers. Dit is een opmerkelijk groot percentage waarmee het tot de beste spellen van Steam behoort.
Counter-Strike
De Counter-Strike serie is toonaangevend voor elke huidige First Person Shooter. Veel van dit soort games zijn gebaseerd op, of een uitbreiding van, waar de eerste Counter-Strike mee begonnen is. Er zijn meerdere games van Counter-Strike uitgebracht. Tot op heden zijn dit de uitgebrachte games in de serie:
- Counter-Strike (1999)
- Counter-Strike: Condition Zero (2004)
- Counter-Strike: Source (2004)
- Counter-Strike: Neo (2005)
- Counter-Strike: Online (2008)
- Counter-Strike: Global Offensive (2012)
Door de jaren heen is het principe van Counter-Strike niet veranderd. Het spel bestaat uit speelrondes waarin de Terroristen het tegen de Counter-Terroristen opnemen. Dit gebeurt in korte rondes met verschillende spelmodi:
- Classic Casual
- Classic Competitive
- Demolition
- Arms Race
- Deathmatch
Speelmodi
Classic Casual en Competitive
Verreweg de meest gespeelde speelmodi in dit spel zijn Classic Casual en Competitive. In Classic Casual en Competitive moet je in een team als Terrorists of Counter-Terrorists een bepaald doel voltooien. Je strijdt met teams van vijf spelers tegen elkaar. De terroristen hebben meestal het doel om een bom te plaatsen. De Counter-Terrorists moeten er natuurlijk voor zorgen dat deze bom niet geplaatst wordt. Als de bom geplaatst wordt, hebben de Counter-Terrorists 30 seconden om deze te ontmantelen. De rondes eindigen door:
- Geen bom geplant en de rondetijd is om. Winst Counter-Terrorists
- Bom geplant en gaat af. Winst Terrorists
- Bom geplant maar wordt ontmanteld. Winst Counter-Terrorists
- Alle Counter-Terrorists vermoord. Winst Terrorists
- Alle Terrorists vermoord. Winst Counter-Terrorists
- Alle Terrorists vermoord, maar bom gaat af. Winst Terrorists
Deze variant kan ook met gijzelaars gespeeld worden. In dat geval moeten de Terrorists de gegijzelden verdedigen en de Counter-Terrorists moeten deze gegijzelden bevrijden. Wanneer er een gegijzelde per ongeluk dood wordt geschoten kan de schutter een flinke geldboete verwachten.
Na vijftien ronden worden de teams verwisseld. De Terrorists gaan nu als Counter-Terrorists spelen en vice versa. Het team dat als eerst zestien ronden gewonnen heeft, wint het spel.
Minder bekende spelmodi zijn
Demolition,
Arms Race en
Deathmatch.
In
Demolition vermoord je mensen met een bepaald wapenset. Aan deze set kun je zelf niets veranderen. Het team dat het andere team uitschakelt wint de ronde. Het team dat als eerst zestien rondes wint, wint het spel.
Bij de
Arms Race moeten twee teams hetzelfde 'parcour' afleggen. Het parcour bestaat uit elk wapen in een vaste volgorde. Wanneer men iemand van de andere partij vermoord, krijgt hij automatisch het volgende wapen. Wie het eerst tegenstanders met elk wapen (waaronder het mes als laatst) vermoord, wint samen met zijn team het spel. De tijd dat je hier dood bent is extreem kort.
Als je
Deathmatch speelt, dan is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk mensen te vermoordt. Er zijn hierbij geen teams, je speelt voor jezelf tegen andere mensen. Dit wordt ook wel 'Free For All' genoemd. Alle wapens zijn beschikbaar, een moord met een slechter wapen lever echter meer punten op. Wie na tien minuten de meeste punten heeft, heeft het spel gewonnen.
Wapens
Bij een Shooter zijn de wapens natuurlijk van groot belang. Beide partijen kunnen uit een scala van wapens kiezen. Dit verschilt enigszins per team, maar dit geldt voor slechts enkele wapens.
In het begin van elke ronde kunnen beide teams de uitrusting voor die wapens kopen. Als je de ronde overleeft, dan zal je de gekochte wapenset behouden voor de volgende ronde. Het is dus zeer efficiënt om in leven te blijven, omdat je dan minder geld hoeft uit te geven, waardoor je met het opgespaarde geld uiteindelijk betere wapens kan kopen. Beide teams kunnen kiezen uit de volgende categorieën wapens:
- Handguns (pistolen)
- Shotguns
- SMG's
- Assault rifle's (automatische geweren)
- Snipers
- Machinegeweren
Elke categorie wapens heeft unieke sterke en zwakke punten. Shotguns zijn bijvoorbeeld zeer effectief voor de korte afstand, en snipers voor de lange afstand. Het nadeel van deze twee categorieën is de lange tijd tussen het schieten. In een spel waarin reactie erg belangrijk is en rondes in luttele seconden beslist worden, is een seconde tussen elk schot een groot risico.
Voor de snelle schutters zijn er SMG's (SubMachineGuns) en automatische geweren. Hiermee kun je in korte tijd een tegenstander met veel kogels beschieten. Het gevaar met dit soort wapens is de terugslag waar de schutter rekening mee moet houden. Als je een heel magazijn in één keer leegschiet, vliegen de kogels overal heen behalve richting het doel. Dit is geen goede benaderingstechniek van de vijand.
Zoals al eerder gezegd hebben beide teams verschillende wapens om uit te kiezen.
CT
Wapen | Categorie | Prijs |
USP* | Handgun | 200 |
Dubbele Beretta's | Handgun | 500 |
P250 | Handgun | 300 |
Five SeveN | Handgun | 500 |
Desert Eagle | Handgun | 700 |
Nova | Shotgun | 1200 |
XM1014 | Shotgun | 2000 |
MAG-7 | Shotgun | 1800 |
Magma | Machinegeweer | 5200 |
Negev | Machinegeweer | 5700 |
MP9 | SMG | 1250 |
MP7 | SMG | 1700 |
UMP-45 | SMG | 1200 |
P90 | SMG | 2350 |
PP-Bizon | SMG | 1400 |
FAMAS | Automatisch geweer | 2250 |
M4A1* | Automatisch geweer | 3100 |
SSG 08 | Sniper | 1700 |
AUG | Automatisch geweer | 3300 |
AWP | Sniper | 4750 |
SCAR-20 | Sniper | 5000 |
Terrorists
Wapen | Categorie | Prijs |
Glock-18 | Handgun | 200 |
Dubbele Beretta's | Handgun | 500 |
P250 | Handgun | 300 |
Tec-9 | Handgun | 500 |
Desert Eagle | Handgun | 700 |
Nova | Shotgun | 1200 |
XM1014 | Shotgun | 2000 |
Sawed-Off | Shotgun | 1200 |
Magma | Machinegeweer | 5200 |
Negev | Machinegeweer | 5700 |
MAC-10 | SMG | 1050 |
MP7 | SMG | 1700 |
UMP-45 | SMG | 1200 |
P90 | SMG | 2350 |
PP-Bizon | SMG | 1400 |
Galil AR | Automatisch geweer | 2000 |
AK-47 | Automatisch geweer | 2700 |
SSG 08 | Sniper | 1700 |
SG 553 | Automatisch geweer | 3000 |
AWP | Sniper | 4750 |
G3SG1 | Sniper | 5000 |
Naast wapens heeft de speler ook de mogelijk om andere attributen voor het gevecht te kopen. Voorbeelden hiervan zijn bescherming, granaten en
defuse kits (helpt om de bom sneller onschadelijk te maken, alleen beschikbaar voor Counter-Terrorists).
Granaten zijn voor elk team tegen dezelfde prijzen in dezelfde hoeveelheden beschikbaar.
Granaat | Effect | Prijs |
Brandbom | Explosie met brand (Molotov) | 600 |
Decoy | Afleiding | 50 |
Flashbang | Verblinden | 200 |
HE-Granaat | Explosie | 300 |
Rookbom | Rook | 300 |
Granaten zijn erg belangrijk bij het spelen van dit spel. Het kan een enorm tactisch voordeel zijn om op bepaalde plekken bepaalde granaten te gooien. Zo kan de tegenstander je op kritieke punten niet zien of het leidt je de tegenstander naar een bepaald punt waar je hen opwacht. Ook kunnen explosieven nuttig zijn om vijanden af te maken die bijna dood zijn.
Competitief
De CS:GO spelmode 'competitief' wordt verreweg het meeste gespeeld. Hierbij speel je in een team met echte spelers tegen een ander team met andere spelers. Je wordt ingedeeld bij spelers die ongeveer even goed in het spel zijn als jij. Counter-strike heeft hier een groot systeem voor bedacht, waarbij spelers punten krijgen als ze winnen en punten verliezen als ze verliezen. Deze punten worden vertaald in een soort rang die je verdient. Je kan dus promoveren of degraderen. Je wordt dusdanig ingedeeld dat je alleen met spelers van ongeveer je eigen rang speelt. Zo worden de wedstrijden gelijkwaardiger en daarom spannender. Het doel van deze modus is natuurlijk de hoogste rang behalen!